Flatborren funkar säkert bra. Metallborren du länkar till (DW resp Silverline) funkar till både metall, trä och gips. Kvalitetsmässigt känner jag inte alls till Silverline. DW är lite upp och ner, detta är från deras billigare serier, tror dock att de kommer att duga alldeles utmärkt till att fixa med hemma.

Redigerat:
Kanon tackar!

Annars rekommenderar du Irwin?

Ja, Irwin är generellt sett prisvärda, en del saker topp kvalitet, annat lite lägre kvalitet, inget skräp.

Tack för dina råd!

DSC_0351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När majoriteten av de borrar jag använder till vardags levererades och förvaras i den här förpackningen kan jag inte bli beskylld för att nöjeshandla borrar, samt att jag inser att det är dags för förnyelse.

Behöver både trä och metallborrar.

Har tänkt mig Dormer för metall.
Något set som är mer prisvärt än andra, finns det några man bör undvika?

Kikade på Irwin för trä, samma där, något set som är mer prisvärt än andra?
Var hittar man dom till bäst pris?

Tips på fina Bosch-set, eller andra.

vectrex skrev:
För metallborrning köpte jag ett set med Bosch HSS-G borrar. Är mycket nöjd med dem!
[länk]

Träborrar letar jag motsvarande kvalité men har hittills inte hittat några!
Hittade ett liknande set som gick upp till 13mm, lutar åt ett sånt.
Större träborrsset från iaf. Bosch verkar det vara ont om.
Kanske får bli ett mindre set och komplettera med lösa allt eftersom behov uppstår.

Jag har haft samma funderingar ett tag. Jag funderar just nu på FAMAGs träborr:
http://www.fine-tools.com/holzspiralbohrer.html
Setet med order nummer 304826

Det kanske finns någon som har erfarenhet av dessa?

Jag kan också nämna att jag köpte TWINLAND borren från Axminster som jag länkade till tidigare i tråden. Problemet med dessa är antagligen att det är för hög friktion mellan spiralerna så spånen rensas inte bort som de ska vilket gör att man får dra borret upp och ner flera gånger för att rensa. (De finns inte kvar på Axminster men tror det är samma som 318331 här: http://www.fine-tools.com/holzbohrer.html)

Redigerat:
Problemet jag haft med de träborr jag har (vilket mestadels är Bosch) är att de inte är helt raka. vilket gör att ett 8mm hål blir ca 8,2-8,3mm vilket i sin tur gör att det blir lite glappassning med 8mm träplugg. Limmet fyller oftast ut tillräckligt, men det är störigt ändå.

Har på senare tid borrat även i trä med de 8mm metallborr jag länkade till ovan. Då blir hålet verkligen 8mm.

1. Dormer eller Gühring
2. Irwin, Festool

Jag har också axminster Twinland. Köpte en ask med X antal borr och alla små var sneda och dom större är precis som Jac skrev.
Famag är väldigt bra men lite dyra.

När det gäller borrar så är det verkligen man får vad man betalar för har än så länge aldrig hittat bra billiga borrar för trä. Borrar måste vara bra.

Nja personligen skulle jag inte riktigt lita på en tidning med reklam när det kommer till tester. Det har visat sig så många gånger att det blir snedvridet.

vectrex skrev:
Problemet jag haft med de träborr jag har (vilket mestadels är Bosch) är att de inte är helt raka. vilket gör att ett 8mm hål blir ca 8,2-8,3mm vilket i sin tur gör att det blir lite glappassning med 8mm träplugg. Limmet fyller oftast ut tillräckligt, men det är störigt ändå.

Har på senare tid borrat även i trä med de 8mm metallborr jag länkade till ovan. Då blir hålet verkligen 8mm.
Intressant, finns det några nackdelar att metallborrarna till trä som du märkt av så här långt?
Jag gissar att borrarna är utformade på lite olika sätt?

Nån som har koll på Irwins borrar, finns det allt från 'Glapp&läcker' till festool kvalitet, eller får man ett bra set om man väljer nåt som ligger mellan €30-40, men samma där, svårt att hitta set som sträcker sig över 10mm.
Eller använder man sällan borrar kraftigare än 10mm i trä, tanken är att använda båda i batterimaskiner men också i pelarborren.

FredrikR skrev:
Intressant, finns det några nackdelar att metallborrarna till trä som du märkt av så här långt?
Jag gissar att borrarna är utformade på lite olika sätt?

Nån som har koll på Irwins borrar, finns det allt från 'Glapp&läcker' till festool kvalitet, eller får man ett bra set om man väljer nåt som ligger mellan €30-40, men samma där, svårt att hitta set som sträcker sig över 10mm.
Eller använder man sällan borrar kraftigare än 10mm i trä, tanken är att använda båda i batterimaskiner men också i pelarborren.
Den stora nackdelen med metallborrarna är att de inte har en spets på samma vis som träborrarna. Detta gör att man lättare "halkar" särskilt om man försöker borra snett in i ett material.

Angående dimensionerna så tycker jag upp till 12mm är vettigt, utöver det brukar jag använda forstner borr.

Många av dom billigare träborrarna är av mycket mjukare stål än metallborrar. Det har nog historiskt set varit för att man skall kunna skärpa dom själv med en fil. Och varför man fortsätter att göra det i dag är en gåta. Men det är väl som med mycket annat i dag. Av gammal hävd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.