26 369 läst ·
119 svar
26k läst
119 svar
Rimligt pris eluttag ute?
Att man skulle ha större möjligheter att få större jobb om man är billig på småjobb är bara fantasier, när det kommer till lite större jobb blir det mycket tydligt att 99,99 % av beställarna i första hand ser till priset. Skulle man mot förmodan ha två på samma pris kan man kanske ha en liten fördel av att tidigare varit billig men det är högst osäkert. Det är i stort sett omöjligt att tjäna igen på gungorna vad man förlorar på karusellen.
Fast det är ju inte fråga om att gå minus i faktiska siffror egentligen.Ramnemark skrev:
Utan att veta skulle jag kunna tänka mig att AG A menar minus i förhållande till full fakturering med ett rejält avrundat timantal, full milersättning, servicebil etc.
Det var ju det som i det aktuella fallet ledde till en slutnota om nästan 3500 spänn, något som inte ens elektrikern själv verkar tycka var helt rimligt.
Poängen är att man kanske bör ha en mer pragmatisk syn på saker och ting om man även vill utföra småjobb på privatmarknaden. I det här fallet fick t.ex. elektrikern full frihet att klämma in jobbet precis när det passade vilket rimligtvis borde innebära att jobbet ej gjordes på bekostnad av andra arbeten.
Vill man däremot inte ha den här typen av jobb är det givetvis en helt annan femma.
Billig på småjobb ger inte (hos mig) större möjligheter till stora jobb. Däremot att vara bra och leverera samt hålla överrenskommelser. Det är det jag har småjobben till, i den mån jag inte gör dem själv. Tyvärr är det väldigt svårt att veta om en hantverkare kommer vara bra eller inte, oavsett referenser. Så funkar det i alla fall här i Stockholm, där hantverkarna inte behöver bry sig om sitt rykte lika mycket som på landet.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Billigast är inte bäst. Ett billigt timpris kan innebära att det blir fler timmar i slutändan. Jag är dessutom jävligt jobbig som beställare då jag vill vara med hela tiden och helst också hjälpa till. Det kräver en hantverkare som tolererar det. Sånt visar sig på småjobben. Tyvärr finns det inte så många hantverkare som accepterar det, trots att jag är villig att betala mer för jobbet.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Billigast är inte bäst. Ett billigt timpris kan innebära att det blir fler timmar i slutändan. Jag är dessutom jävligt jobbig som beställare då jag vill vara med hela tiden och helst också hjälpa till. Det kräver en hantverkare som tolererar det. Sånt visar sig på småjobben. Tyvärr finns det inte så många hantverkare som accepterar det, trots att jag är villig att betala mer för jobbet.
elmont skrev:
Men låt säga att du är hos tandläkaren för en undersökning. Där blir det konstaterat att en tand är helt kaputt. Du frågar efter offert(som du alltid gör när du handlar) och får en offert på 13000. Läser offerten men förstår hälften. Bokar tid och far till tandläkaren och fixar allting.
När du sedan tittar på fakturan så börjar du fundera: vad fasiken är allt det här, det känns märkligt. Du loggar in på www.byggatandrad.se och specar din faktura och ställer frågan om det är rimligt.
Andra medlemmar på www.byggatandrad.se som har mer kunskap om just det ämnet säger att delar av materialet inte använts och priset för annat material och att tiden är extremt i överkant.
Känns det då som du fått en fair deal? När tandläkaren med hjälp av din okunskap lägger på extrema marginaler. Jag vet inte hur du tänker men jag hade i alla fall blivit lite purken.
Eftersom jag inte skäms för att jag inte fattar allt är jag fräck nog att fråga om det jag inte förstår. Och skulle svaret inte hjälpa mig att förstå fortsätter jag att fråga tills jag får ett svar jag förstår eller byter till en tandläkare som kan förklara så att även en sådan som jag kan förstå.
Jag blir aldrig sur för att jag gjort en dålig affär, jag tycker att den enda jag kan skylla på är mig själv som var så korkad att jag trodde på en som har till yrke att sälja, lika korkat som att tro att tex en banktjänsteman vill mitt bästa och inte bankens.
Jag blir aldrig sur för att jag gjort en dålig affär, jag tycker att den enda jag kan skylla på är mig själv som var så korkad att jag trodde på en som har till yrke att sälja, lika korkat som att tro att tex en banktjänsteman vill mitt bästa och inte bankens.
