105 407 läst ·
618 svar
105k läst
618 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Jag hade inte accepterat att två praktikanter renoverar ensamma hemma hos mig. Inte ens med det uppläggeg som du beskriver.A Andreas1 Hantverkare skrev:Nästa vecka ska vi påbörja ett nytt jobb. Det är en renovering av en kunds objekt. Ett tidskrävande, mödosamt arbete, om än relativt lätt. Få riktigt farliga fallgropar att gå i.
För mig hade det tagit ca 40-45h.
Planen är nu att två praktikanter tillsammans ska göra detta arbete. Det blir lite som ett projekt för dem. De får göra en planering, uppskatta timmar och material och lägga upp arbetet. Jag kommer att hjälpa dem igång med olika moment, vara bollplank och såklart hjälpa till om något krisar. Uppskattar att jag får lägga kanske 5-8h på detta. Praktikanterna kanske landar på någonstans runt 80-120h per person, dvs 160-240h totalt.
Slutresultatet kommer att granskas av mig. Om det inte når upp till våra kvalitetskrav så kommer de att få hjälp och tips och sen göra om tills vi har nått rätt nivå.
Nu är min fråga till dig @Farstatjej90 - hur mycket bör jag offerera för detta jobb (det är en fastprisoffert)?
En praktikant med en erfaren är ok. Ingen betalning för praktikanten, han är där för att lära sig plus att han stjäl tid från den andre som ska lära upp honom under tiden de gör jobbet. Sen bidrar han förhoppningsvis lite så jag skulle inte heller begära avdrag för de timmarna som den erfarne varit hos mig.
Kundens inställning? Till vad?Padde Kvist skrev:
Intressant! Hur har kundens inställning till detta varit? Kanontillfälle för praktikanterna ju!
Nu har jag ingen egen firma men jag skulle ju offererat med kanske 15% avdrag från vad jag normalt hade tagit. Kunden får ändå ett kvalitativt arbete, som dock tar längre tid. Går det riktigt bra för praktikanterna hade även de fått en fint slant!
Du får gärna berätta den hur du har offererat och vilka argument osv.
Jag återkommer med hur vi har gjort, avvaktar dock först svar från @Farstatjej90.
Får praktikanterna lön så ska man väl debitera i förhållande till det och har de ingen lön så ingen timdebitering naturligtvis.A Andreas1 Hantverkare skrev:Nästa vecka ska vi påbörja ett nytt jobb. Det är en renovering av en kunds objekt. Ett tidskrävande, mödosamt arbete, om än relativt lätt. Få riktigt farliga fallgropar att gå i.
Planen är nu att två praktikanter tillsammans ska göra detta arbete. Det blir lite som ett projekt för dem. De får göra en planering, uppskatta timmar och material och lägga upp arbetet. Jag kommer att hjälpa dem igång med olika moment, vara bollplank och såklart hjälpa till om något krisar. Uppskattar att jag får lägga kanske 5-8h på detta. Praktikanterna kanske landar på någonstans runt 80-120h per person, dvs 160-240h totalt.
Slutresultatet kommer att granskas av mig. Om det inte når upp till våra kvalitetskrav så kommer de att få hjälp och tips och sen göra om tills vi har nått rätt nivå.
Nu är min fråga till dig @Farstatjej90 - hur mycket bör jag offerera för detta jobb (det är en fastprisoffert)?
Renoveringen sker på vår verkstad. Kunden har ingen vetskap om vem som gör arbetet.Q Qjanto skrev:Jag hade inte accepterat att två praktikanter renoverar ensamma hemma hos mig. Inte ens med det uppläggeg som du beskriver.
En praktikant med en erfaren är ok. Ingen betalning för praktikanten, han är där för att lära sig plus att han stjäl tid från den andre som ska lära upp honom under tiden de gör jobbet. Sen bidrar han förhoppningsvis lite så jag skulle inte heller begära avdrag för de timmarna som den erfarne varit hos mig.
