ClasseClas
P-plats skrev:
Vad återförsäljarna tar är olika men Luna har själva detta kampanjförslag:
[länk]
(Sidan 6)
Synd att Luna har klen representation i norrort i Sthlm. Iofs går det att knata in på Mekonomen av alla ställen och beställa prylar. Nu har jag Gühringborr i min ägo! Tack till P-plats för rapp hantering. Nu ska jag leta bra träborr i mindre dimensioner <10mm.

ClasseClas
Nu har jag provat borren. VIlken skillnad mot mina Piranhaborr. Härligt med riktiga prylar!:)

Kul att höra att du blev nöjd.

Daniel_N skrev:
1) Festool, Dormer, Wedevåg, SKF, Malcus. Se till att få krysslipade borr med 135 graders spetsvinkel. Gärna TiN-belagda eller liknande. Och gärna i kort version - billigare och mindre risk för att borret flexar eller går av i klenare dimensioner. Ett billigare 135 graders kryssslipat borr är bättre än ett 118 graders borr av gammalt snitt, utan krysslipning enligt min mening. Viktigast är dock att du kan slipa borren, alla borr blir slöa. Antingen slipar du efter mycket träning på frihand i smärgel, eller med någon typ av maskin. Jag har skrivit om Drill Doctor här på byggahus, som är ett alternativ. Använd skärvätska (eller vanlig motorolja om du inte har något annat) så håller borren längre. Rätt tryck och RPM är också viktigt.
.
Vad är det som gör att 135° är bättre ?

Apropå varvtal borde det väl finnas nån tabell på det va? Vet du vad man hittar det?

Hajakz skrev:
Vad är det som gör att 135° är bättre ?

Apropå varvtal borde det väl finnas nån tabell på det va? Vet du vad man hittar det?
En tabell för varvtal hittar du här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/76024-tabell-foer-varvtal-vs-borrdiameter.html

Med en större spetsvinkel så blir tväreggen kortare, vilket betyder att det krävs mindre kraft, då mindre material tas bort per varv. Det är extra bra för borrning i svåra material. Och speciellt för oss hemmafixare, där det är viktigare att man kommer igenom det man borrar än exakt hur lång tid det tar, så känns 135 grader helt rätt. I industrin så kan det ibland säkert vara vettigt med mindre spetsvinklar, som skär snabbare för den aktuella operationen, men som hemmafixare föredrar jag förmåga att klara borrningen framför minimal tidsåtgång. Nu skall det dock tilläggas att skillnaden i borrtid nog sällan är märkbar för mig som amatörborrare...

En annan sak är att jag har sett bra borr i både 118 och 135 grader, däremot har jag aldrig sett billiga borr i 135 grader.

Väldigt viktigt för bättre centrering och minskat behov av kraft från borrmaskinen är dock krysslipade borr. Och viktigast är förstås att borren är vassa:)

B
vet inte någon skrivit det här.
men att vårda borrarna är viktigt.
att slipa borren när dom är slöa är svårt. byt istället ut borret.
du spar tid. men är ju lite dyrare
använd gärna kyl/smörjmedel när du borrar i metall,

Til rostfritt og andre harde metaller, vil jeg anbefale Alpen sine kobolt legerte som er for dette. De er dyre (svindyre?`). Ca 1000-1200NOK for et sett med 19stk fra 1-10 med 0.5 intervall og nesten det dobbelte for 1-13mm sett. Men du borrer i harde metaller som smør!

'' Med en större spetsvinkel så blir tväreggen kortare, vilket betyder att det krävs mindre kraft, då mindre material tas bort per varv. Det är extra bra för borrning i svåra material. Och speciellt för oss hemmafixare, där det är viktigare att man kommer igenom det man borrar än exakt hur lång tid det tar, så känns 135 grader helt rätt.''

Hej Daniel

Tycker du att man skall slipa om ett set 118 borrar till 135 grader om man har en Drill Doctor vid nästa slipning?
Borrar mest i hus och båtar, dvs trä, glasfiber och rostfritt. Lite AL och CU också.
Sliter det mycket på sliptrissan (tänkte mig slipa om typ 4-13 mm borrar, varje 1/2 mm).

Mvh

Peter

GSM-Peter skrev:
Hej Daniel

Tycker du att man skall slipa om ett set 118 borrar till 135 grader om man har en Drill Doctor vid nästa slipning?
Borrar mest i hus och båtar, dvs trä, glasfiber och rostfritt. Lite AL och CU också.
Sliter det mycket på sliptrissan (tänkte mig slipa om typ 4-13 mm borrar, varje 1/2 mm).

Mvh

Peter
Hej!

Sliptrissan håller verkligen länge, och går dessutom att vända upp och ned och börja om med när den är utsliten. Dessutom går den att få som reservdel, så för min del så tar jag inte in sliphjulets förslitning i ekvationen angående om jag ska slipa om 118 till 135 eller ej. Däremot är det rätt mycket jobb i de grövre dimensionerna (skillnaderna i mängd material som ska bort på ett 5mm och ett 10 mm borr är verkligen helt enorm, skillnaden är snarare x10 än x2 som man lätt luras att tro) och i de tunnare dimensionerna är det rätt billigt att köpa nya borr.

Själv så har jag slipat om de flesta av min 118 graders till 135, och det har blivit bra, men timlönen för slipningen var inte hög.

Jag har testat båda. De billiga är helt ok. De dyra är bättre men inte värda prisskillnaden enligt men mening.

Ska hålla koll efter nån kampanj på Gühring borrar, 1-13mm satsen..!

Sen en sats med små träborrar (upp till 13 mm) vet jag inte var jag ska leta efter. Förslag ? :)

Hej Jac jag har setet med 8 st träborrar som du länkar till och vist dom är väldigt bra för pengarna men någon borr är sned den vobblar. Har för mig att det var någon av dom mindre och finishen är inte helt hundra på någon annan borr men det påverkar inte borr resultatet. Det är möjligt att jag kunnat reklamera. Men det är ändå lågprisborr. När jag köpte så fanns inte deras dyrare variant skall ta och köpa en sådan för att själv bedöma om jag tycker det är värt dom extrapengarna.

Pär H

Bumpar tråden

Jag behöver lite nya metallborrar och är inne på Dormer eller Irwin
Men vilka produkter från dessa två är egentligen bra?

Från Dormer har jag bara råd med A002. Standardstål med 118° och TIN-beläggning
Irwins sortiment är billigare. Så man kan få standard 135° med TIN, Turbomax (Piranha-liknande skär), eller t.o.m Cobolt-borrar för samma peng som billigaste Dormern

Så frågan är: Är Dormers billigaste bättre än Irwins dyraste?

/Simon

När tråden ändå är uppe, tips på bra karmskruvsborr mottages.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.