Well tack för alla glada kommentarer och funderingar. Man ska såklart alltid fråga om offert även om jag gärna hade haft hantverkare som jag litade på. Dvs de fakturerar så de får en schysst lön o jag får mitt jobb gjort. Dvs tycker inte det är fair att en elkille ska riskfritt dra in 160k/mån. Där restid till o från jobbet också är betalt (1000sek/timme). Det gör inga andra knegare som läkare/ingenjörer eller ekonomer måste jobba mer än 40h o får inte betalt påväg till jobbet.
Man måste förstå att en elkille med två-tre års utbildning över tid inte ska tjäna som en läkare. Det kommer konkurrensen se till.
Man måste förstå att en elkille med två-tre års utbildning över tid inte ska tjäna som en läkare. Det kommer konkurrensen se till.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tala för er själv men min arbetsdag börjar då kl 7 och slutar kl 4. Sen om jag måste sitta i bilen 45 minuter på morgonen och på eftermiddagen så får jag inte betalt för det. Elektriker har "sällan" en bra lön eller är särskilt dyrt om man tittar på hur andra yrkersgrupper har det. Tex en målare kan tjäna ganska bra mot vad en elektriker med dålig/halvhyfsad lön kan ha. En gubbe på Ica med lite övertids timmar eller ob kan tjäna MER pengar än vad en elektriker gör normalt sett.
Men alla verkar tycka att ett verkstads besök innan de ens öppnat huven kostar 1000kr/h och landar på en 20kkr för en service som håller ett år? En elanläggning håller ju i 40 år utan att man behöver lyfta ett finger om man känner för de.
Sen att vi är ett av få yrken som vill hålla hög klass på våra jobb och att vi tex kan få böter / fängelse för grovt farliga fel. Jag tror knappast att det finns en enda elektriker där ute som skulle kunna leva vidare om den vet med sig att en anläggning man lämnar inte är ok och som kan resultera i dödsfall.
Liksom privatpersoner är jobbiga. Vet bara om kunder som chippat efter andan när kontoret har nämnt små rummor på ett badrums renovering och framdragning av nya matningar för 5-6 tusen. Sen att det finns oseriösa firmor som kan ta såna jobb för 2-3 tusen kronor det är mig en gåta.
Börjar man räkna på vad man har i lön och hur mycket kunden måste betalas för att man ska gå jämnt upp så är inge 160-200kr som en elektriker kan ha stora summor. Arbetgivaravgift mm. På detta ska det drivas runt ett kontor. Lager. hyra av lokal. inköp av material (kan vara ganska stor post som man ligger ute med varje månad hela tiden.) På detta ska även bilar betala sig. Verktyg mm.
Så det blir knappast några vinst pengar av rena timmar om man inte får sälja material.
Men alla verkar tycka att ett verkstads besök innan de ens öppnat huven kostar 1000kr/h och landar på en 20kkr för en service som håller ett år? En elanläggning håller ju i 40 år utan att man behöver lyfta ett finger om man känner för de.
Sen att vi är ett av få yrken som vill hålla hög klass på våra jobb och att vi tex kan få böter / fängelse för grovt farliga fel. Jag tror knappast att det finns en enda elektriker där ute som skulle kunna leva vidare om den vet med sig att en anläggning man lämnar inte är ok och som kan resultera i dödsfall.
Liksom privatpersoner är jobbiga. Vet bara om kunder som chippat efter andan när kontoret har nämnt små rummor på ett badrums renovering och framdragning av nya matningar för 5-6 tusen. Sen att det finns oseriösa firmor som kan ta såna jobb för 2-3 tusen kronor det är mig en gåta.
Börjar man räkna på vad man har i lön och hur mycket kunden måste betalas för att man ska gå jämnt upp så är inge 160-200kr som en elektriker kan ha stora summor. Arbetgivaravgift mm. På detta ska det drivas runt ett kontor. Lager. hyra av lokal. inköp av material (kan vara ganska stor post som man ligger ute med varje månad hela tiden.) På detta ska även bilar betala sig. Verktyg mm.
Så det blir knappast några vinst pengar av rena timmar om man inte får sälja material.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Man blir ju ganska lockad att ta en tur till Bauhaus för att inhandla ett utomhusuttag för 49 kr, borra ett hål i väggen, koppla in en lämplig kabel och ansluta den till närmaste dosa.
