26 369 läst ·
119 svar
26k läst
119 svar
Rimligt pris eluttag ute?
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Betala för att hantverkarna ska gå att handla? Jag vill påstå att en normalbegåvad elektriker kan stuva in ett nätt förråd av de mest förekommande artiklar i en Citroen Berlingo, plus ett större urval hemma i firman. Man behöver väl inte gå och handla för varje kund. Dessutom kan ju elektrikern, precis som alla andra, näthandla. Vid större projekt kan han ju tom näthandla med kundens adress som leveransadress.
Samma gäller nog rörisar.
Men man måste ju försvara sin lilla nätta sidoinkomst med de mest löjliga argument. Skäms!
Samma gäller nog rörisar.
Men man måste ju försvara sin lilla nätta sidoinkomst med de mest löjliga argument. Skäms!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ja, det där har jag funderat på också. Vanliga jordade dubbeluttag borde man ju kunna ha ett gäng i bilen. Visst finns det kunder som vill ha en speciell sort, men köper man i 20 uttag borde de gå åt rätt snabbt. Då kan ju 4 kunder som vill ha 5 uttag var monterade dela på tiden för inköp, istället för att alla måste betala 1 timme var för att killen åker till butiken.Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade en elektriker här för en förkonsultation. Vi behövde 1 uttag ute (byta ett enkeluttag med trasigt lock till ett dubbeluttag), sätta upp 2 dubbeluttag med lock (IP44?) i tvättstugan, där man skulle ta strömmen från en kopplingsdosa med 3-fas, samt montera lite delar som redan fanns på plats. Jag blev lite ställd när elektrikern sen kom på plats, fixade de delar som vi hade på plats och sen var han tvungen att åka och köpa uttag till tvättstugan och utomhusuttaget. Känns som att han borde kunnat fått med sig dem grejerna.
Dock ska nämnas att jag var nöjd med honom. Han var tvungen att lämna för ett annat uppdrag och kom tillbaks någon dag senare. Vi bor 5 minuters bilväg från firman, så de tog inget för framkörning. Nästa jobb får de garanterat utföra.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Jamen, de måste ju också åka och käka och det är väl bra planering att sammankoppla det med ett väldigt viktigt inköp så att man får lunchrasten betalt!
Jag vet inte i vilken skola elektriker och rörmokare går i Sverige men finns där ett ämne som kallas för planering? Lagerhållning?
Eller är huvudämnet att skörta kunder med sällsamma motiveringar?
Jag vet inte i vilken skola elektriker och rörmokare går i Sverige men finns där ett ämne som kallas för planering? Lagerhållning?
Eller är huvudämnet att skörta kunder med sällsamma motiveringar?
Ja jag ställer mig bara frågan... hur kan man tycka 5h jobb för att installera eluttag är rimligt hur klantigt man än hanterar det?
Jag menar min fråga var:
Kan du installera detta hos mig när du vill? Att man sen drar på det och anlitar annan firma emellan och gör förbesök som jag inte tycker ska behövas skiter jag totalt i. Att hänvisa till att man inte kan köpa för de bästa priserna är inget jag kräver heller. 100% påslag hade varit ok, men mer då tycker jag det stinker.
Garanti på eluttag och kabel o klammer känns också som ett hån att hänvisa till. Vafan ska gå sönder där?
Nej seriöst, vill man ha dessa ersättningar tycker jag man bara kan säga
Jag vill ha 3000 spänn i timmen. Material kostar 500. Inte hålla på o hänvisa till massa "man gör" och restid som betalas som arbetstid på startad timme osv.
Jag menar min fråga var:
Kan du installera detta hos mig när du vill? Att man sen drar på det och anlitar annan firma emellan och gör förbesök som jag inte tycker ska behövas skiter jag totalt i. Att hänvisa till att man inte kan köpa för de bästa priserna är inget jag kräver heller. 100% påslag hade varit ok, men mer då tycker jag det stinker.
Garanti på eluttag och kabel o klammer känns också som ett hån att hänvisa till. Vafan ska gå sönder där?
Nej seriöst, vill man ha dessa ersättningar tycker jag man bara kan säga
Jag vill ha 3000 spänn i timmen. Material kostar 500. Inte hålla på o hänvisa till massa "man gör" och restid som betalas som arbetstid på startad timme osv.
Det som är så tråkigt med det hela är ju att man som kund bara vill ha en affärspartner som fixar det man vill och man kan lita på.
Nu har du ju blivit ordentligt bränd och kommer försöka hitta en annan, bättre, att ha affärer med.
Men hur bra och rolig blir starten av denna nya relation, både för dig och hantverkaren.
Nu har du lärt dig både den hårda vägen samt genom råd ifrån forumet att vara misstänksam och fråga vad det kostar.
Kul för en ny elektriker att mötas av misstänksamhet, samt att måste ge en offert på t.ex. "uppsättning av skymningsrelä".
- Ehh, kan jag inte komma och göra det på löpande?
- Nä, jag måste få veta vad det kostar.
- OK, suck. Men då måste jag ju komma ut först och kolla hur det ser ut, om jag ska kunna veta hur lång tid det tar. Det kan ju gå både på en halvtimme, eller på en halv dag, helt beroende på.
Men du, jag har lite andra jobb att göra nu, jag hör av mig ...
Jaja, helt enkelt tråkigt att man inte ska kunna lita på hantverkare så där rent i allmänhet.
Nu har du ju blivit ordentligt bränd och kommer försöka hitta en annan, bättre, att ha affärer med.
Men hur bra och rolig blir starten av denna nya relation, både för dig och hantverkaren.
Nu har du lärt dig både den hårda vägen samt genom råd ifrån forumet att vara misstänksam och fråga vad det kostar.
Kul för en ny elektriker att mötas av misstänksamhet, samt att måste ge en offert på t.ex. "uppsättning av skymningsrelä".
- Ehh, kan jag inte komma och göra det på löpande?
- Nä, jag måste få veta vad det kostar.
- OK, suck. Men då måste jag ju komma ut först och kolla hur det ser ut, om jag ska kunna veta hur lång tid det tar. Det kan ju gå både på en halvtimme, eller på en halv dag, helt beroende på.
Men du, jag har lite andra jobb att göra nu, jag hör av mig ...
Jaja, helt enkelt tråkigt att man inte ska kunna lita på hantverkare så där rent i allmänhet.
Kollade min elektriker som är fåmansföretagare. Plockade ut 1250000 i lön förra året. Blir efter lite räkning ca 80' före skatt. Så inte så ledsamt.elmont skrev:
Gillar tänket som pågår här om att vi servicetekniker ska ha två bilar...
En där vi har material i som vi kan ta när vi inte vet problemet! (För då är det tydligen ok att betala för "servicebilen")
En som vi har när vi vet problemet och bara ska ha med oss det materialet vi behöver! (Utan att folk ska behöva betala för "servicebilen")
Det måste ju resultera i att vi blir billigare 😂
En där vi har material i som vi kan ta när vi inte vet problemet! (För då är det tydligen ok att betala för "servicebilen")
En som vi har när vi vet problemet och bara ska ha med oss det materialet vi behöver! (Utan att folk ska behöva betala för "servicebilen")
Det måste ju resultera i att vi blir billigare 😂
Nu är ju dom flesta elektriker INTE egna företagare utan vanliga löntagare och har då helt vanliga löner. Och visst några få företagare tjänar mycket bra men dom flesta har en timmlön som i alla fall inte överstiger dom anställdas. Däremot kan deras årsinkomst vara betydligt högre än dom anställdas men det beror nästan alltid på att dom jobbar 50 - 60 timma i stället för 40 timmar i veckan.
All statistik på både löner och företagens vinster finns lättillgängligt på nätet så det är bara att läsa innantill.
All statistik på både löner och företagens vinster finns lättillgängligt på nätet så det är bara att läsa innantill.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
klart att man får göra vinst på materialet men om en strömställare (exxact kronbrytare) kostar 119 kronor på tex Bauhaus så förutsätter jag iallafall att min elektriker antingen debiterar detta + inköpstid eller +10-15% för han har ju redan fått sin vinst på materialet när han köper den på tex ahlsell då borde han tjäna ca 60% på den vilket är helt OK sen tycker jag att hantverkare ska ha betalt för det dom behöver tex en elektriker behöver bil samt verktyg för ca 50000 medans en plattsättare klarar sej med mindre än hälften en fullutrustad snickare behöver en dyrare bil samt verktyg för 150000...sen är det ju bara att räkna sen så vill plattsättaren inte ha åtta säckar flytspackel i bilen och elektriker vill nog inte ha några vägguttag heller;-)
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
Jo, men varför stoppa vid just bilen? Vad är det som är så speciellt med den att den måste ha en egen rad på räkningen? Hanterverkaren behöver ju skyddsskor, borrmaskin, byggsåg osv. Så varför står inte de specade på räkningen också? Om man skall ha "extra" betalt för bilen, så skall man väl ha det för hammaren och allt annat man behöver också?Andreas_kalmar skrev:... sen tycker jag att hantverkare ska ha betalt för det dom behöver tex en elektriker behöver bil samt verktyg för ca 50000 medans en plattsättare klarar sej med mindre än hälften en fullutrustad snickare behöver en dyrare bil samt verktyg för 150000...sen är det ju bara att räkna sen så vill plattsättaren inte ha åtta säckar flytspackel i bilen och elektriker vill nog inte ha några vägguttag heller;-)
Tänk om man som företagare exempelvis hyr in en revisor. Skall inte de ha en rad på fakturan också? "Revisionskostnad 152,30:-" Eller varför inte lagerhållningskostnaden för det material man har hemma. Om man inte hade lager så hade man ju inte behövt lika stora lokaler...
(När man sedan tittar på kostnaden för bil/körtid så vill man ju i vissa/många fall säga, "Du, skit i bilen, ta en taxi istället. Jag betalar tiden det tar för dig att lasta den. Det blir i vilket fall billigare för mig än att du skall stå för bil och körtid själv..." :|)
Vet att folk kommer säga "men sitt inte här och läs då"
Men frågar inte folk om pris innan?
Gnäll inte på något som ni inte kollat upp innan, det är vara idioti att inte vara mer noggran när man beställer!!
Men frågar inte folk om pris innan?
Gnäll inte på något som ni inte kollat upp innan, det är vara idioti att inte vara mer noggran när man beställer!!
Hur gör man det i praktiken? Ber man elektrikern lämna en prislista på allt material som eventuellt kan komma att användas innan så man kan bedöma om man tycker påslaget är ok? Plus att man ber om timkostnad och en förteckning över alla eventuella tillkommande kostnader som exempelvis servicebil, milersättning etc?Gusten87 skrev:
Det låter lätt att bara säga att man ska fråga om pris innan men om man inte vill köra fast pris så tycker jag i alla fall att det inte är så enkelt.
Redigerat: