G
Gabbe1
13 746
Poäng
4 395
Medlem i
133
Startade trådar
12 aug 2007
Senast aktiv
Aktivitet
-
Senast online:Besökte tråd Får en parkering anläggas direkt mot tomtgräns?
-
GGabbe1 svarade i tråden Styra värme i fritidshus via wifi.Sätt en Shelly-styrd kontaktor på den eller de grupper i elcentralen som matar radiatorerna. Kräver ju iof elektriker om du inte är...
-
GGabbe1 svarade i tråden Beräkna stålbalkar för travers 500kg.Min lösning har kullager, både vertikalt som bär upp traversbalken men även kullager som sitter horisontellt och effektivt förhindrar...
-
GGabbe1 svarade i tråden Beräkna stålbalkar för travers 500kg.Japp, men jag kanske är galen ;) Vinkeljärnet är 120x80x8 mm och sitter med 140x8mm träskruvar i varje stående väggregel (c-c 600). Så...
-
GGabbe1 svarade i tråden Beräkna stålbalkar för travers 500kg.Jag har dubbla IPE160 som traversbalk, 8m spännvidd och det räcker för att lyfta 500 kg mitt på utan risk för drama. Dubbla balkar ger...
-
GJag vill inte lura dig att köpa en bil som du sen inte tycker stämmer med vad som förväntades. Det finns helt enkelt en del nackdelar...
-
GGabbe1 svarade i tråden svetsa första gången - pinnsvets- frågor.Om det är oren metall så är det vanligt att det uppstår gnistbildning och brännmärken på jordklämman, det brukar inte vara någon fara...
-
GMen lyckligtvis är det helt fritt för vem som helst att starta eget företag. Så är det för mycket guldsked så är det bara för dem som är...
-
GGabbe1 svarade i tråden Skarva inkommande vatten (PEM) dolt med elektrosvets/elsvetsmuff?.Inte svar på din fråga, men ligger slangen i skyddsrör? Om den gör det så skulle jag övervägt att gräva en grop ca 10m från huset, kapa...
-
GGabbe1 svarade i tråden Smartast uppvärmning i norrländskt klimat på nybygge.Menar du att inte vem som helst kan köpa ett hus med väggar av isolerad lättbetong?
-
GGabbe1 svarade i tråden Smartast uppvärmning i norrländskt klimat på nybygge.Sant, Det jag menade är att det går att få låga driftkostnader även med elpatron. Så pass låga att det blir svårt att räkna hem...
-
GGabbe1 svarade i tråden Smartast uppvärmning i norrländskt klimat på nybygge.Jag har ett nästan identiskt hus som du beskriver, byggt för tre år sedan i Vilhelminafjällen. Det används dock som fritidshus. Jag har...
-
GGabbe1 svarade i tråden Rimlig belastning på snabb säkring 10A.Nej, det är inte praxis. "Normalt" brukar en säkring (oavsett karaktär) betjäna ett, eller ett par, rum, och då både belysning och...
-
GGabbe1 svarade i tråden Beräkningsmodeller för Ellevios effekttariff.Jag är inte helt säker på det. Själv nyttjar jag mitt fritidshus till 90% på helgdagar då nätägaren (Vattenfall) troligen inte kommer ha...
-
GGabbe1 svarade i tråden Avslutad: Vinn en proffsig skruvdragare från Bosch.1. Byggahus.se testade 8 maskiner. 2. Jag kör mest Makita, men det vore kul att testa något nytt i stundande bastubygge i fjällen...
-
Ghej, spikas det något eller njuts det mest av nybyggt hus :-)?
-
GSer mer än ok ut tycker jag. Skitbra!
-
GGabbe1 svarade i tråden Bygga fritidshus i fjällen i egen regi.Det spikas väldigt lite, inte alls faktiskt. Men även om det mest njuts så pysslar jag även på lite med roliga projekt ibland. Jag...
-
GKanske inte bättre men tillräckligt bra, energisnålare, billigare och snabbare att bygga.
-
GGabbe1 svarade i tråden Hammarband, liggande eller stående reglar?.Bättre, tja, kan väl diskuteras. Men absolut billigare, enklare och tillräckligt bra.
-
GGabbe1 svarade i tråden Har någon fått billigare el med effekttaxa?.Jag räknar med något lägre elkostnader efter införande av effekttaxa i mitt fritidshus där Vattenfall är nätägare. Min förbrukning...
-
GGabbe1 svarade i tråden Skorstenshöjd i fjällen.Tilluftanslutning är ju nästan ett krav i en modern, tät villa med styrd ventilation.
-
GGabbe1 svarade i tråden Dimension liksidig vinkelstång.Fritt upplagd på två stöd. 500 kg utbredd last. 3.6m mellan stöden. Liggande med en av de platta sidorna på stöden. Vinkelstång...
-
GGabbe1 svarade i tråden Dimension liksidig vinkelstång.Har du nåt krav på max nedböjning?
-
GGabbe1 gillade Mikael_Ls inlägg i tråden Elprisområden hotar hundratusentals jobb – Handelskammaren varnar.Nu till Sverige. Tråden handlar om en artikel som ifrågasätter våra elprisområden. Det kanske kommer som en chock för många att jag...
-
GGabbe1 svarade i tråden Behov av ljudisolering innerväggar och bjälklag nybyggd villa?.För ljudisolering i: Innerväggar med 70mm reglar rekommenderar jag en 45mm vanlig isoleringsskiva av stenull. Mellanbjälklag (utan...
-
GGabbe1 svarade i tråden Hur täta vinden vid takfoten?.En bra, men inte alltid enkel, metoden för att minska riskerna med mögel är att tilläggsisolera taket på utsidan. Dvs att tillföra...
-
GGabbe1 svarade i tråden Lägsta kostnad för vinterbonat fritidshus - vad är realistiskt?.Grunden och frakten av densamma ingår vad jag vet. Men inga markarbeten och knappast något kross/grus.
-
GGabbe1 gillade coconuts inlägg i tråden Lägsta kostnad för vinterbonat fritidshus - vad är realistiskt?.Dessutom bara för att el, vatten och avlopp finns vid tomtgräns betyder det inte att det inte tillkommer anslutningsavgifter om det är...
-
GGabbe1 svarade i tråden Lägsta kostnad för vinterbonat fritidshus - vad är realistiskt?.Mina tankar går såhär: Materialet till byggnaden du beskriver bör gå att köpa för ca 1 mille, hantverkare landar på minst lika mycket...
-
GGabbe1 svarade i tråden Avstånd mellan kamin och halvisolerat rökrör – kapa stussen?.Inget att oroa sig för. Du kommer få ytterligare några W värmeeffekt till rummet som annars hade gått upp i skorstenen. Jämfört med om...
Bilder
Visa mer
Gabbe1 har laddat upp 773 bilder.
Allmän info
- Från
- Ångermanland
- Kön
- Man