Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Tack för väldigt intressant information.
Den historiska prägel, ger en större förståelse över hur å när med dessa "trä maskiner".
Ja, jag misstänkte att det måste ha varit före gjutjärnets tid, så ja det bör ju rimligtvis vara runt 1900 talets början.
Det blir väl lite en" slit å släng maskin ", lite vårdslös uttryckt....
Men det blir ju omöjligt att ordna reservdelar utgår jag ifrån.
Men en intressant tanke är ju, att när trä är mätat med åren av fukt å svängt färdigt rör det sig inte så mycket, om änn något alls.
Så frågan är hur pålitlig maskinen är?
Vad tror du?
Den historiska prägel, ger en större förståelse över hur å när med dessa "trä maskiner".
Ja, jag misstänkte att det måste ha varit före gjutjärnets tid, så ja det bör ju rimligtvis vara runt 1900 talets början.
Men en intressant tanke är ju, att när trä är mätat med åren av fukt å svängt färdigt rör det sig inte så mycket, om änn något alls.
Vad tror du?
Vad behöver man reservdelar till?Sturmtiger skrev:
Tack för väldigt intressant information.
Vad tror du?
Kullager och hyvelbett för rundkutter är standard och finns att köpa. Allt annat går att tillverka antingen själv eller beställa från någon mindre metallverkstad i trakten.
Hur pålitlig den är beror helt på hur skicklig snickaren var som byggde den och hur bra virke han hade tillgång till och hur maskinen har använts och förvarats genom åren. En begagnad rikthyvel av trä är egentligen ett betydligt bättre exempel på att inte ha minsta chans att kunna veta vad man köper än det vanliga uttrycket att köpa "grisen i säcken". Den kan vara nästan lika bra som en proffsmaskin av gjutjärn men den kan också vara totalt fullkomligt oanvändbar.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Det gav mej uppmuntran
.
Det jag undrar över i med själva arbets skivan. Vad gjorde man den av?
Eller limfogade man ihop en skiva?
Eller skruvade man fast en gjutjärn skiva i botten redet?
Samuel
Det jag undrar över i med själva arbets skivan. Vad gjorde man den av?
Eller limfogade man ihop en skiva?
Eller skruvade man fast en gjutjärn skiva i botten redet?
Samuel
Trä blir inte mättat. Det rör sig fortfarande med olika luftfuktigheter. Om hyveln slår sig lite då och då hamnar du i ett moment 22, du behöver en rikthyvel för att rikta borden till din rikthyvel. Jag håller med @Pysslarn och skulle avstå köp.Sturmtiger skrev:
Ibland var skivan en planhyvlad gjotjärnsskiva. Sådana fanns att köpas för självbyggare. Ibland är det en tjock järnplåt. Oftast är det helt enkelt en limfogskiva av det hårdare virket som snickaren hade råd med det vill säga oftast björk någon gång bok.
Det gäller att ha gott om tid och vara skicklig med handhyveln om du skall plana ett träbord som har slagit sig eller blivit slitet. Med tanke på hur god tillgång det är på billiga gamla rikthyvlar av gjutjärn skulle jag hellre satsa på en sådan om inte trärikthyveln är gratis.
Det gäller att ha gott om tid och vara skicklig med handhyveln om du skall plana ett träbord som har slagit sig eller blivit slitet. Med tanke på hur god tillgång det är på billiga gamla rikthyvlar av gjutjärn skulle jag hellre satsa på en sådan om inte trärikthyveln är gratis.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja rikt hyvla en rikthyvel.... Jag var mest nyfiken på vilket matrial det kunde tänkas använda.
Men jag är nog inte rätt person för det objektet nej. Men det är trevligt att få lära sig av er alla som kan så mycket om de olika maskinerna
Men jag är nog inte rätt person för det objektet nej. Men det är trevligt att få lära sig av er alla som kan så mycket om de olika maskinerna
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Så fick nu lite bilder av säljaren.
Tyckte det var intressant att kunna få se hur dessa föregångare såg ut, en gång i tiden.
Men visst det finns nog en anledning att samma person har införskaffat en moderna planhyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tyckte det var intressant att kunna få se hur dessa föregångare såg ut, en gång i tiden.
Men visst det finns nog en anledning att samma person har införskaffat en moderna planhyvel.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
För intresse. Han föreslog 2000....
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Nu har jag ett annat objekt på gång
Har inte koll på märket, men den verkar vara 180 cm lån och ca 50 cm bred. Det ar varit en eller är en extern moter som skulle driva en såg oxå. Bordet är fint värt att tilläggas, för jag undrar vad den kan vara värd.
Tack Samuel
Har inte koll på märket, men den verkar vara 180 cm lån och ca 50 cm bred. Det ar varit en eller är en extern moter som skulle driva en såg oxå. Bordet är fint värt att tilläggas, för jag undrar vad den kan vara värd.
Tack Samuel