Jag drar in ungefär samma som dig och jag är offshore-elektriker. Men då är jag borta 14 dagar i sträck och gör 168 timmar under den tiden. Fast hade du varit läkare/syster på en rigg så är det småpotatis. Så det kanske inte är en bra jämförelse.....
 
tommib
Nja, nej. Det är riktigt att det är en dålig jämförelse. Precis som du säger skulle jag kunna tjäna mycket mer genom att hyra ut mig till norrlands inland eller en oljerigg. Så du kan nog inte anses representera en typisk elektriker.
Samtidigt så får man nog betrakta din lön som rätt bra för en 26-årig knegare, oavsett att du är borta 14 dygn i sträck. Då har du om du gick direkt till gymnasiet och igenom det på normtid ca 7 år i yrket. Detta är ju en stor skillnad mot oss som pluggade vidare. Jag är 34 och har ca 5 år som examinerad (jag är inte färdig specialist) när man räknar bort ca 1 år föräldraledigt.

Sånt här är ganska intressant när man tittar på andra akademiker. Se t.ex.
här för att få en liten tankeställare om varför någon överhuvudtaget vill jobba som lärare.

Någon annan?
 
tommib skrev:
Nja, nej. Det är riktigt att det är en dålig jämförelse. Precis som du säger skulle jag kunna tjäna mycket mer genom att hyra ut mig till norrlands inland eller en oljerigg. Så du kan nog inte anses representera en typisk elektriker.
Samtidigt så får man nog betrakta din lön som rätt bra för en 26-årig knegare, oavsett att du är borta 14 dygn i sträck. Då har du om du gick direkt till gymnasiet och igenom det på normtid ca 7 år i yrket. Detta är ju en stor skillnad mot oss som pluggade vidare. Jag är 34 och har ca 5 år som examinerad (jag är inte färdig specialist) när man räknar bort ca 1 år föräldraledigt.

Sånt här är ganska intressant när man tittar på andra akademiker. Se t.ex.
här för att få en liten tankeställare om varför någon överhuvudtaget vill jobba som lärare.

Någon annan?
Jag undrar lite hur du bara lyckats jobba 5 år efter examen. Så lång är väl inte läkarutbildningen? Själv har jag jobbat i 10 år efter examen (civilingenjör), är visserligen 1 år äldre än dig men gjorde lumpen i 15 månader efter gymnasiet.

Själv jobbar jag som programmerare, tjänar ca 30k efter skatt.
 
tommib
Jobbade 6 mån efter gymnasiet (inryck på vintern för KB), Värnplikt 15 mån. Anställd instruktör i FM 1 år. 6 mån på KTH, Elektro. Läkarutbildning 5,5 år = Examen. AT 18 mån = Legitimation. Därefter ca 1 år på en akutmottagning och nu 2,5 år på Anestesi/IVA. 1 år föräldraledigt totalt.

Jag ångrar egentligen inget av det, alla erfarenheter har format mig till den jag är idag. Jag hade absolut inte velat börja plugga på universitet direkt efter gymnasiet. Mina kursare som hade gjort det var i mina ögon hejdlöst omogna. Jag var 22 när jag började läsa till läkare.
 
Jag är imponerad att folk orkar läsa till läkare. Det är absolut inget för mig. Min far, faster och farbror är läkare, syster och bror går på läkarlinjen nu. Däremot har ingen av dem valt läkarlinjen för att tjäna en massa pengar, utan av intresse. Oljebranchen är mycket intressant, tyvärr går den dåligt nu så det blir nog att börja jobba som vanlig elektriker och då går jag ner 1/3 i lön ungefär.

Väldigt off-topic. Däremot kommer jag inte jobba som service elektriker så det blir inga trådar om saltade fakturor av mig ;) ;)
 
Vet de som jobbar installationselektriker 32000 före skatt. 5år i yrket. Dock på ett ganska "välbetalt" företag. Finns de som har 25000 också så det ligger runt de summorna. "lärlingslönen "(ca9månader) är 13900.
 
Jag är rätt säker på att elektriker oftast ligger i spannet 23 - 25 000:- efter skatt (efter 5 år) men några kanske 1 - 2 000 upp och några 1 - 2 000 ner. Så vist det är ett typiskt höglöne arbete.;)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Mikael_L
Ramnemark skrev:
Jag kommenterade inte kring TS faktura utan att AG A hellre går minus. Det är en fantastisk inställning men det kan inte vara många som har den...
Jag såg inte att det någonstans stod att AG A går minus, utan för mig lät det mer som en justering av ett onormalt högt belopp för ett visst jobb, men antagligen inte ner till förlust, utan bara lite lägre vinst/lön.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Att man skulle ha större möjligheter att få större jobb om man är billig på småjobb är bara fantasier, när det kommer till lite större jobb blir det mycket tydligt att 99,99 % av beställarna i första hand ser till priset. Skulle man mot förmodan ha två på samma pris kan man kanske ha en liten fördel av att tidigare varit billig men det är högst osäkert. Det är i stort sett omöjligt att tjäna igen på gungorna vad man förlorar på karusellen.
Jag tror, precis som dig, att det är svårt att köpa kundtrogenhet med att vara billig. Den som söker billigt fortsätter att göra det, samma sekund som någon annan är lite billigare flyttar kunden över dit.


