C Conqvist skrev:
Samtidigt skulle man kunna tänja lite på sanningen
Fast nu försöker ju TS göra rätt, vilket inte är supersvårt, men kräver viss kalendertid.

Att man kan ljuga istället förstår nog alla.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu försöker ju TS göra rätt, vilket inte är supersvårt, men kräver viss kalendertid.

Att man kan ljuga istället förstår nog alla.
Ja, jag förstår det och det är givetvis bra. Men om man nu inte gör "helt rätt" (anta att det inte går av olika skäl) så är risken låg för negativa konsekvenser och i synnerhet då om man kan slira lite på sanningen. Men håller helt med, att givetvis ska man försöka göra så rätt som möjligt från första början.

S Stefan1972 skrev:
Fast lite info verkar saknas? Har utrymmet som sådant använts som förråd åt andra eller varför menar man på att ägodelarna måste vara någon annans?
"Du som har plats, kan jag få ställa <pryl> där ett tag?".
Och min hjälpsamma svärfar säger givetvis inte nej.

Sen 5-10-20år senare så kommer man inte riktigt ihåg vem som frågade och om vad.

Det är inte hur mycket prylar som helst, utan mest en juridisk fundering som föranledde trådstarten.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jo men jag tänkte mest att vet man att det är så och inte egna prylar. Är minnet tveksamt så kanske alla hämtat sina grejer redan och det som står där är ens eget........

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är inte hur mycket prylar som helst, utan mest en juridisk fundering som föranledde trådstarten.
Jag skulle nog faktiskt inte fundera så mycket kring juridiken. Städa upp lite efter hand. Släng rent skräp och spara sånt av värde en lite längre stund.

Skulle det mot förmodan dyka upp något problem i framtiden får man hantera det då. Jag tvivlar på att det kommer att göra det om det inte finns rejäla "guldklimpar" förvarade. Har det gått 5-10-20 år utan "dialog" tror jag ingen normal människa förutsätter att grejorna finns kvar.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle nog faktiskt inte fundera så mycket kring juridiken. Städa upp lite efter hand. Släng rent skräp och spara sånt av värde en lite längre stund.

Skulle det mot förmodan dyka upp något problem i framtiden får man hantera det då. Jag tvivlar på att det kommer att göra det om det inte finns rejäla "guldklimpar" förvarade. Har det gått 5-10-20 år utan "dialog" tror jag ingen normal människa förutsätter att grejorna finns kvar.
efter 5 - 10 år är det få som kommer ihåg.
mer "var tog XX vägen?" eller "Undrar vad det var jag lämnade i YY garage..., kommer ihåg att det var nått men inte vad"
Så jag håller helt med. I detta fall strunta i juridiken om det inte ser ut att vara en "guldklimp" och rensa. Hantera ev problem om det uppkommer

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Jag håller med. Det kan vara intressant som en teoretisk fråga vad som gäller juridiskt men i praktiken känns det som en ickefråga så länge det inte är saker med ett högt pengavärde eller något som direkt går att se att det har ett stort personligt värde för någon, vilket inte borde finnas för de sakerna med personligt värde borde man ha varit mer rädd om.

Jag tycker det kan räcka med en vecka för att man inte ska ha någon aning om var man lagt en sak och sen fem år senare står man där och undrar varför i hela friden har två av en speciell pryl som man inte kan komma på att man behövt mer än någon enstaka gång xD

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur skulle säljaren kunna sälja något som han vet tillhör någon annan tänker du?
Jag förstår hur du tänker, men juridiken kring ägande är inte glasklar alla gånger.

Att ha ett lösöre i sitt förvar kan väga tungt när det gäller att fastställa ägandet.

Du har inte hört alla dess historier där kronofogden skall driva in skulder och helt plötsligt så är alla prylar som står här o där "inte mina".....
Det finns ju till o med historier där folk haft sin bil inne på en verkstad för reparation och verkstaden gått i konkurs, där kronis räknat in dessa i tillgångarna, även fast det rör sig om registrerade fordon.

Inspirerad av tråden om flygeln så kom jag att tänka på att i samband med att vi tar över gården efter svårfar så kommer ekonomibyggnaderna behöva rensas.

Där står inga flyglar, däremot ett antal uppsättningar däck+fälg, någon cykel och liknande prylar.

Svärfar kommer inte vems de där, och de har av dammet att döma stått där i många år, han har frågat de som han tror det kan vara, men där är fortfarande en del utan känd ägare.

Vad är den juridiskt rätta vägen för att kunna slänga/sälja prylarna?

Eftersom bilder gör en tråd bättre så kommer en bild på traktorn som också står där, men den vet vi iaf att den har hört till gården sedan 40-talet.
[bild]
Traktorn kan du nog få 20-30 tusen för. Förutsatt att den inte har regskylt och inte är registrerad på någon ägare. Dvs skrotad.

K Kasken skrev:
Att ha ett lösöre i sitt förvar kan väga tungt när det gäller att fastställa ägandet.
Jo, fast nu är som sagt inte målet här att vinna en dubiös process, utan att göra rätt. Det står svart på vitt i TS första inlägg.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
R Reymond skrev:
Traktorn kan du nog få 20-30 tusen för. Förutsatt att den inte har regskylt och inte är registrerad på någon ägare. Dvs skrotad.
Högst oklart, men den tänkte jag behålla och få igång igen.
Har den funnits på gården sedan 40-talet ser jag ingen anledning till att den ska flytta därifrån.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Högst oklart, men den tänkte jag behålla och få igång igen.
Har den funnits på gården sedan 40-talet ser jag ingen anledning till att den ska flytta därifrån.
Behåll den tycker jag. Gamla traktorer har en själ. Denna har ju dessutom sin historik på gården.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Sjäkv skulle jag i en sådan här situation och det inte handlar om större värden göra av med det jag inte ville ha kvar (slänga/sälja/ge bort).
Och om någon kommer i efterhand säga att det är inget du vet om det.

Hade en liknade situation när min pappa gick bort och vi skulle sälja gården.

På gården stod en båt med båtkärra parkerad.
Jag visste att den inte var pappas utan att ”någon” bekant (inte nära) hade frågat om den kunde stå hos pappa som vinterförvaring i 1 år. Helt muntligt, inga papper.
Sedan hade båten stått där i ca 5-6 år.

Jag hade ingen aning om vems båten var. En äldre motorbåt ca 6m i hyfsat skick. Vagnen var i riktigt fint skick (ej med reg. nummer).

Löste det med att kontakta polisen och anmäla den som upphittad. Om jag minns rätt så tog det ca 3 mån sedan kom ett brev från polisen att saken var avskriven och ingen ägare kunde hittas. Ägarskapet övergick till mig och jag sålde båten några dagar senare.

• Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.