Om det kostar 50 kr istället för flera tusen så kan jag stå ut med att vara lite laglös. Dessutom slipper jag smita från jobbet för att vänta på hantverkare som inte kommer när de lovat.
Om det kostar 50 kr istället för flera tusen så kan jag stå ut med att vara lite laglös. Dessutom slipper jag smita från jobbet för att vänta på hantverkare som inte kommer när de lovat.
Men det en elektrikers lön måste ju vara småpotatis om man jämför med tex en bilförsäljares, han säljer bilen på mindre än en timma och drar in 20 - 30 000 eller än mer en fastighets mäklare som säljer ett hus för 3 miljoner med en arbetsinsats på några timmar eller????
Hmm.... en del av problematiken är nog att el betraktas som en självklarhet och en del av inredingen. Den ändrar man på lite oftare än motorn på sin bil. Att då behöva plocka in en speciell, skyddad, yrkesgrupp för att fixa till någon enkel grej blir lite bökigt.
Att elektriker skulle vara ett av få yrken som vill hålla hög klass på sitt jobb är skitsnack! Dels är det en grov generalisering av yrkesgrupper som inte ens stämmer på hantverkare i allmänhet, än mindre andra yrkesgrupper. Dels är det inte på något sätt så att elektriker inte lämnar ifrån sig skräp. Om inte säkerhetsmässigt så estetiskt.
Detta med böter/fängelse skulle jag vilja se en endaste elektriker som drabbats av, trots rejält undermåliga installationsarbeten. Nu åsyftas naturligtvis fall där man dömt enligt lagrummet i ellagen/elinstallatörsförordningen. Här måste man bortse från vållande till annans död, det kan man bli dömd för oavsett eftersom det tillhör brottsbalken.
Att räkna med att få sälja materiel för att göra vinst är tokigt i mitt tycke. Det blir otydligt mot kunden och det blir upplagt för dessa trådar och andra, där elektrikern tar ut rena fantasipriser på produkter som man väldigt lätt kan kolla upp ett riktpris på (inte nåt GNP). Ta hellre mer betalt per timme, det är mer transparent.
Det här med vad varje yrkesgrupp är värd är en lång diskussion som lätt blir väldigt infekterad, men berätta gärna hur mycket ni drar in som elektriker eller vad ni nu jobbar som. Jag kan börja. Jag är läkare. En genomsnittlig månad får jag ut ca 33-34kkr efter skatt. Då är det jour inräknat. På min jour sitter man inte hemma och väntar på att telefonen ska ringa. På min jour är man normalt vaken hela natten med jobb. Ett sådant pass är 17-18 timmar långt.
Att elektriker skulle vara ett av få yrken som vill hålla hög klass på sitt jobb är skitsnack! Dels är det en grov generalisering av yrkesgrupper som inte ens stämmer på hantverkare i allmänhet, än mindre andra yrkesgrupper. Dels är det inte på något sätt så att elektriker inte lämnar ifrån sig skräp. Om inte säkerhetsmässigt så estetiskt.
Detta med böter/fängelse skulle jag vilja se en endaste elektriker som drabbats av, trots rejält undermåliga installationsarbeten. Nu åsyftas naturligtvis fall där man dömt enligt lagrummet i ellagen/elinstallatörsförordningen. Här måste man bortse från vållande till annans död, det kan man bli dömd för oavsett eftersom det tillhör brottsbalken.
Att räkna med att få sälja materiel för att göra vinst är tokigt i mitt tycke. Det blir otydligt mot kunden och det blir upplagt för dessa trådar och andra, där elektrikern tar ut rena fantasipriser på produkter som man väldigt lätt kan kolla upp ett riktpris på (inte nåt GNP). Ta hellre mer betalt per timme, det är mer transparent.
Det här med vad varje yrkesgrupp är värd är en lång diskussion som lätt blir väldigt infekterad, men berätta gärna hur mycket ni drar in som elektriker eller vad ni nu jobbar som. Jag kan börja. Jag är läkare. En genomsnittlig månad får jag ut ca 33-34kkr efter skatt. Då är det jour inräknat. På min jour sitter man inte hemma och väntar på att telefonen ska ringa. På min jour är man normalt vaken hela natten med jobb. Ett sådant pass är 17-18 timmar långt.
