2 066 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Reservkraft på vintern – elverk eller batterier?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har flyttat in på en gård där strömmen går emellanåt, ibland omkring ett dygn berättar grannen. Och då oftast vintertid.
Det finns eldstäder och ficklampor har vi, men jag skulle gärna vilja ha rinnande vatten även om strömmen går. Vår djupborrade brunn har en trefaspump.
Jag funderar på flera olika möjligheter och vill ha lite hjälp att komma fram till en vettig lösning:
1. Deluxelösningen
Solpaneler, batterilagring, växelriktare för att kunna köra hela hushållet i ödrift.
Här kan man producera egen el även under längre strömavbrott.
Kostnad... åtminstone 300 000? Beroende på storlek?
Sälja solel verkar inte så lönsamt längre. Elbil har vi inte.
2. Batterilösningen
Bara batterier och växelriktare som kan köra hushållet i ödrift.
Kanske en mindre andel batterier, kompletterat med ett elverk som kan ladda dem vid behov?
3. Driva-allt-med-elverkslösningen
Ett trefaselverk (diesel?) som är fast placerat någonstans på gården. Växelriktare för att stänga av inkommande el och låta elverket driva allt (kyl och frys, vattenpump, ungarnas TV, osv).
Går detta ens - eller är elverken inte anpassade för finelektronik?
4. Lilla lösningen
Ändra vattenpumpens fasta installation till en trefashandske. Köpa ett mindre trefaselverk som kan driva bara vattenpumpen vid behov. Och dra förlängningssladd in till huset som kan ge ström till kyl och frys osv.
Är det någon som kan säga om jag tänker rätt, eller om jag är helt fel ute? Finns det något som är avsevärt bättre än något annat? Vad missar jag? Hjälp mig att tänka här!
Vi har flyttat in på en gård där strömmen går emellanåt, ibland omkring ett dygn berättar grannen. Och då oftast vintertid.
Det finns eldstäder och ficklampor har vi, men jag skulle gärna vilja ha rinnande vatten även om strömmen går. Vår djupborrade brunn har en trefaspump.
Jag funderar på flera olika möjligheter och vill ha lite hjälp att komma fram till en vettig lösning:
1. Deluxelösningen
Solpaneler, batterilagring, växelriktare för att kunna köra hela hushållet i ödrift.
2. Batterilösningen
Kanske en mindre andel batterier, kompletterat med ett elverk som kan ladda dem vid behov?
Ett trefaselverk (diesel?) som är fast placerat någonstans på gården. Växelriktare för att stänga av inkommande el och låta elverket driva allt (kyl och frys, vattenpump, ungarnas TV, osv).
4. Lilla lösningen
Ändra vattenpumpens fasta installation till en trefashandske. Köpa ett mindre trefaselverk som kan driva bara vattenpumpen vid behov. Och dra förlängningssladd in till huset som kan ge ström till kyl och frys osv.
Är det någon som kan säga om jag tänker rätt, eller om jag är helt fel ute? Finns det något som är avsevärt bättre än något annat? Vad missar jag? Hjälp mig att tänka här!
Solpaneler på vintern kan du glömma i stort sett helt, om du inte tänker dig en groteskt överdimensionerad anläggning.
Martin Lundmark här på forumet startade en lång tråd om detta med reservkraft som går igenom det mesta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/
Spontant skulle jag säga att det enklaste vore att byta ut pumpen mot en enfaspump och sedan driva den med ett mindre elverk, kanske med batterier som mellanlager för att få upp driftsekonomin för kyl/frys/laddning av saker.
Om pengar inte är en faktor, ett trefas dieselelverk av större modell.
Allt beror på hur mycket det får kosta, hur driftsäkert det ska vara och hur lång drift du tänker dig.
Martin Lundmark här på forumet startade en lång tråd om detta med reservkraft som går igenom det mesta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/
Spontant skulle jag säga att det enklaste vore att byta ut pumpen mot en enfaspump och sedan driva den med ett mindre elverk, kanske med batterier som mellanlager för att få upp driftsekonomin för kyl/frys/laddning av saker.
Om pengar inte är en faktor, ett trefas dieselelverk av större modell.
Allt beror på hur mycket det får kosta, hur driftsäkert det ska vara och hur lång drift du tänker dig.
Lantbrukare med djur måste ha reservkraft. De jag sett är ”bara” generator givetvis med tillhörande elektriska installationer.C ConnyN skrev:Hej!
1. Deluxelösningen
2. Batterilösningen
4. Lilla lösningen
Men de drivs med kraftuttaget från en traktor.
Eftersom vi pratar om ganska kort drift blir detta ekonomiskt bäst.
Dessutom har du en motor som du litar på att den startar.
Jag har i en annan tråd pekat ut att det finns billiga trefas elverk också. Exempelvis detta:
- https://www.hylte-lantman.com/duab-power-elverk-mg7500cl-3-1-fas-3-fas-bensin
Finns riktigt billigt med bensin också:
- https://www.conrad.se/sv/p/zipper-z...-8-5-kw-230-v-400-v-90-kg-5000-w-1435661.html
Eller så går man upp en nivå med Diesel (men lägre effekt):
- https://www.bygghemma.se/hus-och-by...uab-power-mdg5000cle-3-3-fas-diesel/p-1731717
Med dessa priser så är det svårt att motivera batterier för redundans för tillfället, om du nu inte kan motivera dem på annat sätt.
- https://www.hylte-lantman.com/duab-power-elverk-mg7500cl-3-1-fas-3-fas-bensin
- https://www.conrad.se/sv/p/zipper-z...-8-5-kw-230-v-400-v-90-kg-5000-w-1435661.html
- https://www.bygghemma.se/hus-och-by...uab-power-mdg5000cle-3-3-fas-diesel/p-1731717
Med dessa priser så är det svårt att motivera batterier för redundans för tillfället, om du nu inte kan motivera dem på annat sätt.
Det första för 12 000 känns svårt att matcha, ekonomiskt sett.pacman42 skrev:
Jag har i en annan tråd pekat ut att det finns billiga trefas elverk också. Exempelvis detta:
- [länk]
- [länk]
- [länk]
Skulle det gå att koppla det så att det driver hela hushållet på ett görbart sett?
Reservkraft är en intressant topic!
Jag tror en stor fördel är om man kan acceptera att inte ha ström som försörjer allt, utan istället hantera enskilda områden som förses med reservkraft. Dvs, man kopplar ur det man ska driva från nätet och kopplar in det mot ett reservkraftaggregat. Som exemplet med en traktor som driver en mjölkmaskin.
Att ha reservkraft anslutet som ska kunna driva allt kräver att man kan göra en tydlig frånkoppling från nätet så man inte riskerar att mata in ström på elnätet och skada elnätsbolagets montörer som är ute och arbetar med att laga vad de tror är ett strömfritt elnät.
Ditt exempel 2 behöver ju också hantera frekvensen. Det görs ju annars av elnätet men i ödrift så kommer inte frekvenshållningen på köpet.
I ditt exempel 3 - Växelriktare används för att omvandla ström mellan lik och växel, inte för att stänga av inkommande el från nätet, eller vet du något som jag inte vet?
Jag tror en stor fördel är om man kan acceptera att inte ha ström som försörjer allt, utan istället hantera enskilda områden som förses med reservkraft. Dvs, man kopplar ur det man ska driva från nätet och kopplar in det mot ett reservkraftaggregat. Som exemplet med en traktor som driver en mjölkmaskin.
Att ha reservkraft anslutet som ska kunna driva allt kräver att man kan göra en tydlig frånkoppling från nätet så man inte riskerar att mata in ström på elnätet och skada elnätsbolagets montörer som är ute och arbetar med att laga vad de tror är ett strömfritt elnät.
Ditt exempel 2 behöver ju också hantera frekvensen. Det görs ju annars av elnätet men i ödrift så kommer inte frekvenshållningen på köpet.
I ditt exempel 3 - Växelriktare används för att omvandla ström mellan lik och växel, inte för att stänga av inkommande el från nätet, eller vet du något som jag inte vet?
Jag har nog använt fel begrepp. Jag är inte elektriker. Gissar att det är något sånt här som behövs:Hemingway skrev:
Reservkraft är en intressant topic!
https://duab.se/garage-verkstad/elv...power-reservkraftsomkopplare-rio-32-3-fas-32a
Det här är något jag absolut inte kommer göra själv, utan anlitar så klart elektriker för jobbet. Men ville gärna bolla tankar med folk i forumet som kan ha goda idéer.
Bor på en gård men det finns inget lantbruk här. Bara privatbostad. Har ingen traktor.
Batteri + elverk tror jag är en lösning som borde passa dom flesta. Då behöver man inte köra elverket kontinuerligt utan laddar batterierna vid behov.C ConnyN skrev:Hej!
1. Deluxelösningen
2. Batterilösningen
4. Lilla lösningen
Klart att det går, men man bör kanske ha lite smart styrning av huset också, exempelvis att man stänger av strömkrävande utrustning när elverket är igång. Men det går ju göra sådant manuellt också...C ConnyN skrev:
Jag hade valt att automatiskt slå igång verket efter en minuts frånvaro av nätström och att slå tillbaka när nätet varit tillbaka i en minut. Och helst då styrt vad som körs när man går på generator också.
Du får inte det avdrag för grön teknik om det inte kompletteras med solceller. Så jag skulle rekommendera åtminstone en mindre installation solceller i det fallet att du vill ha batterier främst som reservel (avdraget är på hela 50% och inkluderar både arbete och material).C ConnyN skrev:
Om det bara är vattenpumpen så klarar du väl hushållets vattenförsörjning ett dygn via en rejäl hydrofor, jag har en 300-liters som lätt räcker två dygn när jag vet att jag inte har någon ström.
Har du typ en liten 30-liters hydropress är det ju lite värre, men det går ju att ändra billigt, en 500 liters hydropress får man för 10 kkr.
Har du typ en liten 30-liters hydropress är det ju lite värre, men det går ju att ändra billigt, en 500 liters hydropress får man för 10 kkr.
Underskatta inte att köpa en elbil med V2L. Exempelvis Kias nyare modeller klarar 16A last samt ger en väldigt fin sinuskurva och kvalitet på utgående el.
Du kan snabbt fylla på med el på närmsta snabbladdare dessutom.
Vattenpumpen byts till en med enfas med fördel om det är kritiskt.
Nästan alla mina stora viktiga förbrukare kan drivas med en 230V förlängningskabel.
Hemmabatterierna kostar enormt mycket trots bidrag. Medans i en elbil idag får du ett väldigt stort batteri på köpet.
De enstaka gångerna man behöver nödström kommer inte nöta märkvart på batteriernas livslängd.
Vet det är en "aptråkig" lösning. Men KISS.
Du kan snabbt fylla på med el på närmsta snabbladdare dessutom.
Vattenpumpen byts till en med enfas med fördel om det är kritiskt.
Nästan alla mina stora viktiga förbrukare kan drivas med en 230V förlängningskabel.
Hemmabatterierna kostar enormt mycket trots bidrag. Medans i en elbil idag får du ett väldigt stort batteri på köpet.
De enstaka gångerna man behöver nödström kommer inte nöta märkvart på batteriernas livslängd.
Vet det är en "aptråkig" lösning. Men KISS.
Absolut billigaste lösning är att du bygger om ditt inkommande elskåp till reservkraftsintag med omkopplare. Skaffa sen en trefasgenerator avsedd att fästas på traktor (alternativt sätt generatorn fast inne i ladan med hål för kraftuttaget) därefter skaffar du en gammal billig traktor med fungerande kraftuttag.10+30+30 kkr.
Ingen intelligens och du kör igång allt i huset på mindre än 10min.
O glöm inte kolla fasföljden innan du kör igång test och använd endast dedikerad kabel mellan generator och reservkraftsintaget (alt fast kabel).
Ingen intelligens och du kör igång allt i huset på mindre än 10min.
O glöm inte kolla fasföljden innan du kör igång test och använd endast dedikerad kabel mellan generator och reservkraftsintaget (alt fast kabel).
Hej ConnyN
När jag startade min tråd jan 2021 så hade jag redan funderat ett tag vad jag egentligen behövde för att klara mitt hus i en vecka under årets sämsta tidpunkt
Jag utgick ifrån att jag skulle kunna klara mig själv utan hjälp utifrån, tex vid fel
Om du söker i min tråd med sökord så hittar du rimligen lättare det du undrar över
När jag startade min tråd jan 2021 så hade jag redan funderat ett tag vad jag egentligen behövde för att klara mitt hus i en vecka under årets sämsta tidpunkt
Jag utgick ifrån att jag skulle kunna klara mig själv utan hjälp utifrån, tex vid fel
Om du söker i min tråd med sökord så hittar du rimligen lättare det du undrar över