26 369 läst ·
119 svar
26k läst
119 svar
Rimligt pris eluttag ute?
3700 är fullkomligt oacceptabelt. Jag själv är hantverkare och vet vad saker och ting kostar. Det finns mycket som för kunden inte syns, som är dyrt. Men i detta fallet är det inte relevant.
Ett vägguttag av kvalitet kostar ca 300 kr efter elektrikerns påslag.
5 m kabel ca 100 kr.
Annat material upp till 200 kr.
1 h jobb, 600 (mycket, men okej)
Reseersättning. 40 kr/mil räknat från företagsadress.
Servicebil krävs i vissa akuta jobb. Absolut inte i det här fallet.
Absolut maxpris för ett uttag utomhus, monterat och klart, är 1500 kr.
Ett vägguttag av kvalitet kostar ca 300 kr efter elektrikerns påslag.
5 m kabel ca 100 kr.
Annat material upp till 200 kr.
1 h jobb, 600 (mycket, men okej)
Reseersättning. 40 kr/mil räknat från företagsadress.
Servicebil krävs i vissa akuta jobb. Absolut inte i det här fallet.
Absolut maxpris för ett uttag utomhus, monterat och klart, är 1500 kr.
Absolut. Men skilj på bil och servicebil.kanonkula skrev:
Jag är snickare. Har en dyr skåpbil full med verktyg/skruv/material. Skulle du vara villig att betala mig 400 kr/h, samt 400 kr/h för min bil?
Egentligen tycker jag själva påfundet med "servicebil" är förkastligt. Men jag kan ändå förstå konceptet om en elektriker/rörmokare i hast tvingas åka ut och laga något, där man inte har en aning om vad felet är. Annars ska bilen ingå i timpris och/eller milersättning.
Annat material 200 kr? Hur många klammer går det åt egentligen? Det andra som förbrukas är fyra plugg+skruv (eller bara skruv om det är trävägg).
Däremot kan jag väl tycka att det är rimligt att debitera för en servicebil om man har som regel att göra det i företaget. Det ska ändå med borrmaskin, lagret med bra-att-ha-grejer osv....
Det handlar om hur man fakturerar det hela. På sätt och vis är det mer transparent att ha ett engångspris per dag för bilen än att baka in det i timpriset. I vanlig ordning så handlar det om att det ska vara tydligt vad det kommer kosta.
Men som sagt, 3700 för ett utomhusuttag är..... saftigt....
Trist att få en sån erfarenhet av en hantverkare som dessutom var bekant.
Däremot kan jag väl tycka att det är rimligt att debitera för en servicebil om man har som regel att göra det i företaget. Det ska ändå med borrmaskin, lagret med bra-att-ha-grejer osv....
Det handlar om hur man fakturerar det hela. På sätt och vis är det mer transparent att ha ett engångspris per dag för bilen än att baka in det i timpriset. I vanlig ordning så handlar det om att det ska vara tydligt vad det kommer kosta.
Men som sagt, 3700 för ett utomhusuttag är..... saftigt....
Trist att få en sån erfarenhet av en hantverkare som dessutom var bekant.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Går det så går det. Det är min erfarenhet med hantverkare.
tommbi, för mig är ett skäligt pris ett pris som gör att jag åtminstone får en "normal" timpenning när jag i slutet av året delar nerlagd tid och vinst i företaget. Att sedan min årsinkomst blir större än medelelektrikerns beror kanske på att jag lägger ner betydligt mer timmar per veckan än en "vanlig" anställd gör.
Jag tycker det låter dyrt.
Jag har som regel att inte anlita bekanta just för att det kan bli konflikter och sedan är man inte vänner. Men tjänster mot gentjänster använder jag mycket. Då är enda kostnaden material och att man hjälper till när den andra behöver hjälp.
För övrigt är det alltid lika kul att läsa inlägg av hantverkarhatare
Jag har som regel att inte anlita bekanta just för att det kan bli konflikter och sedan är man inte vänner. Men tjänster mot gentjänster använder jag mycket. Då är enda kostnaden material och att man hjälper till när den andra behöver hjälp.
