31 241 läst ·
84 svar
31k läst
84 svar
Rimlig prissättning vid plattsättning med eget material
Ok, detta är ett helt nybyggt hus så jag förutsätter att väggarna är extremt ytjämna. Annars får vi reklameraH hempularen skrev:
Ja absolut ställer 90cm plattor större krav på jämnhet av vägg/golv. Men det tar inte 4 veckor mer tid. Nä offerten känns extremt kryddad när man läser den informationen som skrivs här.
Vad gällande tegelmönster (gissar på halvförband) så tar det typ max 5 min extra än om man har en rak sättning. Skillnaden är iaf inte stor tidsmässigt.
Vad gällande tegelmönster (gissar på halvförband) så tar det typ max 5 min extra än om man har en rak sättning. Skillnaden är iaf inte stor tidsmässigt.
Det hela är väl väldigt enkelt?
Firman har räknat med att ni köper kakel/klinker från dem där de har en bra vinstprocent på materialet. När de inte får sälja sitt kakel/klinker så sjunker deras vinst och de vill ha mer betalt. Sen lägger de på ytterligare för att det är något de inte är vana vid att arbeta med.
Det kanske är en "bra" firma som har tillräckligt att göra så därför har de lagt på en hel del extra också utöver vad merkostnaden vid läggning och tappad vinst. Eftersom de inte fick sälja materialet till er. De har kanske dåliga erfarenheter av folk som åker och köper de billigaste på biltema/bauhaus. Inte sagt att TS köpt kakel/klinker där men ni förstår vad jag menar.
Konjunkturen är väl lite som den är nu också och hantverkarna vet att de kan sockra priserna rätt ordentligt om jobbet inte är helt enligt deras linjer. Hade konjunkturen varit annorlunda inom byggbranschen kanske de hade varit lite mer medgörliga på priset även om ni köpt själva.
Firman har räknat med att ni köper kakel/klinker från dem där de har en bra vinstprocent på materialet. När de inte får sälja sitt kakel/klinker så sjunker deras vinst och de vill ha mer betalt. Sen lägger de på ytterligare för att det är något de inte är vana vid att arbeta med.
Det kanske är en "bra" firma som har tillräckligt att göra så därför har de lagt på en hel del extra också utöver vad merkostnaden vid läggning och tappad vinst. Eftersom de inte fick sälja materialet till er. De har kanske dåliga erfarenheter av folk som åker och köper de billigaste på biltema/bauhaus. Inte sagt att TS köpt kakel/klinker där men ni förstår vad jag menar.
Konjunkturen är väl lite som den är nu också och hantverkarna vet att de kan sockra priserna rätt ordentligt om jobbet inte är helt enligt deras linjer. Hade konjunkturen varit annorlunda inom byggbranschen kanske de hade varit lite mer medgörliga på priset även om ni köpt själva.
Redigerat:
Kakel och klinker från dem var inräknat i den ursprungliga offerten så de räknade nog inte med att tjäna mer där. Dock var avdraget väldigt snålt när vi köpte egna så där tjänar de nog en del.F FRS05 skrev:Det hela är väl väldigt enkelt?
Det här gäller i vårt avtal för kommande badrumsbygge som är på 6 kvm med ca 21 kvm vägg att kakla. Vi kör på 25x40 på vägg och 20x20 på golv, inget avancerat alltså. Det låter som att de där tagit i extra men vårt bygge räknas ta 19.-24 dagar allt som allt men det omfattar uppregling och flytt av två avlopp m.m. (jag river rubbet själv inkl golv, väggar och takskivor). Dyrare firma som får otroligt bra betyg på Reco här i Stockholm och även via Facebook-forskning i närområdet.
Från avtalstexten:
Utföra keramisk beklädnad på väggar och golv.
Tillkommande debitering gäller för plattor på vägg: kantskurna (laserskurna), klinker , marmor, natursten, granitkeramik, mosaik, för kakelplattor mindre än 20 cm x 20 cm och för mönsteranpassning. På golv är det endast montering och behandling av Marrakech samt mönsterpassning som debiteras extra.
Från avtalstexten:
Tillkommande debitering gäller för plattor på vägg: kantskurna (laserskurna), klinker , marmor, natursten, granitkeramik, mosaik, för kakelplattor mindre än 20 cm x 20 cm och för mönsteranpassning. På golv är det endast montering och behandling av Marrakech samt mönsterpassning som debiteras extra.
Hur lång tid det tar att bygga ert badrum säger egentligen inget om den extra tid det tar att sätta våra plattor men intressant med ert avtal. Står det vilken extra kostnad som då blir?nikasp skrev:
Det här gäller i vårt avtal för kommande badrumsbygge som är på 6 kvm med ca 21 kvm vägg att kakla. Vi kör på 25x40 på vägg och 20x20 på golv, inget avancerat alltså. Det låter som att de där tagit i extra men vårt bygge räknas ta 19.-24 dagar allt som allt men det omfattar uppregling och flytt av två avlopp m.m. (jag river rubbet själv inkl golv, väggar och takskivor). Dyrare firma som får otroligt bra betyg på Reco här i Stockholm och även via Facebook-forskning i närområdet.
Från avtalstexten:
Nä, det förstår jag men utan att veta kanske ni köpt extra knepiga plattor att skära eller hantera. Kanske de inte ens vill ha jobbet och prisar ut sig med mening?
Vi kör på lite ”generiskt” kakel då det nog inte är vårt sista hus och jag har inte heller någon sån exklusiv smak så det ska vara mosaik osv
Vi kör på lite ”generiskt” kakel då det nog inte är vårt sista hus och jag har inte heller någon sån exklusiv smak så det ska vara mosaik osv
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 inlägg
Hänger inte med, har jag missat något?
Ursprunglig offert inkl matr: 172.000:-
Sen nämns både 80.000:- och 100.000:- i extra montagekostand.
Hur mycket vill dom ha för att göra hela arbetet med ert materiel, efter att dom dragit av sina materialkostnader!
Sorry om jag är trög det är ändå fredag....
Ursprunglig offert inkl matr: 172.000:-
Sen nämns både 80.000:- och 100.000:- i extra montagekostand.
Hur mycket vill dom ha för att göra hela arbetet med ert materiel, efter att dom dragit av sina materialkostnader!
Sorry om jag är trög det är ändå fredag....
Jag gjorde bara en snabb överslagsräkning imorse men såhär är det: ursprunglig offert 172000. Då ingick allt material inkl plattor. Sedan tog vi bort allt kökskakel och då drog de bort ca 10000 så kvar var 162000 för hela kakelentreprenaden avseende två badrum och golv i liten tvättstuga. När de dragit av lite för att vi köpt eget kakel och sedan lagt till mycket för att sätta det nya kaklet landade offerten på 260000. Så den nya offerten är på 100000 mer men den extra arbetskostnaden de räknar med blir ju ännu lite mer än 100000 eftersom de även gjort prisavdrag för att vi inte använder deras kakel.
Av det totala offertpriset, både vid offerten på 162000 och den på 260000, är ca 50000 flytspackling, inbyggnadsfixtur, grundpålägg, kakling smyg
Av det totala offertpriset, både vid offerten på 162000 och den på 260000, är ca 50000 flytspackling, inbyggnadsfixtur, grundpålägg, kakling smyg
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Plattsättaren vill helt enkelt inte ha jobbet när ni köpt plattorna själva! Svårare än så är det inte... välj annan plattsättare...