31 241 läst ·
84 svar
31k läst
84 svar
Rimlig prissättning vid plattsättning med eget material
Alltför många hantverkare blir sura när kunden berövar dem deras "rätt" att vara leverandör av material, dvs. minskar deras förtjänst. Jag kan inte se annat än att du bara straffas för att du har gjort det. Jag skulle byta hantverkare omedelbart.
Det här är ett sjukt problem inom hantverkarbranschen. Varför kan inte hantverkarna bara ta en civiliserad timpeng och i stället bara ha ett pålägg på, säg, 10-15%, på materialet för hanteringen? Det blir öppnare och ärligare. Som det är nu är det äckligt mycket rabattfiffel som slutkunden får betala.
Det här är ett sjukt problem inom hantverkarbranschen. Varför kan inte hantverkarna bara ta en civiliserad timpeng och i stället bara ha ett pålägg på, säg, 10-15%, på materialet för hanteringen? Det blir öppnare och ärligare. Som det är nu är det äckligt mycket rabattfiffel som slutkunden får betala.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Om det är för att man vill ha vinst på materialet kan man ju sätta samma pris utan material som med. Då blir du vinsten större. Man behöver ju inte lägg på ytterligare 100000. Det måste finns någon förklaring som säkert firman kan ge (eller så inser de att de skrivit fel i offerten). Annars är det bara att byta, även om det kan vara svårt med tidspress. Dock har det ju redan kommit lite tips.
Medlem
· Stockholm
· 2 inlägg
B Blåbären skrev:Vi håller på att bygga hus och vår kakel- och klinkerentreprenad skulle ursprungligen kosta 172tkr inkl allt arbete och material. Nu har vi köpt eget kakel och när firman då dragit av kostnad för kakel och klinker från sin offert och lagt på montagekostnad för vårt kakel så vill de ha ungefär 80tkr mer...det blir alltså ca 100tkr i "extra montagekostnad". Är det verkligen rimligt? Jag förstår att det kan bli ett visst extraarbete när man kommer med eget men 100tkr utöver den ordinarie montagekostnaden är många många arbetstimmar. Är det vanligt att firmor lägger på lite extra i sådana här lägen?
Entreprenören kanske vill få ersättning för utebliven vinst när de inte längre får sälja materialet till er?B Blåbären skrev:Vi håller på att bygga hus och vår kakel- och klinkerentreprenad skulle ursprungligen kosta 172tkr inkl allt arbete och material. Nu har vi köpt eget kakel och när firman då dragit av kostnad för kakel och klinker från sin offert och lagt på montagekostnad för vårt kakel så vill de ha ungefär 80tkr mer...det blir alltså ca 100tkr i "extra montagekostnad". Är det verkligen rimligt? Jag förstår att det kan bli ett visst extraarbete när man kommer med eget men 100tkr utöver den ordinarie montagekostnaden är många många arbetstimmar. Är det vanligt att firmor lägger på lite extra i sådana här lägen?
De har kanske redan köpt in materialet?
Det är ju ett avsteg från avtalet? Vad står det i entreprenaden om att ni har rätt till det avsteget? Om inte kan de ju komma med eget material i alla fall och ta betalt enligt det påtecknade avtalet. Har man skrivit ett avtal följer man det "Pacta sunt servanda" eller tar konsekvenserna...
I grund och botten handlar det nog mest om att de missar SINA inköpsrabater på materialet och vill kompensera sig för det, genom "påslaget".
Jag skulle INTE dra igång arbetet innan ni SKRIFTLIGT rett ut ut hur det ska vara, vad det kostar OCH vilka garantier de ger när ni tillhandahåller materialet. Annars får ni bara mer problem...
I grund och botten handlar det nog mest om att de missar SINA inköpsrabater på materialet och vill kompensera sig för det, genom "påslaget".
Jag skulle INTE dra igång arbetet innan ni SKRIFTLIGT rett ut ut hur det ska vara, vad det kostar OCH vilka garantier de ger när ni tillhandahåller materialet. Annars får ni bara mer problem...
Det hörs lång väg att det är oseriöst ocker. Anlita inte den firman.
Det har ingen större betydelse om det är olika kakel/klinkers om det inte är osedvanligt kassa hantverkare. Möjligtvis kan det ta 10-15% längre tid.
Men det här är ju ren bluff och båg. Även om man inte vill ha jobbet och lägger ett högt pris så är det ju oseriöst.
Ett pris ska bestå av kostnaden för utfört jobb + 10-15% i vinst efter att bolaget betalat sina löner mm.