För övrigt är det alltid lika kul att läsa inlägg av hantverkarhatare
Får rätta lite... priserna var ink. moms
Timme 600
Servicebil 431
Monteringsmat 162
Eluttag 357
kabel 315
Timpriset är ok/normalt
Servicebilen är lite i dyraste laget. men inte helt orimlig.
KM esättning räknas oftast till och från företaget.
Monteringsmateriel, brukar vid små jobb bli en fast summa tex 150kr. detta för att inte behöva räkna klammer/skruv, plugg, tätmassa, vp-rörs snuttar, tejp, märkmateriel mm. Tiden att räkna + fakturera smågrejerna skulle annars dra iväg.
Jämförelsepriser på elmateriel.
Normalt för småjobb är att ta listpris. ev ge 15-20% rabatt på listpriset.
Det ger ändå elfirman en rejäl förtjänst på materielet.
Att ta mer än listpriset ser jag inte som normalt.
OBS! att jämföra elmateriel priserna utan veta fabrikat modell mm är som att försöka sätta ett pris på en bil. Finns flera fabrikat och modeller....
Alla Priserna Nedan är Ink. Moms.
Grossistens listpris / Installatörens inköpspris
(Installatörens inköpspris varierar givetvis beroende på hur stor kund installatören är hos grossisten)
Monteringsmateriel
20st TKK 8-12 klammer.Listpris 2,53kr/st Inköpspris 0,85kr/st
20st plugg (vid betong/murad eller gipsvägg) Listpris 1,60kr/st Inköpspris 0,48kr/st
2st skruvar Listpris 2,96kr/st Inköpspris 1,17kr/st
2st plugg (vid betong/murad eller gipsvägg) Listpris 1,13kr/st Inköpspris 0,34kr/st
Eluttag
E1885701 Elko kapslat envägs utanpåliggande Listpris på grossist 242,50kr inköpspris 96kr.
Kabel
E0462461 EXLQ-PLUS 3G1,5 R50 Listpris på grossist 63,13kr/m inköpspris 13,26kr/m.
Tänkvärt är iaf innom rimliga gränser.
Extra tid som kan åtgå, som inte syns hos kunden.
Planering & telsamtal, När ska jobbet utföras.
Väntetid, tex. kund ej på plats, oklarheter om tex. placering mm
Materiel beställning, lagret måste fyllas på efter avslutat jobb.
Ev avfallshantering
Elektrikern måste redovisa åtgången tid och materiel till fakturaunderlag, lönesystem mm.
Större firmor har administativa personal, de kostar också....
Nu är det så att jag inte försvarar prisena på elmaterielet och prissättningar.
Men elfirmorna är väl inga företag som sticker ut när det gäller vinster och löner. skulle de sälja materilet billigare så höjer de väl timpriset. slutsumman blir säkert den samma......
Elfirmorna här i kring är fulltecknade med jobb,
vad vet jag, tillgång och efterfrågan styr prisena......
Jag tycker i slutändan att ditt uttag utomhus blev DYRT.
Svårt att veta. men i efterhand kan det vara svårt att klaga.
Tidsåtgången verkar vara väl tilltagen...
Likaså varför har man valt så dyrt materiel...
Ps jag är inte företagare, men har jobbat i installationsbranchen, sett en hel del...
Håller med Ramnemark att inte anlita bekanta....
De ska man umgås med och ha trevligt,,,,
Timme 600
Servicebil 431
Monteringsmat 162
Eluttag 357
kabel 315
Timpriset är ok/normalt
Servicebilen är lite i dyraste laget. men inte helt orimlig.
KM esättning räknas oftast till och från företaget.
Monteringsmateriel, brukar vid små jobb bli en fast summa tex 150kr. detta för att inte behöva räkna klammer/skruv, plugg, tätmassa, vp-rörs snuttar, tejp, märkmateriel mm. Tiden att räkna + fakturera smågrejerna skulle annars dra iväg.
Jämförelsepriser på elmateriel.
Normalt för småjobb är att ta listpris. ev ge 15-20% rabatt på listpriset.
Det ger ändå elfirman en rejäl förtjänst på materielet.
