59 370 läst ·
125 svar
59k läst
125 svar
Riktigt bra borr!
Har en dröse av de där "billiga" Dormerborren. De är suveräna, senaste vändan jag kompletterade köpte jag borr från Gühring (vet inte vilken serie men TIN-belagda) och jag skulle säga att de är likvärdiga med Dormers. Betalade dock rätt mycket mindre för Gühring men det kan bero på att jag fick bra pris på dem och inte på Dormer då de köptes på dyra-stället.
Jag köpte en Gühring 1-10mm i halvsteg på Järnia för en femhundring för några år sen. Riktigt fin sats, är nöjd.
Har en sliten sats Dormer, och eftersom jag inte har grejer för borrslipning funderar jag på om det finns några vettiga sätllen som säljer färdiga satser 1-10 i halvsteg? Lådan har jag ju redan.
Har en sliten sats Dormer, och eftersom jag inte har grejer för borrslipning funderar jag på om det finns några vettiga sätllen som säljer färdiga satser 1-10 i halvsteg? Lådan har jag ju redan.
Är väl enklare att på gängse sätt urspetsa en normalslipad borr i stället för att slipa om den till 135 grader vid borrning i järnmetaller. Varför ska man gå omvägar?
Vilka borrstaser skulle ni rekommendera?
Brukar ju mest finnas noname borrsatser tycker jag. Vill gärna köpa en hel sats så man har allt samlat, istället för en massa enstaka borrar som man sen inte hittar.
Brukar ju mest finnas noname borrsatser tycker jag. Vill gärna köpa en hel sats så man har allt samlat, istället för en massa enstaka borrar som man sen inte hittar.
Du köper en sats för metall och en för trä, det är bara de billiga skrotet som kommer i kombinerade lådor 
Dormer är rätt dyra, runt 800-900 för en 1-10 i halvsteg.
Brukar finns lite billigare alternativ i de riktiga järnaffärerna. Kolla med personalen.
Men, köp inte Luna märka grejer, det är mest skit oavsett vad säljaren säger.
Dormer är rätt dyra, runt 800-900 för en 1-10 i halvsteg.
Brukar finns lite billigare alternativ i de riktiga järnaffärerna. Kolla med personalen.
Men, köp inte Luna märka grejer, det är mest skit oavsett vad säljaren säger.
Hm, eftersom jag har så dåligt med borrar så borde jag nog köpa enn större sats, med alla tänkbara varianter av borrar och storlekar. Det behöver inte vara grym kvalité på dem. Det viktigaste är att det är ett stort utval. Sen kan jag komplettera de borrar jag använder mest med märkesborrar.
Jag kan rekomendera den stora blåa lådan på Swedool med hss stålborr. Är inne på min andra låda på 7 år eller så. Mycket bra kvalitet på borren, och där är 5-10st av varje sort fr 1mm till 10mm med 0,5mm steg.
vt-22120 heter den, brukar vara på kampanj emellanåt för en 500-ing billigare eller så än ordinariepriset.
vt-22120 heter den, brukar vara på kampanj emellanåt för en 500-ing billigare eller så än ordinariepriset.
Nu har jag kollat upp lite och sett vad jag behöver. Hittar dock inte ett sånt set. Vill ha ett större set med centrumborrar från 12-35 mm. Sen trä och metallborrar från 1-10 i storlek. Hittar dock inget set som har alla de här borrarna.
Förslag?
Förslag?
Medlem
· Västernorrland
· 40 inlägg
Skulle inte rekommendera den lådan. Inge bra borrar, inte ens själva lådan e bra. De enda bra är att de är mycke i den.
Det kan ju vara bra att ha hemma ifall skrotpriset skjuter i höjdenfreddijonsson skrev:
Jag ska väl förtydliga att jag inte vet hur denna lådan står sig, men jag har erfarenheter av andra produkter av samma märke.
Tror nog att det blir två set. Lättare at hitta bra set och samtidigt hyfsad kvalité. Tänkte de här som centrumborrar:
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dt7943b-8-piece-extreme-flat-bit-set-for-wood-12-32mm-p10937
Nu gäller det att hitta ett bra set med 1-10 mm borrar för de flesta underlagen. Förslag?
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dt7943b-8-piece-extreme-flat-bit-set-for-wood-12-32mm-p10937
Nu gäller det att hitta ett bra set med 1-10 mm borrar för de flesta underlagen. Förslag?