Men idag vill folk ha 100-200% i vinst. Det har spårat ur fullständigt.
Anlita någon seriös.
Det har ingen större betydelse om det är olika kakel/klinkers om det inte är osedvanligt kassa hantverkare. Möjligtvis kan det ta 10-15% längre tid.
Men det här är ju ren bluff och båg. Även om man inte vill ha jobbet och lägger ett högt pris så är det ju oseriöst.
Ett pris ska bestå av kostnaden för utfört jobb + 10-15% i vinst efter att bolaget betalat sina löner mm.
Men idag vill folk ha 100-200% i vinst. Det har spårat ur fullständigt.
Anlita någon seriös.
Jag har läst igenom alla papper nu och vi har ju skrivit ett avtal med dem avseende kakelentreprenaden. Vi sa redan från början att vi troligen köper in eget material. Blir lite orolig att de kommer att försöka driva detta trots att vår agent hos husleverantören försäkrar oss om att vi kan välja att göra saker själva under arbetets gång.F fripppe skrev:Det hörs lång väg att det är oseriöst ocker. Anlita inte den firman.
Det har ingen större betydelse om det är olika kakel/klinkers om det inte är osedvanligt kassa hantverkare. Möjligtvis kan det ta 10-15% längre tid.
Men det här är ju ren bluff och båg. Även om man inte vill ha jobbet och lägger ett högt pris så är det ju oseriöst.
Ett pris ska bestå av kostnaden för utfört jobb + 10-15% i vinst efter att bolaget betalat sina löner mm.
Men idag vill folk ha 100-200% i vinst. Det har spårat ur fullständigt.
Anlita någon seriös.
Har dock kollat upp ockerlagstiftningen och den borde kunna vara tillämplig i så fall. Ska även läsa igenom konsumenttjänstlagen noggrant och kontakta Konsumentombudsmannen (hallåkonsument).
Trams!Greven29 skrev:
Varför inte köra efter den offerten ni tagit fram?
Kan det varit så att ni fick priset under en lugnare period hos firman.. och nu så kanske de har fullt upp och ni vill börja ändra?
Kom även ihåg att om ni köper plattorna så har ju firman ansvaret om det skulle visa sig några fel på plattorna.. Har egen erfarenhet av det tyvärr. Detta kan kankse vara en liten del i den extra kostnaden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag har förståelse för att en firma räknar in en viss vinst på materialkostnaden. Det jag inte kan förstå är att de blir 100' dyrare utan material än med material.
Jag tänker så här: Totalkostnad med material 160'. Säg att arbetet ligger på 100' och materialet på 60'. Vinsten på materialet är 30'. OBS! Fiktiva siffror, jag vet inte vad egentliga siffror är.
Om man då tar bort materialet så borde priset hamna på 100' för arbetet + 30' för det man tänkt sig vinna på materialet = 130'. Lägg på 30' för att det av TS inköpta materialet är svårare att lägga så hamnar man åter på 160'.
Hur det då kan bli 260' utan material begriper jag inte. Har du frågat firman så det inte föreligger ett enkelt missförstånd?
Jag tänker så här: Totalkostnad med material 160'. Säg att arbetet ligger på 100' och materialet på 60'. Vinsten på materialet är 30'. OBS! Fiktiva siffror, jag vet inte vad egentliga siffror är.
Om man då tar bort materialet så borde priset hamna på 100' för arbetet + 30' för det man tänkt sig vinna på materialet = 130'. Lägg på 30' för att det av TS inköpta materialet är svårare att lägga så hamnar man åter på 160'.
Hur det då kan bli 260' utan material begriper jag inte. Har du frågat firman så det inte föreligger ett enkelt missförstånd?
Jag mailade dem igår morse men har inte fått svar.Fairlane skrev:
Jag har förståelse för att en firma räknar in en viss vinst på materialkostnaden. Det jag inte kan förstå är att de blir 100' dyrare utan material än med material.
Jag tänker så här: Totalkostnad med material 160'. Säg att arbetet ligger på 100' och materialet på 60'. Vinsten på materialet är 30'. OBS! Fiktiva siffror, jag vet inte vad egentliga siffror är.
Om man då tar bort materialet så borde priset hamna på 100' för arbetet + 30' för det man tänkt sig vinna på materialet = 130'. Lägg på 30' för att det av TS inköpta materialet är svårare att lägga så hamnar man åter på 160'.
Hur det då kan bli 260' utan material begriper jag inte. Har du frågat firman så det inte föreligger ett enkelt missförstånd?
Avdrag för material är 150:-/kvm så i vårt fall blir det någonstans runt 10000:- bara.