Däremot tror jag att man kan köpa kundtrogenhet med att vara bra, tillmötesgående, hålla tider, fakturera rimligt utifrån det som blivit utfört, nå eller överträffa kundens förväntningar.
Dvs, inget som har med "billigt" att göra, kanske möjligen kan heta prisvärt.


Och slutligen kan man givetvis jaga iväg alla kunder (och få ta en massa tuffa diskussioner och kritik för att jaga in sina pengar) genom att vara rent dålig, dum, dryg, dyr osv.
Som t.ex. att kräva nästan 4000:- för att sätta upp ett uttag med 5 meter kabeldragning under premisserna att man har firman mindre än en km bort och fritt välja när det ska ske.

Jag hoppas TS ser till att hans svärfar slutar anlita denna elektriker på stört. :)
 
tommib
Ramnemark skrev:
Jag är imponerad att folk orkar läsa till läkare. Det är absolut inget för mig. Min far, faster och farbror är läkare, syster och bror går på läkarlinjen nu. Däremot har ingen av dem valt läkarlinjen för att tjäna en massa pengar, utan av intresse. Oljebranchen är mycket intressant, tyvärr går den dåligt nu så det blir nog att börja jobba som vanlig elektriker och då går jag ner 1/3 i lön ungefär.

Väldigt off-topic. Däremot kommer jag inte jobba som service elektriker så det blir inga trådar om saltade fakturor av mig ;) ;)
Nej, jag har naturligtvis inte heller valt det för pengarna, utan för att det till sist var det enda jag kunde tänka mig att hålla på med i 40-45 år (pension vid 65? Lycka till...). Det är vansinnigt roligt och stimulerande. Tur dock att det finns folk som vill göra annat också. Blir svårt att snurra runt ett sjukhus utan alla andra....
 
Mikael_L skrev:
Jag såg inte att det någonstans stod att AG A går minus, utan för mig lät det mer som en justering av ett onormalt högt belopp för ett visst jobb, men antagligen inte ner till förlust, utan bara lite lägre vinst/lön.
Jag citerar AG A nedan;
"Med risk för att verka oseriös, tar jag aldrig fullt betalt för jobb, liknande TS.
Det händer att små enkla jobb drar iväg i tid. Men jag ser ändå alltid främst till vad jag har presterat. Personligen hade jag aldrig haft mage att fakturera nästan 3500 kr, för ett vägguttag.

Hellre förlorar jag några kronor på ett jobb."

Jag tolkar förlora pengar som att man går minus. Men det kanske bara är jag. Det är en väldigt bra inställning men jag tror den är ovanlig.

Jag beställde rörläggare från den största firman i stan, men de hjälpte inte. Det kom 5-6 extra timmar på fakturan. Så även fast jag är hantverkare så vet jag att det är svårt att få tag på hantverkare man litar på :)
 
Mikael_L
Ramnemark skrev:
Jag beställde rörläggare från den största firman i stan, men de hjälpte inte. Det kom 5-6 extra timmar på fakturan. Så även fast jag är hantverkare så vet jag att det är svårt att få tag på hantverkare man litar på :)
Hmmm.
Hur kändes det då?
Och vad gjorde du i din tur? Blev du en besvärlig kund, en sådan där som man inte alls borde gjort något jobb åt.
 
Nej jag var inte ens hemma, men min fru var. Tror de la på timmar för att det var ett litet jobb med rotavdrag. Jag tyckte det var skitsamma eftersom jag betalde den faktiska tiden och rotavdraget betalde "extra" tiden. Däremot var jag bitter ett år senare när jag fick rotavdraget i restskatt. Lession learned :)
 
elmont skrev:
Ett mycket enkelt sätt är att be om ett takpris innan man beställer jobbet. Är jobbet litet kan en normalbegåvad elinstallatör på några minuter uppskatta kostnaden och lägga på lite marginaler för oförutsedda saker. Är det ett större jobb begär man naturligtvis in en offert.
Det skulle aldrig falla mig in att beställa nått utan att först veta vad det kommer att kosta, jag trodde att det var det normala sättet att köpa saker på.
Jag håller med om ditt tips men ett mer reglerat begrepp är en ungefärlig prisuppgift där man som konsument får en säkerhet att priset inte kan överskridas med mer än 15% (finns vissa undantag) Då får man en bra trygghet och välja innan om man vill gå vidare och i så fall kan man kan fortfarande köra löpande.
 
Fått updaterad faktura och ett brev som ung. säger att det borde debiterats 5h eftersom jag ifrågasatt fakturan.

De har räknat restid och materialplock 1h. Sen 2h jobb med eluttag och sen ett förbesök. Att man tar över 3 ggr så mkt för materialet försvarar man genom att de inte använder samma som jag refererar till. Vilket är skitsnack.

Man sänker ändå priset bittert. Jag kommer betala o aldrig mer anlita.

Hade ju värmepumpskillarna här som erbjöd samma jobb för 700 spänn. Men vår bekanta tyckte det var bättre att vi skulle betala 2500 efter rot.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.