Att ta mer än listpriset ser jag inte som normalt.
OBS! att jämföra elmateriel priserna utan veta fabrikat modell mm är som att försöka sätta ett pris på en bil. Finns flera fabrikat och modeller....
Alla Priserna Nedan är Ink. Moms.
Grossistens listpris / Installatörens inköpspris
(Installatörens inköpspris varierar givetvis beroende på hur stor kund installatören är hos grossisten)
Monteringsmateriel
20st TKK 8-12 klammer.Listpris 2,53kr/st Inköpspris 0,85kr/st
20st plugg (vid betong/murad eller gipsvägg) Listpris 1,60kr/st Inköpspris 0,48kr/st
2st skruvar Listpris 2,96kr/st Inköpspris 1,17kr/st
2st plugg (vid betong/murad eller gipsvägg) Listpris 1,13kr/st Inköpspris 0,34kr/st
Eluttag
E1885701 Elko kapslat envägs utanpåliggande Listpris på grossist 242,50kr inköpspris 96kr.
Kabel
E0462461 EXLQ-PLUS 3G1,5 R50 Listpris på grossist 63,13kr/m inköpspris 13,26kr/m.
Tänkvärt är iaf innom rimliga gränser.
Extra tid som kan åtgå, som inte syns hos kunden.
Planering & telsamtal, När ska jobbet utföras.
Väntetid, tex. kund ej på plats, oklarheter om tex. placering mm
Materiel beställning, lagret måste fyllas på efter avslutat jobb.
Ev avfallshantering
Elektrikern måste redovisa åtgången tid och materiel till fakturaunderlag, lönesystem mm.
Större firmor har administativa personal, de kostar också....
Nu är det så att jag inte försvarar prisena på elmaterielet och prissättningar.
Men elfirmorna är väl inga företag som sticker ut när det gäller vinster och löner. skulle de sälja materilet billigare så höjer de väl timpriset. slutsumman blir säkert den samma......
Elfirmorna här i kring är fulltecknade med jobb,
vad vet jag, tillgång och efterfrågan styr prisena......
Jag tycker i slutändan att ditt uttag utomhus blev DYRT.
Svårt att veta. men i efterhand kan det vara svårt att klaga.
Tidsåtgången verkar vara väl tilltagen...
Likaså varför har man valt så dyrt materiel...
Ps jag är inte företagare, men har jobbat i installationsbranchen, sett en hel del...
Håller med Ramnemark att inte anlita bekanta....
De ska man umgås med och ha trevligt,,,,
Redigerat:
Fick ju beskrivning på artiklarna så vet exakt märke m.m. Sen behövdes bara 3-4 klammer. Resen drogs i värmepumpens kylmediekanal. Så kommer inte kunna hålla mig från ett samtal o höra iaf.
Bekant o bekant. Är väl så att han anlitars av svärfar så mkt under åren att han blivit bekant. Är princip där en gång i månaden.
Bekant o bekant. Är väl så att han anlitars av svärfar så mkt under åren att han blivit bekant. Är princip där en gång i månaden.
Jag utgår ifrån att han var nöjd. Det var ju han som satte priset och vi är fortfarande bekanta...elmont skrev:
De här diskussionerna som poppar upp titt som tätt är märkliga.
TS undrade ju i sitt första inlägg huruvida den här typen av fakturering är rimlig och det är klart att det inte är rimligt att fakturera på det här viset.
Jag kan tänka mig att TS valde just den här elektrikern då denne var något bekant, förvisso genom svärfadern, inte för att jobbet skulle göras gratis utan för att förhoppningsvis skulle innebära en juste och rimlig fakturering. Istället resulterar det i att TS känner sig uppskörtad.
De olika posterna och deras storlek kan alltid diskuteras men det är just sättet man fakturerar på.
Är det rimligt att det allt som oftast dyker upp poster i fakturan som blir en överraskning för kunden?
Varför är det rimligt och självklart att 1h10min arbete resulterar i en kostnad för 2h?
