Hej!

Jag säker en modell som utifrån valt material, typ av borr (HSS, TIN-belagda osv) och borrdiameter kan ge mig lämpligt varvtal. Någon som känner till någon sådan tabell?

//Daniel

HSS = ca 15 - 20 skärmeter / min
TIN = ca 40 - 50 skärmeter / min

En skärmeter / min = 1000 / ( borrens diameter * pi )

Tex en borr på 10 mm och 20 skärmeter blir då varvet ( 1000 / ( 10 * 3,14 ) ) * 20 = 637 v / min

Använd dessa uppgifter och gör ett enkelt kalkylprogram i exel. Då räcker det bara att skriva diameter och skärhastighet så får du rätt varvtal. Enkelt va???? :D :D :D :D

• Gilla
Mike7000 och 1 till
  • Laddar…
Det där var ju kanon, tog mig friheten att snickra till en tabell på arbetstid. ;-)

// Marta

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Här blir man verkligen bortskämd! Jättefint, tack så mycket!

Dock en följdfråga: Vilket material avseer den angivna skärhastigheten? Spelar borrets vinkel någon roll (118, 135 osv)?

spetsvinkeln har ingen betydelse för varvtalet. Dessa skärvärden jag skrev är för stort sett alla sorters stål. Den lägre hastigheten är mer lämpad för hårda matreal tex rostfritt medans dom högre värdena går bra i vanligt bondjärn ( svart stål )

• Gilla
Mike7000
  • Laddar…
perra i skogen skrev:
spetsvinkeln har ingen betydelse för varvtalet. Dessa skärvärden jag skrev är för stort sett alla sorters stål. Den lägre hastigheten är mer lämpad för hårda matreal tex rostfritt medans dom högre värdena går bra i vanligt bondjärn ( svart stål )
Tackar igen. Då ska jag kasta in min sista fråga: Genom helt empiriska slutsatser har jag kommit fram till att för högt varvtal leder till att borren blir för varma och förstörs. Ibland kan det dock kompenseras, till en viss del iallafall, av högre matning. Däremot undrar jag om för lågt varvtal (eller egentligen skärhastighet) får någon annan effekt än att det tar lite längre tid att borra? Eller finns det några andra negativa effekter med "för låg" skärhastighet?

Har du för låg skärhastighet så får du en sämre yta i hålet. Vid väldigt små borr-diametrar så är kravet på rätt hastighet betydligt större än vid borrning med grova borrar ( dom små vill gärna "hugga" i matrealet och gå av) ;)

Matningen är väldigt viktig eftersom spånet står för större delen av värmetransporten. Dvs för liten matingshastighet medför för lite spån vilket ger sämre värmetransport och borren blir för varm.

Väcker denna tråd till liv igen!

Kan nån förklara vad en skärmeter egentligen innebär?

mvh
Lenny

Länkar till lite referensmaterial som kan vara intressant läsning.

http://www2.coromant.sandvik.com/coromant/pdf/Metalworking_Products_061/tech_e_1.pdf
http://www2.coromant.sandvik.com/coromant/pdf/Metalworking_Products_061/tech_e_2.pdf
http://www2.coromant.sandvik.com/coromant/pdf/Metalworking_Products_061/tech_e_3.pdf

Kan vara tungt att läsa igenom och kan väcka "känslor" som: "Men jag har ju ingen fet CNC-maskin att köra i ..." men faktum är att borrning är borrning och i detta material finns mycket grundläggande som man kan ta till sig och indelning i olika material m.m. sedan är det mycket som man kan hoppa över då det inte är relevant för enklare maskinarbeten.

Good shit!!! Det tackar man för!

ja det var mycket intressant där, men fortfarande inte svar på frågan. Kanske finns där men..... nån som kan på enkel svenska?

lenny skrev:
ja det var mycket intressant där, men fortfarande inte svar på frågan. Kanske finns där men..... nån som kan på enkel svenska?
Skärmeter = Skärhastigheten mäts i meter per min (m/min) (hur lång stålet skär per minut)

Det finns säkert de som kan svara bättre men jag uppfattar Det som borrets hastighet på utsidan. Om man tänker ett borr som är en meter i omkrets och snurrar ett varv på en minut så blir det 1 skärmeter /min

• Gilla
Jonas1130 och 1 till
  • Laddar…
cjnilsson skrev:
Det finns säkert de som kan svara bättre men jag uppfattar Det som borrets hastighet på utsidan. Om man tänker ett borr som är en meter i omkrets och snurrar ett varv på en minut så blir det 1 skärmeter /min
ja det låter rimligt. med andra ord enligt tidigare inlägg så är det eftersträvansvärt att i bonnstål med HSS borr ha ca 20 skärmeter/min

ex ett borr med diameter 20mm har en omkrets av ca 63mm
För att avverka 20 meter (20 000mm) på en minut måste således borren snurra med ca 317 varv/min --> 317x63 = 19 971mm

"Now I get it" :thumbup:

OK!
Då kommer nästa fråga, hur räknar man ut önskad matningshastighet??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.