105 408 läst ·
618 svar
105k läst
618 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Så inget betalt för praktikanterna och sedan en kreditering för att han har handlett dem? Så kunden får då en produkt som har ett faktiskt värde, oavsett vem som har byggt, och betalt för det?Farstatjej90 skrev:
Han får ju betalt för att ha sina lärlingar då kan han i anständighetens namn inte debitera sina kunder när de lär sig. Får han ens det för skolan?ACME skrev:
Naturligtvis ska han inte ta betalt för lärlingar han får ju till och med betalt av skolan för han har dom. Om vi i mekanisk verkstad hade debiterat kund för något liknande hade de skrattat sig fördärvadeAlfredo skrev:
Självklart får vi det. Hur ska de annars kunna vara hos oss, när vi i princip enbart arbetar med fasta priser? Så fort de bidrar på något sätt till ett projekt tar vi ju betalt för dem då.K kortis skrev:
Men, återigen, med de siffror jag presenterade tidigare, vilka timmar skall den fasta offerten baseras på enligt dig?
Vill du skriva exakt, med utgångspunkt i siffrorna angående tider som jag har presenterat, hur många timmar du anser att offerten skall baseras på? Inget om att fråga kunden utan om du får bestämma.Farstatjej90 skrev:
Varför kan man inte debitera kunden om kunden får nytta av det lärlingen gör? Lär sig gör väl förhoppningsvis de flesta dagligen på jobbet. Är lärlingen oduglig och inte levererar nytta ska han naturligtvis inte kosta något heller.K kortis skrev:
Jag ser det som jag ser på materialpriser. Om ett rimligt/skäligt materialpris är hundra kronor, får det kosta kunden maximalt hundra kronor, helt oavsett om det kostat företagaren noll eller femhundra i inköp. Även om företagaren kommit över materialet gratis får han debitera ett skäligt pris för det.
Kunden ska betala skäliga priser för de varor och tjänster kunden får. Vad företaget betalar för att kunna leverera dessa varor och tjänster angår inte kunden.
Räknar med mothugg. 😀
Väldigt nära hur vi resonerar. Kunden får reda på pris och kvalitetsnivå i en fast offert. Vi tar där betalt för värder vi skapar. Thats it.Alfredo skrev:
Varför kan man inte debitera kunden om kunden får nytta av det lärlingen gör? Lär sig gör väl förhoppningsvis de flesta dagligen på jobbet. Är lärlingen oduglig och inte levererar nytta ska han naturligtvis inte kosta något heller.
Jag ser det som jag ser på materialpriser. Om ett rimligt/skäligt materialpris är hundra kronor, får det kosta kunden maximalt hundra kronor, helt oavsett om det kostat företagaren noll eller femhundra i inköp. Även om företagaren kommit över materialet gratis får han debitera ett skäligt pris för det.
Kunden ska betala skäliga priser för de varor och tjänster kunden får. Vad företaget betalar för att kunna leverera dessa varor och tjänster angår inte kunden.
Räknar med mothugg. 😀
Vi tar också betalt för lärlingar - i formen att vi tar betalt för det värde de skapar. Du kan läsa mer här och lämna gärna dina synpunkter: https://www.byggahus.se/forum/threa...diskussion-om-debitering-i-allmaenhet.467145/Rejäl skrev: