59 375 läst ·
125 svar
59k läst
125 svar
Riktigt bra borr!
Även jag kör en del Biltema borr.MathiasS skrev:
Slipar ofta (har en Drill Doctor) så det går fort.
Använder Rocol till rostfritt (som jag köpte på Classe för evigheter sedan.
Vilken olja som helst till stål och (om än tveksamt även till AL).
I trä funkar de flesta borrar tycker jag.
/Peter
Tack för många bra tips och speciellt för detta konkreta tipset. Vad ligger borrsatserna på prismässigt ca?P-plats skrev:Eftersom jag är mer inne på metall så kan jag bara rekomendera metallborr...
Gühring HSS "TiN Tip" - TiN-belagda på toppen där det behövs och till ett mycket bra pris jämfört med konkurenter med hela borret belagt.
Satserna (1-10 och 1-13 med cylindriskt fäste) ligger ofta på kampanjför att kriga mot Dormers satser.
När det gäller att endast borra i rostfritt så är Wedewåg 121 att rekomendera.
SKF finns inte idag utan är uppköpta av Dormer (eller hur det nu gick till).
Jag hittade ju ett test i FIne Woodworking där Famags forstnerborrar rankades högst. Var hittar jag dessa i mm-size till vettiga priser? Sverige? EU?Daniel_N skrev:....
2) Festool är brutalt överlägsna här enligt min mening. Både deras träspiralborr och forstnerborr är utmärkta. Tyska Zobo (som tillverkar festools forstnerborr) samt Famag har jag aldrig testat, men de har ett gott anseende för sina träborr.
Viktigare än fabrikatet är att använda rätt typ av borr. Tex så kommer flatborr aldrig att vara något vidare för finsnickeri, oavsett tillverkare.
Forstnerborrar börjar oftast kring 10mm. Vad rekommenderar ni för borrsatser i spannet 1-10mm?
Jag har en över 3 år gammal Makita BDF440 som är riktigt bra. Tanken med bitsborr är att kunna byta snabbt, men om det blir glappigt kan jag lika gärna köra med vanliga borrar.Daniel_N skrev:3) Använder du festool skruvdagare så är valt givet - centrotecsystemet med spiralborr för trä och metall samt forstnerborr. Helt överlägset allt annat i bitsform.
Övriga bitsborr tycker jag inte är något vidare - alldeles för stort glapp. Festool borr i vanlig bitshållare är inte heller något vidare, blir glappigt. Bättre i så fall att spänna fast dem direkt i den riktiga chucken.
För diametrar mindre än 10mm i trä rekommenderar jag träspiralborr. I stil med festool 493648.
Om bitsborr är för glappigt beror mycket på uppgiften naturligtvis. Jag tycker att de är för glappiga så ofta att jag inte vill lägga pengar på dem.
Famag hade jag börjat titta efter i tyskland. Ebay.de kan nog vara en bra ide.
Om bitsborr är för glappigt beror mycket på uppgiften naturligtvis. Jag tycker att de är för glappiga så ofta att jag inte vill lägga pengar på dem.
Vad återförsäljarna tar är olika men Luna har själva detta kampanjförslag:ClasseClas skrev:
http://www.luna.se//FineToolsAPI/Do....pdf&filekey=d311b6671f8fb77eec97f14a54fe1d04
(Sidan 6)
Jo, jag håller nog med om det. Borrar man i metall har man ju ändå satt en körnare i krysset där man ska ha borret. Borrar man trä har i alla fall jag spetsiga träborr. Kanske ska kalla laserpryttlarna för en lösning på ett icke-problem?Daniel_N skrev:
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Nu var Festoolborren du refererade till med Centrotecfäste. Är det 492560 som är motsvarigheten med släta borrfästen?Daniel_N skrev:För diametrar mindre än 10mm i trä rekommenderar jag träspiralborr. I stil med festool 493648.
Jag tror (OBS! TROR) att bilden ljuger lite och strålen är smalare i verkligheten.Daniel_N skrev:
Bilden har redigerats för att stårlen ska synas i trycksakerna...
Har aldrig sett den men har inte hört någon som varit missnöjd med den.
Å andra sidan är det inget jag själv efterfrågar...
Festool har inte träborren utan centrotec-fäste. Till skillnad från metallboren så kan själva centrotec-adaptern inte tas loss från själva borret på träborren, de är gjorda i ett stycke. Min länk vara bara för att illustrera hur själva borret ser ut.ClasseClas skrev:
492560 är metallborr.
Jag undrar om det inte är så. Men sådana kan också vara roliga att leka medphl skrev: