30 926 läst ·
179 svar
31k läst
179 svar
Renovering Wadkin Bursgreen 10AGS
Jag är (var) av den bestämda uppfattningen att "Biesemeyer" är synonymt med ett T-anhåll som bara låser i framkant och att själva infästningen/låsningen av anhållet är det som definierar det. Längden på anhållet eller skjutbar yttre del på anhållet har inte så mycket med det att göra.
Låsning i bakkant ser jag inte som nåt positivt, det är lätt att anhållet släpar där i bakkant och sen hamnar snett när man låser det.
Låsning i bakkant ser jag inte som nåt positivt, det är lätt att anhållet släpar där i bakkant och sen hamnar snett när man låser det.
Men kan det stämma? Så ser väl anhållen ut på de flesta mindre sågar typ DW744 och GTS 10?pär h skrev:
Eller kringår man det hela genom att man skickar med den låga aluminiumprofilen som även kan dras bakåt på samma sätt som på bilden ovan? (Här finns en bild på vectrex såg med nämnda profil monterad: https://www.byggahus.se/forum/verkt...ardering-av-cmt7e.html?perpage=15#post2405241 )
Jag läste på i min "complete guide to table saws" bok, den behandlar både Europeiska och Amerikanska sågar och eventuella skillnader mellan dessa. Biesemeyer står definierat som ett T-anhåll som inte låser i bakkant. Delta Unifence står som inspirerat av Europeiska sågar iom att det har funktionen att man kan dra bak yttre delen, Unifencet kan dock sägas ha lånat T-formen från Biesemeyer.
Långa anhåll av Biesemeyer typ är inte godkända i Europa. Har inte varit godkända för yrkesbruk i Sverige och Finland sedan 70-talet såvitt jag vet.
Olika tillverkare försöker kringgå förbudet på olika vis. Somliga kinesiska sågar har hellånga anhåll och man förlitar sig på att ingen använder dem i yrkesbruk och att såväl tillverkare som importör går upp i rök om någonting händer. Andra har någon finstilt text någonstans om att sågen inte får användas för klyvsågning och somliga säljer sågarna med någon lös flyttbar aluminiumprofil.
Ett modernt europeiskt anslag har en skjutbar linjal av aluminum som man sågar mot. Den kan man skjuta i längsled till den placering som krävs för arbetet man gör. Likt Felder anslaget som Dennis CA hänvisade till.
Man kan också svänga aliminiumprofilen så att man sågar mot den låga kanten då man klyver smala ribbor av tunt virke. Då är det lättare att komma åt med påskjutaren.
Som lågbudgetlösning när man uppgraderar en gammal såg med fast anslag kan man göra en kort platta som går att haka fast på anslaget och spänna fast. Så här ser den ut i min version på Stenbergaren:
Olika tillverkare försöker kringgå förbudet på olika vis. Somliga kinesiska sågar har hellånga anhåll och man förlitar sig på att ingen använder dem i yrkesbruk och att såväl tillverkare som importör går upp i rök om någonting händer. Andra har någon finstilt text någonstans om att sågen inte får användas för klyvsågning och somliga säljer sågarna med någon lös flyttbar aluminiumprofil.
Ett modernt europeiskt anslag har en skjutbar linjal av aluminum som man sågar mot. Den kan man skjuta i längsled till den placering som krävs för arbetet man gör. Likt Felder anslaget som Dennis CA hänvisade till.
Man kan också svänga aliminiumprofilen så att man sågar mot den låga kanten då man klyver smala ribbor av tunt virke. Då är det lättare att komma åt med påskjutaren.
Som lågbudgetlösning när man uppgraderar en gammal såg med fast anslag kan man göra en kort platta som går att haka fast på anslaget och spänna fast. Så här ser den ut i min version på Stenbergaren:
"Biesemeyertyp" har inget med anhållets längd eller eventuella skjutbara delar att göra, det är T-formen och låsningen mot främre skenan som han uppfann. http://www.deltaportercable.com/aboutus/b_history.aspx
Vet inte vad du tycker om anhåll som låser i bakkant men iaf jag tycker det är en sämre lösning än en T-konstruktion (förutsatt att den är biffig nog att inte flexa). Anhåll med T-konstruktion som inte låser i bakkant är väl inte förbjudna i Europa?
Vet inte vad du tycker om anhåll som låser i bakkant men iaf jag tycker det är en sämre lösning än en T-konstruktion (förutsatt att den är biffig nog att inte flexa). