Appendix Appendix skrev:
Underskatta inte att köpa en elbil med V2L. Exempelvis Kias nyare modeller klarar 16A last samt ger en väldigt fin sinuskurva och kvalitet på utgående el.

Du kan snabbt fylla på med el på närmsta snabbladdare dessutom.

Vattenpumpen byts till en med enfas med fördel om det är kritiskt.

Nästan alla mina stora viktiga förbrukare kan drivas med en 230V förlängningskabel.

Hemmabatterierna kostar enormt mycket trots bidrag. Medans i en elbil idag får du ett väldigt stort batteri på köpet.
De enstaka gångerna man behöver nödström kommer inte nöta märkvart på batteriernas livslängd.

Vet det är en "aptråkig" lösning. Men KISS.
Inte en tråkig lösning, jag gillar att byta bil. Men det blir en heeeelt annan lösning att gå till frun och säga "du, nu ska vi köpa bil för 400 000"!
"Varför det?" säger hon, varpå jag svarar "för att byta ut vattenpumpen och driva den med bilen, så klart!"

Nja, hade gärna gjort det men det blir ju betydligt mer omfattande än vad jag tänkt mig.

M Martin Lundmark skrev:
Hej ConnyN

När jag startade min tråd jan 2021 så hade jag redan funderat ett tag vad jag egentligen behövde för att klara mitt hus i en vecka under årets sämsta tidpunkt

Jag utgick ifrån att jag skulle kunna klara mig själv utan hjälp utifrån, tex vid fel

Om du söker i min tråd med sökord så hittar du rimligen lättare det du undrar över
Tack! Jag kollade i din tråd som länkades högt upp, verkar klart intressant! Ska kika där. Men den är också på 144 sidor...

Du som gjort läxan redan - vad skulle du rekommendera mig utifrån det jag skrev i mitt ursprungsinlägg?

Redigerat:
C ConnyN skrev:
Tack! Jag kollade i din tråd som länkades högt upp, verkar klart intressant! Ska kika där. Men den är också på 144 sidor...

Du som gjort läxan redan - vad skulle du rekommendera mig utifrån det jag skrev i mitt ursprungsinlägg?
Hej ConnyN

När jag för 1994 köpte hus, då valde jag huset efter trivsel och låga boendekostnader även som pensionär (där jag är nu).

Jag reagerade inledningsvis, att man i allt ökad utsträckning övergick från trefasapparater till enfasanslutning, när det t.ex. gällde tvättmaskin och spis. En eftergift mot många europeiska länder, som redan hade mycket enfasutrustning.

Idag är de flesta av mina elapparater elenergieffektiva och möjliga att driva med en fas.

Det var en fördel när jag började med reservkraftsprojektet. Som innebär vedeldning och batterier som via en inverter driver ett enfasnät. När batterierna töms (efter 2-3 dar, beroende på elbehov) har jag en enfasgenerator som kan ladda batterierna igen på ca 4 timmar och klarar rimligen en vecka med 25-50 liter aspenbränsle som kan förvaras i flera år och som även omsätts i gräsklipparen.

Batteriet ökar min uthållighet om jag behöver klara längre tid, sparar bränsle och jag får en reservkraft som till stor del av tiden är tyst

Din trefaspump är en ”akilleshäl” när det gäller att ge ett enkelt svar (råd) gällande reservkraft.

På ett ställe där jag har en djupborrad brunn och trefas motor har jag idag ett 22 kVA Stamford elverk, som kan kopplas till befintlig traktors kraftuttag. Det huset har vedeldning och självcirkulation.

Köper du ett trefas elverk så gäller det att elverket kan direktstarta trefasmotorn (står om detta i min tråd). Även om elverk kan dra igång elmotorn så kan det vara olämpligt att elverket samtidigt driver andra enfaslaster (osymmetri) om inte elverket är stort.

Det har jag, delvis rundat, genom att Stamford elverket är 10 ggr större än trefas motorn till den djupborrade brunnen.

Du får komma ihåg att vid ett strömavbrott ”kliver du i livbåten”
Det du då har förberett dig på, det får du klara dig med.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.