Avdrag etc är ju inte relevant när det gäller fast pris. Då får ju kunden ett fast pris och en förklaring om vilket arbete som kommer att utföras och vilken kvalitetsnivå.
Du kan läsa lite om hur vi generellt resonerar kring och fakturerar här om du är intresserad: https://www.byggahus.se/forum/threa...diskussion-om-debitering-i-allmaenhet.467145/Q Qjanto skrev:Jag hade inte accepterat att två praktikanter renoverar ensamma hemma hos mig. Inte ens med det uppläggeg som du beskriver.
Ge kunden offerten du hade gett om du gjort allt själv och sen fråga kunden vad han/hon tycker det är rimligt att betala om två lärlingar gör det istället.A Andreas1 Hantverkare skrev:Nästa vecka ska vi påbörja ett nytt jobb. Det är en renovering av en kunds objekt. Ett tidskrävande, mödosamt arbete, om än relativt lätt. Få riktigt farliga fallgropar att gå i.
Praktikanterna får inte arbeta ensamma det måste var en utbildad elektriker med. Glöm ej att göra riskbedömning innan ni påbörjar dokumtera detta .kolla upp när den gamla anlägning gjordes.. Det är ännu mera som kollas innan det påbörjas. Ring till elsäkerhetsverket så får du en mindre chock om dom nya reglerna.Man tror att det är en riktig skrvbordshistoria som hittas på på grund av att dom har för lite att göra. Innan jobbet skall elektrikern och praktikanterna skiva på ett intyg att han är utbildad att klara just detta jobbet, den skall sättes in arbetspärmen och även skickas till kund när arbetet är klart. .A Andreas1 Hantverkare skrev:Nästa vecka ska vi påbörja ett nytt jobb. Det är en renovering av en kunds objekt. Ett tidskrävande, mödosamt arbete, om än relativt lätt. Få riktigt farliga fallgropar att gå i.
Jag är övertygad att minst 75 % av alla Sveriges elföretag inte kommer att godkännas av elsäkerhetsverket . Vi fick göra om hela vårt kontrollsystem fick hjälp en konsult och det var inte billigt ca 100 000 kr.GN. Man kan gå in på elsäkhetsverket hem sida ock vad elfirmorna fåt göra- GN
Jag skrev "Elektriker?" för jag vet inte var det framgår att @Andreas1 Hantverkares verksamhet har något med el att göra. Men jag kanske har läst slarvigt.Ä Ängås skrev:
Förstår att det blir lätt att blanda ihop i en sån här stor tråd. Men vi är inte elektriker. Sen arbetar praktikanterna i verkstan med mig, även om vi arbetar på olika projekt.Ä Ängås skrev:Praktikanterna får inte arbeta ensamma det måste var en utbildad elektriker med. Glöm ej att göra riskbedömning innan ni påbörjar dokumtera detta .kolla upp när den gamla anlägning gjordes.. Det är ännu mera som kollas innan det påbörjas. Ring till elsäkerhetsverket så får du en mindre chock om dom nya reglerna.Man tror att det är en riktig skrvbordshistoria som hittas på på grund av att dom har för lite att göra. Innan jobbet skall elektrikern och praktikanterna skiva på ett intyg att han är utbildad att klara just detta jobbet, den skall sättes in arbetspärmen och även skickas till kund när arbetet är klart. .
Jag är övertygad att minst 75 % av alla Sveriges elföretag inte kommer att godkännas av elsäkerhetsverket . Vi fick göra om hela vårt kontrollsystem fick hjälp en konsult och det var inte billigt ca 100 000 kr.GN. Man kan gå in på elsäkhetsverket hem sida ock vad elfirmorna fåt göra- GN
Men är det inte risk att det slutar med att jag får betalt för praktikanter som vi ej har betalat för, det som du verkade ha ett problem med?Farstatjej90 skrev: