26 369 läst ·
119 svar
26k läst
119 svar
Rimligt pris eluttag ute?
Att man inte vill göra "småjobb" till privatkunder kanske har att göra med dels svårigheten att få ekonomi (ställtiderna blir ofta längre än den tid man tillbringar "hos kund") på den typen av jobb, samt att oavsett hur "billigt" det är tycker kunderna att det blir för dyrt.
Det lämnar ett spelfält öppet till dom mindre seriösa företagen.
Det lämnar ett spelfält öppet till dom mindre seriösa företagen.
elmont skrev:Att man inte vill göra "småjobb" till privatkunder kanske har att göra med dels svårigheten att få ekonomi (ställtiderna blir ofta längre än den tid man tillbringar "hos kund") på den typen av jobb, samt att oavsett hur "billigt" det är tycker kunderna att det blir för dyrt.
Det lämnar ett spelfält öppet till dom mindre seriösa företagen.
Så vi har en bransch som gör allt för att inte modernisera eller förändra behörighetssystemet för de mindre jobben i privatbostäder... (nej, vi ska inte slå in på det spåret i den här tråden
...en bransch där de seriösa företagen ratar dessa "småjobb"...
...vilket gör att privatkunder är hänvisade till att vända sig till mindre seriösa företag för att få eljobb utförda i sina hem.
Det är ju inte särskilt bra.
Tyvärr har du helt rätt. Det blir naturligtvis massa resande mellan och tid för att diskutera med kunden vad som ska göras osv. Kringtiden med administration/fakturering blir också proportionellt större på ett litet jobb.elmont skrev:Att man inte vill göra "småjobb" till privatkunder kanske har att göra med dels svårigheten att få ekonomi (ställtiderna blir ofta längre än den tid man tillbringar "hos kund") på den typen av jobb, samt att oavsett hur "billigt" det är tycker kunderna att det blir för dyrt.
Det lämnar ett spelfält öppet till dom mindre seriösa företagen.
Jag håller inte med om att alla kunder tycker att det är för dyrt, hur billigt det än är. För min egen del betalar jag gärna för ett väl utfört arbete, men jag vill att det ska vara hederligt och inte några fantasipåslag på materielen eller tiden.
Som jbr påtalar känns detta spontant som ett problem, som snarast sänker elsäkerheten. Tvärt emot önskad utveckling från ESV....
Men jag ska försöka hålla mig från den diskussionen i denna tråd.....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Jo, det gör det. Men jag har dragit det där i så många trådar redanjbr skrev:
I verkligheten hemma är jag mer inne på lars_stefan_axelssons linje.....
Skulle jag nu ha en ambition om att vara laglydig så vore det optimala att jag köper in det jag vill ha monterat, elektrikern kommer hit och gör installationen och sedan direkt från sin smartphone skickar en tidsrapport till sitt bokföringssystem som spottar ur sig en faktura som kommer per e-post någon minut senare. Det vore trevligt. Kanske en affärside för någon som har mer fritid än mig?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Jo, problemet är vem som skulle köpa det? Branschen lär ju inte vara intresserad av ett system som ökar insynen och smidigheten eftersom man idag har nytta av att kunderna inte har överblick över totalkostnaden.tommib skrev:Skulle jag nu ha en ambition om att vara laglydig så vore det optimala att jag köper in det jag vill ha monterat, elektrikern kommer hit och gör installationen och sedan direkt från sin smartphone skickar en tidsrapport till sitt bokföringssystem som spottar ur sig en faktura som kommer per e-post någon minut senare. Det vore trevligt. Kanske en affärside för någon som har mer fritid än mig?
Eller rättare, de som i någon mån redan har sådana här system, det jobbar för stora professionella kunder med stor eller iaf viss beställarkompetens. Där kommer man inte undan med dylika trix, men i gengäld så får man stora trygga affärer (det är ju en gammal sanning att man skall försöka få så mycket pengar som möjligt från så få kunder som möjligt), dvs man tjänar på örena vad vi vanliga förlorar i kronor.
Så det är ju inte svårt att göra ett sådant system. (Det finns redan många på marknaden). Men det går ju knappast att tvinga de värsta syndarna att använda det.
Ja, det är frågan.
Jag tror ju att det finns bra och seriösa hantverkare, det är bara väldigt svårt att hitta dem eftersom de är fullbokade med jobb och inte behöver annonsera mm. De kanske skulle ha glädje av ett sådant system för att minska administrationen...
Jag tror ju att det finns bra och seriösa hantverkare, det är bara väldigt svårt att hitta dem eftersom de är fullbokade med jobb och inte behöver annonsera mm. De kanske skulle ha glädje av ett sådant system för att minska administrationen...
Uppdatering.
Pratade med hon om sa: Jag har råd att betala för ditt jobb, men tycker det är trist att känna sig lurad. Påpekade att jag gärna betalar lite för ställtider och annat, men inte att alla parametrar är sträckta till min nackdel i alla lägen.
Han pudlade och sa: Glöm den där fakturan, det gick för fort. Det kommer en ny.
Är inte säker på att jag kommer gilla den nya fakturan, men nu har jag iaf fått säga vad jag tyckte.
Pratade med hon om sa: Jag har råd att betala för ditt jobb, men tycker det är trist att känna sig lurad. Påpekade att jag gärna betalar lite för ställtider och annat, men inte att alla parametrar är sträckta till min nackdel i alla lägen.
Han pudlade och sa: Glöm den där fakturan, det gick för fort. Det kommer en ny.
Är inte säker på att jag kommer gilla den nya fakturan, men nu har jag iaf fått säga vad jag tyckte.
Med risk för att verka oseriös, tar jag aldrig fullt betalt för jobb, liknande TS.
Det händer att små enkla jobb drar iväg i tid. Men jag ser ändå alltid främst till vad jag har presterat. Personligen hade jag aldrig haft mage att fakturera nästan 3500 kr, för ett vägguttag.
Hellre förlorar jag några kronor på ett jobb.
Det händer att små enkla jobb drar iväg i tid. Men jag ser ändå alltid främst till vad jag har presterat. Personligen hade jag aldrig haft mage att fakturera nästan 3500 kr, för ett vägguttag.
Hellre förlorar jag några kronor på ett jobb.
Det kan inte finnas många som dig. Kanske om det var en hobby men inte ens arbete...AG A skrev:Med risk för att verka oseriös, tar jag aldrig fullt betalt för jobb, liknande TS.
Det händer att små enkla jobb drar iväg i tid. Men jag ser ändå alltid främst till vad jag har presterat. Personligen hade jag aldrig haft mage att fakturera nästan 3500 kr, för ett vägguttag.
Hellre förlorar jag några kronor på ett jobb.
Kanske inte. Jag jobbar ensam, och har inte höga anspråk. Att få nöjda kunder är viktigare, än att få mycket pengar, för mig. Enligt många i detta forum, tolkas jag därför som oseriös. Personligen tycker jag att det är märkligt. Dock jobbar jag, och lever, på landsbygden. där det finns en lite annorlunda jargong.Ramnemark skrev:
Ett annat sätt att se det är att småjobb är kundens sätt att etablera en affärsrelation till elektrikern. Även om elektrikern inte tjänar några större pengar på småjobbet så kan det vara vägen för större arbeten där overhead och etableringskostnaden blir lägre och förtjänsten är god. Så ser ju många hantverkare på obetalt offertarbete - det är en del av försäljningsarbetet. Men detta resonemang kräver ju naturligtvis en marknad i balans där elektrikerutbudet inte är artificiellt lågt.
