Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hur ser kuttern ut?
Den är rund och det är bra men i hurudant skick?
Annars ser det ut att vara en riktigt bra och köpvärd maskin. Borden löper på 4 separata gejdrar och det minskar risken för glapp och hängande bord. Mycket bättre än rikthyvlar med bara en gejder per bord.
Anhållet är en fenomenalt bra konstruktion betydligt stabilare än de vanliga.
Den är så pass gammal att marknadspriset inte är högt. Det är en del arbete att montera dit en motor och bygga någon sorts kutterskydd och arbetsmängden skall synas i priset.
Helt säkert skall den kosta under 10000 kronor. Ibland går såna där för bara 2000 kronor. Jag skulle en gång ha fått en för skrotkilopris men just då hade jag kassakris så en annan köpte den.
Den är rund och det är bra men i hurudant skick?
Annars ser det ut att vara en riktigt bra och köpvärd maskin. Borden löper på 4 separata gejdrar och det minskar risken för glapp och hängande bord. Mycket bättre än rikthyvlar med bara en gejder per bord.
Anhållet är en fenomenalt bra konstruktion betydligt stabilare än de vanliga.
Den är så pass gammal att marknadspriset inte är högt. Det är en del arbete att montera dit en motor och bygga någon sorts kutterskydd och arbetsmängden skall synas i priset.
Helt säkert skall den kosta under 10000 kronor. Ibland går såna där för bara 2000 kronor. Jag skulle en gång ha fått en för skrotkilopris men just då hade jag kassakris så en annan köpte den.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja den verkar i vättigt skick. Kutterskydd, ja det blir att göra något. Troligen fanns inte behovet av det förr
Motern ja, det räcker nog till att driva den.
Men vad tror ni det kan vara för årgång? 50 talet, eller är det mer troligt 30 tal?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vad tror ni det kan vara för årgång? 50 talet, eller är det mer troligt 30 tal?
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja, det är dessvärre vad bilder jag lyckats få ut. Har pratat med en "mellanhand", men ska se vad jag kan få reda på när jag nu kan ringa till säljaren direkt.
Motorn är en Bröderna Hägglund tillverkad i Örnsköldsvik någon gång på 50-talet eller däromkring. Alla tiders bästa elmotormodell tycker jag.
Lätta att byta lager i och lättåtkomliga kopplingar och hyfsat med utrymme kring lindningarna om man måste linda om. Aluminiumfläkt som inte skapar gnistor och som är lätt att få loss hel.
Om priset är rätt och du har utrymme för en separat rikthyvel och kan åstadkomma ett kutterskydd och om kuttern är oskadad då är det bara att slå till och köpa.
Lätta att byta lager i och lättåtkomliga kopplingar och hyfsat med utrymme kring lindningarna om man måste linda om. Aluminiumfläkt som inte skapar gnistor och som är lätt att få loss hel.
Om priset är rätt och du har utrymme för en separat rikthyvel och kan åstadkomma ett kutterskydd och om kuttern är oskadad då är det bara att slå till och köpa.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja, och priset är rätt. Han ändrade sig å ville nu skänka bort den 
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja han skulle rigga den med larm och övervakningskameror 
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Så nu är den hämtas rikthyveln.
Nu lär jag nog lugna mig ett tag framöver, med att hitta udda modeller å annat ni här har avrått mig för
.
Det var en hederlig jonsred. 2.2 kw moter, eller 3hp.
Tycker det var intressant i sig då jag har en liten inca för närvarande, den har samma Moterstyrka. Men den incan har i och för sig aldrig suktat....
Nu ska golvet bara jämnas till lite där den ska stå. Har en fundering här. Är fin betong lämpligt att använda sig av då det är inte mycket mer än 3 cm i ena hörnet som det slutar mest. Men sedan kommer ju den förflyttas över ytan, å då kanske den karvar bort en del av avjämningen?
Vad tror ni, hur skulle jag kunna göra det på ett optimalt sätt?
Att ansluta den till spånsug är dock redan förberett.
Remen undrar jag över lite, men har inte möjlighet att komma med en bild på den så det får jag lyfta lite längre fram.
Nu lär jag nog lugna mig ett tag framöver, med att hitta udda modeller å annat ni här har avrått mig för
Det var en hederlig jonsred. 2.2 kw moter, eller 3hp.
Tycker det var intressant i sig då jag har en liten inca för närvarande, den har samma Moterstyrka. Men den incan har i och för sig aldrig suktat....
Nu ska golvet bara jämnas till lite där den ska stå. Har en fundering här. Är fin betong lämpligt att använda sig av då det är inte mycket mer än 3 cm i ena hörnet som det slutar mest. Men sedan kommer ju den förflyttas över ytan, å då kanske den karvar bort en del av avjämningen?
Vad tror ni, hur skulle jag kunna göra det på ett optimalt sätt?
Att ansluta den till spånsug är dock redan förberett.
Remen undrar jag över lite, men har inte möjlighet att komma med en bild på den så det får jag lyfta lite längre fram.
Klicka här för att svara