Att fakturera en resekostnad man inte har haft då man har haft flera kunder i området är ju snudd på bedrägeri... kalla det i så fall etableringskostnad, startavgift eller liknande.
Och det här med materiel... påhittade listpriser och annat trams. Det är nog få som anser att en elektriker inte ska ha avans på materiel men att godtyckligt kunna fläska på med många hundra procent är ju absurt. Särskilt då elektrikern ofta förbehåller sig rätten att själv välja ut prylarna som kunden ska ha...
Det måste väl i rimlighetens namn kunna få något utfört på löpande räkning utan att saltkaret ska tömmas när fakturan upprättas...?
Det ska väl ändå inte behövas ta in ett gäng offerter för ett sån't här litet jobb.
Andra branscher har ju också varit kreativa men får ofta på skallen just för att det inte är transparent och för att det förekommer dolda kostnader. Bl.a. resebolag, teleoperatörer osv. är ju ständigt under luppen men de tvingas ofta bli tydligare.
Det är inte frågan om att det ska vara gratis, det är en fråga om tydlighet och om att kunden inte ska utsättas för allehanda överraskningar.
Ett mycket enkelt sätt är att be om ett takpris innan man beställer jobbet. Är jobbet litet kan en normalbegåvad elinstallatör på några minuter uppskatta kostnaden och lägga på lite marginaler för oförutsedda saker. Är det ett större jobb begär man naturligtvis in en offert.
Det skulle aldrig falla mig in att beställa nått utan att först veta vad det kommer att kosta, jag trodde att det var det normala sättet att köpa saker på.
Det skulle aldrig falla mig in att beställa nått utan att först veta vad det kommer att kosta, jag trodde att det var det normala sättet att köpa saker på.
elmont skrev:Ett mycket enkelt sätt är att be om ett takpris innan man beställer jobbet. Är jobbet litet kan en normalbegåvad elinstallatör på några minuter uppskatta kostnaden och lägga på lite marginaler för oförutsedda saker. Är det ett större jobb begär man naturligtvis in en offert.
Det skulle aldrig falla mig in att beställa nått utan att först veta vad det kommer att kosta, jag trodde att det var det normala sättet att köpa saker på.
Ja och då är man där igen... takpris eller fastpris eller kalla det vad man vill - det krävs alltid marginaler. Varför inte bara kunna betala det som det faktiskt kostar?
Takpris är ju inget annat än en icke specificerad offert. Det har ju inget med t.ex. överdebitering av antalet timmar eller omotiverade resekostnader att göra.
Det kan förvisso ta bort överraskningsmomentet när fakturan dyker upp...
Redigerat:
Precis, inte svårare än att hantverkaren initialt spottar ur sig sitt riktiga timpris, uppskattad tidsåtgång och uppskattad materialkostnad.
Om sedan timpriset används för att täcka kostnader för t ex lön, verktygsslitage, kaffe, kontorstimmar, lagerlokal, kurser, spännande bilar med verktyg och lager eller något annat är knappast intressant för konsument.
Om sedan timpriset används för att täcka kostnader för t ex lön, verktygsslitage, kaffe, kontorstimmar, lagerlokal, kurser, spännande bilar med verktyg och lager eller något annat är knappast intressant för konsument.
Problemet med det är att de flesta elektriker (och andra yrkesgrupper inom hantverkarbranschen) inte är intresserade här i stockholm om man är besvärlig och vill ha offert.
Jag tänker mig också att det är besvärligare för hantverkaren som måste skriva ihop något för varje litet jobb. Om branschen fungerade bättre med avseende på prissättningen så skulle man som konsument kunna lita på att det inte blir massa groteska påslag och extradebiteringar utan bara kunna ta timpris*timmar+materielpris (inte något fiktivt GNP utan vad sakerna faktiskt kostar).
Jag tänker mig också att det är besvärligare för hantverkaren som måste skriva ihop något för varje litet jobb. Om branschen fungerade bättre med avseende på prissättningen så skulle man som konsument kunna lita på att det inte blir massa groteska påslag och extradebiteringar utan bara kunna ta timpris*timmar+materielpris (inte något fiktivt GNP utan vad sakerna faktiskt kostar).
