106 692 läst ·
618 svar
107k läst
618 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Kollektivavtalet säger ju 1 timmes obetalt om dagen. Gå på dass får du ju absolut göra oavsett. Om du är mobilskitare så förtjänar du att gå hemma =)X Xaktly skrev:
Kollektivavtalet, säger det inom byggnads idag att du ska fika på brädgården och fakturera din kund ?
Vad fan pratar du om? Är du precis dum i huvudet? Vad läste du in i mitt inlägg egentligen? Ditt namn antyder väl att du antagligen inte läste särskilt noga…L lat skrev:
Redigerat:
Tycker det som ofta blandas samman arbetstid och lön för den anställde och vad som faktureras.
Det är två olika saker.
Om jag köper en tjänst så köper jag ju (oftast) timmar, plus en överenskommen ersättning för resor som kan se ut på olika sätt men ofta utgår från firmans "kontor".
När jag köper en tjänst så är det oftast positivt att välja ett firma som är placerad nära där man bor.
Det är arbetsgivarens problem att planera arbetsdagen för sina killar/tjejer.
Hur långt de har till mig från sitt hem är skitsamma, de får debitera resa från "jobbet".
Problemet är om jag beställer ett jobb som ska ta tex 16h och de utan att det är nödvändigt för jobbet sprider ut det på 3-4 dagar eller mer, då får jag betala för resan fler gånger än nödvändigt.
Om det är nödvändigt för jobbet att komma flera gånger, tex att ett moment är att gjuta/måla något som ska torka innan nästa moment kan göras så är det ok att korta av. Om byggaren har ett sådant moment på ett ANNAT jobb och kör 4h dagar för att kunna åka till en annan kund de andra 4h är det mindre ok. Likaså är det inte ok att de skriver resan från hemmet, från annan kund eller whatever.
Det bästa sättet att lösa detta vore att de får skriva alla timmar de varit hos mig, per 8 h får debitera EN bilkostnad på fastpris där både sträcka och bilkostnader/restid ingår.
Om de tar betalt för att åka och handla förväntar jag mig ett väldigt lågt materialpåslag, de handlar ju på min bekostnad. Jag får då behålla överblivet material men också bli debiterad för det.
Om de har ett lager av standardmaterial, inte debiterar för "spill" (tex om de använder 100 spik så betalar jag inte för ett paket på 1000 spik), inte debiterar tid för att köpa "standardmaterial". Ja då är det fullt rimligt med ett högt påslag på materialet. Likaså måste de stå för ev krångel, garantiärenden osv kring materialet.
Tyvärr tror jag många tänker som slottsvaktmästaren, att bygggubbens resa till jobbet från hemmet ska betalas av kunden, att tvättning av bilen ska betalas av kunden, att spilltid som inte utnyttjas ska betalas av kunden. Genom att man "lägger till" tid på fakturan som man aldrig lade på kunden. Det är feltänk. För arbetsgivaren så är det givetvis så att han måste betala sina anställda för 8h och om det blir väntetid, spilltid, bilen ska tankas osv så måste arbetsgivaren stå för det.
Detta betalas givetvis av kunden, MEN på det sättet att firman tar säg 800kr/h trots att bygggubben (eller gumman) kanske har motsvarande 400kr/h i lön. Skillnaden ska ju vara vinst och täcka andra kostnader.
Den firma som minimerar sitt slöseri kommer ge sin ägare en högre vinst.
En firma som suger på att planera kan inte kompensera det med att kunden ska betala fler timmar. Det får de isåfall göra genom att höja sitt timpris. Om de slösar bort 2-3 h per dag så måste de kanske ta 1200 spänn per timme, men bara debitera 6h per dag. Om jag sen då väljer dem är ju upp till mig.
Det är två olika saker.
Om jag köper en tjänst så köper jag ju (oftast) timmar, plus en överenskommen ersättning för resor som kan se ut på olika sätt men ofta utgår från firmans "kontor".
När jag köper en tjänst så är det oftast positivt att välja ett firma som är placerad nära där man bor.
Hur långt de har till mig från sitt hem är skitsamma, de får debitera resa från "jobbet".
Problemet är om jag beställer ett jobb som ska ta tex 16h och de utan att det är nödvändigt för jobbet sprider ut det på 3-4 dagar eller mer, då får jag betala för resan fler gånger än nödvändigt.
