14 833 läst ·
43 svar
15k läst
43 svar
Rensa på gård hur gör man med saker utan känd ägare?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Inspirerad av tråden om flygeln så kom jag att tänka på att i samband med att vi tar över gården efter svårfar så kommer ekonomibyggnaderna behöva rensas.
Där står inga flyglar, däremot ett antal uppsättningar däck+fälg, någon cykel och liknande prylar.
Svärfar kommer inte vems de där, och de har av dammet att döma stått där i många år, han har frågat de som han tror det kan vara, men där är fortfarande en del utan känd ägare.
Vad är den juridiskt rätta vägen för att kunna slänga/sälja prylarna?
Eftersom bilder gör en tråd bättre så kommer en bild på traktorn som också står där, men den vet vi iaf att den har hört till gården sedan 40-talet.
Där står inga flyglar, däremot ett antal uppsättningar däck+fälg, någon cykel och liknande prylar.
Svärfar kommer inte vems de där, och de har av dammet att döma stått där i många år, han har frågat de som han tror det kan vara, men där är fortfarande en del utan känd ägare.
Eftersom bilder gör en tråd bättre så kommer en bild på traktorn som också står där, men den vet vi iaf att den har hört till gården sedan 40-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Hm, jag tänker att om det inte finns någon känd ägare kan väl ingen komma i efterhand och hävda ägarskap på grejerna? Om det nu inte finns något dokument hos någon ägare som svärfar skrivit tillsammans med någon person om förvaring av specifika föremål?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Finns troligen inget skriftligt utan har varit mer "du, kan jag ställa det här så länge?".Bart skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det är ju en sak om din svärfar "vet" att ha inte själv är ägare. Men om du tar över gården så kan du förutsätta att allt som finns där tillhör gården, såvitt du inte VET att så inte är fallet.
Schyst "hopp" skylt 😉13th Marine skrev:
Inspirerad av tråden om flygeln så kom jag att tänka på att i samband med att vi tar över gården efter svårfar så kommer ekonomibyggnaderna behöva rensas.
[bild]
Var sätter du upp den? 😎
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Traktorn är nog registrerad så se till att bilregistret uppdateras.en grannes dödsbo stod med 23 registrerade fordon varav många saknades... var en riktig röra.13th Marine skrev:
Alla sopor som går att elda upp..... ekdar du lämpligen upp. Resterande sopor. Av tex metall kan du gå hämtat kanske. Annars är det att skicka till kommunen eller återvinningsföretag.
Vill dock slå ett särskilt slag för att elda sopor. Gör det strukturerat så blir det perfekt
Vill dock slå ett särskilt slag för att elda sopor. Gör det strukturerat så blir det perfekt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Låter som saker av mindre värde. Det skulle jag inte fundera mer på utan bara förfoga över efter eget huvud.13th Marine skrev:
Reglerna kallas juridiskt res derelicta, övergiven egendom för oss vanliga människor. Grejerna är varken dina eller säljarens och det ska vidtas rimliga åtgärder för att hitta ägaren. Är sakerna värda lite mer så prata med grannar och sätt rent av upp en skylt om att det är en ny ägare och eventuella anspråk på lösa saker ska göras senast den [inom tre månader eller ett halvår typ].
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Skulle säga att de är av ringa värde, om de inte skulle råka få värde av samlarskäl.Nötegårdsgubben skrev:
Låter som saker av mindre värde. Det skulle jag inte fundera mer på utan bara förfoga över efter eget huvud.
Reglerna kallas juridiskt res derelicta, övergiven egendom för oss vanliga människor. Grejerna är varken dina eller säljarens och det ska vidtas rimliga åtgärder för att hitta ägaren. Är sakerna värda lite mer så prata med grannar och sätt rent av upp en skylt om att det är en ny ägare och eventuella anspråk på lösa saker ska göras senast den [inom tre månader eller ett halvår typ].
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Ja den ska vi väl lyckas flytta över ägandemässigt.Cheesen skrev:
Är troligen gårdens första traktor och har funnits där sedan innan svärfar är född.
Nu lär det finnas projekt så det räcker och blir över på gården, men jag hoppas att få igång de igen någon dag.
Till vardags finns en mindre 20år gammal Massey Ferguson med frontlastare för att köra gödsel och snygga till ridhusunderlag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg