105 407 läst ·
618 svar
105k läst
618 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Jag förstår inte resonemanget. Frågan gällde fast pris. Baseras det på ett antal timmar? Och till vilket timpris?
Att du räknar vad det kostar internt och lägger på en vinstmarginal och riskmarginal betyder inte att det blir någon affär. Det borde vara pris efter värde för kunden och relaterat till konkurrensen. Överstiger kostnaden internt kundvärdet kommer verksamheten inte att frodas.
Spelar mig ingen roll vem som gör jobbet om det blir klart i tid till utlovad kvalitet och avtalat pris. Det är inte värt mer för mig för att någon pillat med det många timmar.
Att du räknar vad det kostar internt och lägger på en vinstmarginal och riskmarginal betyder inte att det blir någon affär. Det borde vara pris efter värde för kunden och relaterat till konkurrensen. Överstiger kostnaden internt kundvärdet kommer verksamheten inte att frodas.
Spelar mig ingen roll vem som gör jobbet om det blir klart i tid till utlovad kvalitet och avtalat pris. Det är inte värt mer för mig för att någon pillat med det många timmar.
Pris efter värde för kunden är precis så som vi också resonerar.P Pin skrev:Jag förstår inte resonemanget. Frågan gällde fast pris. Baseras det på ett antal timmar? Och till vilket timpris?
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Om inte praktikanterna gör det, vem gör då det? Och till vilket pris? Lämnar man in tex ett gökur på reparation till fast pris spelar det ju ingen roll vem som gör jobbet, bara det blir rätt gjort. Om det är ett projektarbete för två praktikanter där du handleder och i slutänden garanterar att det är rätt gjort eller du själv spelar mindre roll. Man får ju den tjänsten man vill utförd.
Lärlingar på byggen med löpande räkning är en helt annan sak…
Håller helt med dig.KristinaRT skrev:
Om inte praktikanterna gör det, vem gör då det? Och till vilket pris? Lämnar man in tex ett gökur på reparation till fast pris spelar det ju ingen roll vem som gör jobbet, bara det blir rätt gjort. Om det är ett projektarbete för två praktikanter där du handleder och i slutänden garanterar att det är rätt gjort eller du själv spelar mindre roll. Man får ju den tjänsten man vill utförd.
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Är inte tanken med praktik att man ska följa med yrkesarbetare och lära sig hur man jobbar?A Andreas1 Hantverkare skrev:Nästa vecka ska vi påbörja ett nytt jobb. Det är en renovering av en kunds objekt. Ett tidskrävande, mödosamt arbete, om än relativt lätt. Få riktigt farliga fallgropar att gå i.
För mig hade det tagit ca 40-45h.
Planen är nu att två praktikanter tillsammans ska göra detta arbete. Det blir lite som ett projekt för dem. De får göra en planering, uppskatta timmar och material och lägga upp arbetet. Jag kommer att hjälpa dem igång med olika moment, vara bollplank och såklart hjälpa till om något krisar. Uppskattar att jag får lägga kanske 5-8h på detta. Praktikanterna kanske landar på någonstans runt 80-120h per person, dvs 160-240h totalt.
Slutresultatet kommer att granskas av mig. Om det inte når upp till våra kvalitetskrav så kommer de att få hjälp och tips och sen göra om tills vi har nått rätt nivå.
Nu är min fråga till dig @Farstatjej90 - hur mycket bör jag offerera för detta jobb (det är en fastprisoffert)?
Kunden får väl tjänsten utförd,.. i detta fall är det skolan och i slutändan praktikanterna som får en dålig deal.
Får ni betalt att ha dom hos er förutsätter det rimligtvis att dom ska lära sig av er.
Tanken med praktik är att komma ut i arbetslivet och skaffa sig erfarenhet. Lära sig teknikerna såklart, men också lära sig hur det fungerar i praktiken, utanför skolan.M Mach77777 skrev:
Praktikanterna lär sig såklart av oss, massvis. Jag vet inte varför du tycker att de får en dålig deal?
I detta fallet kommer de alltså att driva ett eget projekt med mig som bollplank/mentor. Vi arbetar alltså i samma verkstad. Detta upplägg brukar passa de praktikanter som har kommit lite längre i sin utbildning.
Om du lämnar in bilen på reparation har du samma tänk då?A Andreas1 Hantverkare skrev:Självklart får vi det. Hur ska de annars kunna vara hos oss, när vi i princip enbart arbetar med fasta priser? Så fort de bidrar på något sätt till ett projekt tar vi ju betalt för dem då.
Men, återigen, med de siffror jag presenterade tidigare, vilka timmar skall den fasta offerten baseras på enligt dig?