Om det är nödvändigt för jobbet att komma flera gånger, tex att ett moment är att gjuta/måla något som ska torka innan nästa moment kan göras så är det ok att korta av. Om byggaren har ett sådant moment på ett ANNAT jobb och kör 4h dagar för att kunna åka till en annan kund de andra 4h är det mindre ok. Likaså är det inte ok att de skriver resan från hemmet, från annan kund eller whatever.
Det bästa sättet att lösa detta vore att de får skriva alla timmar de varit hos mig, per 8 h får debitera EN bilkostnad på fastpris där både sträcka och bilkostnader/restid ingår.
Om de tar betalt för att åka och handla förväntar jag mig ett väldigt lågt materialpåslag, de handlar ju på min bekostnad. Jag får då behålla överblivet material men också bli debiterad för det.
Om de har ett lager av standardmaterial, inte debiterar för "spill" (tex om de använder 100 spik så betalar jag inte för ett paket på 1000 spik), inte debiterar tid för att köpa "standardmaterial". Ja då är det fullt rimligt med ett högt påslag på materialet. Likaså måste de stå för ev krångel, garantiärenden osv kring materialet.
Tyvärr tror jag många tänker som slottsvaktmästaren, att bygggubbens resa till jobbet från hemmet ska betalas av kunden, att tvättning av bilen ska betalas av kunden, att spilltid som inte utnyttjas ska betalas av kunden. Genom att man "lägger till" tid på fakturan som man aldrig lade på kunden. Det är feltänk. För arbetsgivaren så är det givetvis så att han måste betala sina anställda för 8h och om det blir väntetid, spilltid, bilen ska tankas osv så måste arbetsgivaren stå för det.
Detta betalas givetvis av kunden, MEN på det sättet att firman tar säg 800kr/h trots att bygggubben (eller gumman) kanske har motsvarande 400kr/h i lön. Skillnaden ska ju vara vinst och täcka andra kostnader.
En firma som suger på att planera kan inte kompensera det med att kunden ska betala fler timmar. Det får de isåfall göra genom att höja sitt timpris. Om de slösar bort 2-3 h per dag så måste de kanske ta 1200 spänn per timme, men bara debitera 6h per dag. Om jag sen då väljer dem är ju upp till mig.
Håller helt med i detta. Tyvärr finns det väldigt många hantverkare på detta forum som inte har ens grundläggande kunskaper i hur man driver ett företag utan tror att man kan debitera kund precis hur som helst, vad som passar bäst för hantverkaren. Jag har haft rätt bra erfarenhet av de hantverkare jag haft hemma vad gäller debitering, som tur är. Men ibland när man läser här på forumet blir man fan riktigt mörkrädd hur vissa resonerar.J JohanLun skrev:Tycker det som ofta blandas samman arbetstid och lön för den anställde och vad som faktureras.
Det är två olika saker.
Alternativet är ju att man kommer överens om att få en "gubbe" på heltid för lite över hans "lön", och han åker direkt till mig och bara till mig och jag står för alla verktyg och material och de kostnader som uppstår när han är sjuk eller nåt strular. Men då skulle ju timkostnaden vara en helt annan. Man betalar ju en högre kostnad just för att man sen bara ska beala för de timmar som arbete utförs. Inte betala för att hans bil gått sönder eller han måste köpa nya arbetsbyxor.4 40talshuset skrev:Håller helt med i detta. Tyvärr finns det väldigt många hantverkare på detta forum som inte har ens grundläggande kunskaper i hur man driver ett företag utan tror att man kan debitera kund precis hur som helst, vad som passar bäst för hantverkaren. Jag har haft rätt bra erfarenhet av de hantverkare jag haft hemma vad gäller debitering, som tur är. Men ibland när man läser här på forumet blir man fan riktigt mörkrädd hur vissa resonerar.
Finns inte på kartan att man ska fakturera för lunchrasten, det var det mest korkaste jag har hört talas om.K kurlakarl skrev:
Hade jag blivit fakturerad för den tiden då hade jag aldrig någonsin anlitat den firman. Det är ren stöld. Det verkar som moralen har totalt försvunnit hos vissa firmor.
Det är bara att bojkotta dessa. De lär gräva sin egen grav på sikt.
Antagligen lika som du som inte insåg att jag citerade fel inlägg, utan förutsätter att omgivningen är lika dum som du.4 40talshuset skrev:
Ber om ursäkt, skulle ju svarat & citerat
Grizzlybjörnen123 skrev:
Ja det är ju väldigt lätt att läsa tankar. Hur tänkte du att jag ska veta att du citerar fel inlägg men på något vis svarar på det jag skrev?L lat skrev:
Jag märker av en del av dina andra inlägg att du är väldigt snabb på att dömma och inte alltid tänker innan du skriver, så, nä att tro att du skulle läsa tankar låg inte i tangentens riktning...4 40talshuset skrev:
Personligen brukar jag dels undvika invektiv (även antyda), dels anta att folk har tänkt innan de skriver & om jag blir upprörd, backa ett steg tillbaka och se om jag kan hitta nåt skäl till att nån skrivit som de gjort.
Haha vi säger så Mr right. 😆L lat skrev:Jag märker av en del av dina andra inlägg att du är väldigt snabb på att dömma och inte alltid tänker innan du skriver, så, nä att tro att du skulle läsa tankar låg inte i tangentens riktning...
Personligen brukar jag dels undvika invektiv (även antyda), dels anta att folk har tänkt innan de skriver & om jag blir upprörd, backa ett steg tillbaka och se om jag kan hitta nåt skäl till att nån skrivit som de gjort.
You don't go to municipal offices? Do you think they don't take breaks from work? Or maybe no one pays them for this time? The same applies to all public institutions. All over the world.A Amazon312 skrev:
As said before. The carpenter will get paid a full month salary and are able to take breaks by his employer. In Sweden, you are at your workplace ~ 9 hours. Normally you have two 15 minutes breaks (after 2 hours work) and one 30 or 45 minute break for lunch.S sturnus skrev:
For a customer, they normally pay by the hour. It would be bad luck to need 1 hour work and pay for two, if the carpenter arrives 10.45, works 15 minutes, goes for 1 hour lunch, comes back, works 45 minutes more and charges you 2 hours, as he want to be payed for his lunch... If i would myself employ a carpenter, I would have to pay for when he is sick and takes his breaks... But then it is a totally different rate.
Restid är inte heller avdragsgill, utan ska specas separat. Arbetstid på plats gäller. Sen kan man välja fria resor X km, som ingår i summan för servicebil.Farstatjej90 skrev:
Nästa vecka ska vi påbörja ett nytt jobb. Det är en renovering av en kunds objekt. Ett tidskrävande, mödosamt arbete, om än relativt lätt. Få riktigt farliga fallgropar att gå i.Farstatjej90 skrev:
För mig hade det tagit ca 40-45h.
Planen är nu att två praktikanter tillsammans ska göra detta arbete. Det blir lite som ett projekt för dem. De får göra en planering, uppskatta timmar och material och lägga upp arbetet. Jag kommer att hjälpa dem igång med olika moment, vara bollplank och såklart hjälpa till om något krisar. Uppskattar att jag får lägga kanske 5-8h på detta. Praktikanterna kanske landar på någonstans runt 80-120h per person, dvs 160-240h totalt.
Slutresultatet kommer att granskas av mig. Om det inte når upp till våra kvalitetskrav så kommer de att få hjälp och tips och sen göra om tills vi har nått rätt nivå.
Nu är min fråga till dig @Farstatjej90 - hur mycket bör jag offerera för detta jobb (det är en fastprisoffert)?
Intressant! Hur har kundens inställning till detta varit? Kanontillfälle för praktikanterna ju!A Andreas1 Hantverkare skrev:Nästa vecka ska vi påbörja ett nytt jobb. Det är en renovering av en kunds objekt. Ett tidskrävande, mödosamt arbete, om än relativt lätt. Få riktigt farliga fallgropar att gå i.
För mig hade det tagit ca 40-45h.
Planen är nu att två praktikanter tillsammans ska göra detta arbete. Det blir lite som ett projekt för dem. De får göra en planering, uppskatta timmar och material och lägga upp arbetet. Jag kommer att hjälpa dem igång med olika moment, vara bollplank och såklart hjälpa till om något krisar. Uppskattar att jag får lägga kanske 5-8h på detta. Praktikanterna kanske landar på någonstans runt 80-120h per person, dvs 160-240h totalt.
Slutresultatet kommer att granskas av mig. Om det inte når upp till våra kvalitetskrav så kommer de att få hjälp och tips och sen göra om tills vi har nått rätt nivå.
Nu är min fråga till dig @Farstatjej90 - hur mycket bör jag offerera för detta jobb (det är en fastprisoffert)?
Nu har jag ingen egen firma men jag skulle ju offererat med kanske 15% avdrag från vad jag normalt hade tagit. Kunden får ändå ett kvalitativt arbete, som dock tar längre tid. Går det riktigt bra för praktikanterna hade även de fått en fint slant!
Du får gärna berätta den hur du har offererat och vilka argument osv.