Hej!
När jag o sambon byggde hus, nyligen, så diffar det sjukt mkt mellan plattsättare o plattsättare, vissa kryddar som f-n, skiljde som mest 80.000kr och då var det tvättstuga, 2 badrum och en hall + kakling i kök.
Den vi valde tog ett kvadratmeterpris, rätt schysst, 1250kr/m2, enkelt o veta vad det landar på. Och i det priset ingick tätskickt, fix, fog och montering av plattor.
I hall och kök gick han på vanligt timpris, 550kr/h.
Bara ett litet inlägg som förhoppningsvis kan vara till hjälp.
Och notera: alla plattor köpte vi själva.
Med vänlig hälsning, Emil
 
  • Gilla
Madicken123 och 1 till
  • Laddar…
Ni blir grundlurad!
 
B Blåbären skrev:
Vi håller på att bygga hus och vår kakel- och klinkerentreprenad skulle ursprungligen kosta 172tkr inkl allt arbete och material. Nu har vi köpt eget kakel och när firman då dragit av kostnad för kakel och klinker från sin offert och lagt på montagekostnad för vårt kakel så vill de ha ungefär 80tkr mer...det blir alltså ca 100tkr i "extra montagekostnad". Är det verkligen rimligt? Jag förstår att det kan bli ett visst extraarbete när man kommer med eget men 100tkr utöver den ordinarie montagekostnaden är många många arbetstimmar. Är det vanligt att firmor lägger på lite extra i sådana här lägen?
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du har hamnat i för situation. Har du köpt kaklet själv utan att först göra upp med entreprenören? Obegripligt. Och, dessutom, hade du redan avtal med den entreprenören så kan du givetvis inte ändra hans förutsättningar för jobbet utan att ni avtalat om det. Annars får du väl leta upp en annan entreprenör.
 
S Saxdaling skrev:
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du har hamnat i för situation. Har du köpt kaklet själv utan att först göra upp med entreprenören? Obegripligt. Och, dessutom, hade du redan avtal med den entreprenören så kan du givetvis inte ändra hans förutsättningar för jobbet utan att ni avtalat om det. Annars får du väl leta upp en annan entreprenör.
Fast det finns nedtecknat från byggstartsmötet, innan vi skrev avtalet, att vi ev köper in egna plattor så det var de medvetna om. Det finns dessutom föreskrifter kopplade till avtalet att entreprenören har en skyldighet att upplysa kunden om omständigheter som är av stor betydelse för ingången av avtalet. Att de avser att dubbla priset per kvm om vi har egna plattor tycker jag är en sådan omständighet. Vidare framgår av konsumenttjänstlagen att vid ändringar får entreprenören ta ut ett skäligt pris kring detta. Nu har vi ett grundpris för tätskikt och standardplattor på ca 1250:-/kvm och de vill utöver detta ha ytterligare ca 1250:-/kvm för att sätta våra plattor. Det kan inte anses vara skäligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Madicken123 och 1 till
  • Laddar…
Jag letar gärna upp en annan entreprenör. Har redan fått in offerter men då krävs ju att den entreprenör vi anlitat nu går med på att häva avtalet.
 
Det är ju dessutom vår husleverantör som förmedlat entreprenören så jag utgick helt okritiskt, och naivt inser jag ju nu, från att det var en seriös aktör.
 
Entreprenören föreslog själv att vi skulle riva kontraktet utan att vi behöver betala några ersättningskostnader. Så nej de ville nog inte ha jobbet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Det är ju dessutom vår husleverantör som förmedlat entreprenören så jag utgick helt okritiskt, och naivt inser jag ju nu, från att det var en seriös aktör.
Det säger kanske en del om husleverantören....

De hantverkare som rekommenderas av husleverantören, eller snarare av husleverantörens representant. Representanten är ofta frilansare som arbetar på provision.

De hantverkarna betalar ofta provision till representanten för att bli rekommenderade. Den viktigaste drivkraften bakom en rekommendation är ofta hur hör provision representanten får.

Det innebär att firmans marginal blir låg, och det försöker de ta tillbaka genom höga priser på tillval.
 
Jag har försökt förstå TS startpost, men får inte ihop det. Totalpris är 172’. Men när TS köper kaklet själv kostar det 252’?? Priset går alltså upp när materialet försvinner?

Jag skulle förstå att om entreprenören specar värdet på plattorna till x SEK per m2, så kanske han vill dra av mindre än så om ts byter plattor. Men priset kan väl aldrig gå upp? Ja undantaget då 5mm handlagd mosaik, vilket vi ju inte talar om.

Förklara för mig som om jag vore en femteklassare ..
 
elpaco elpaco skrev:
Jag har försökt förstå TS startpost, men får inte ihop det. Totalpris är 172’. Men när TS köper kaklet själv kostar det 252’?? Priset går alltså upp när materialet försvinner?

Jag skulle förstå att om entreprenören specar värdet på plattorna till x SEK per m2, så kanske han vill dra av mindre än så om ts byter plattor. Men priset kan väl aldrig gå upp? Ja undantaget då 5mm handlagd mosaik, vilket vi ju inte talar om.

Förklara för mig som om jag vore en femteklassare ..
Den enda logiken är att de vill ha ett större påslag för sättning av kundens plattor än vad de vill göra avdrag för de inkluderade plattorna. Då blir slutsumman högre.

I verkligheten drar de med 100% sannolikhet en rövare då de förstår att TS vill ha dessa plattor och har svårt att byta entreprenör. Dessvärre verkar det vara mycket sånt här fuffens som skapar lönsamhet i småhusbyggarbranschen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.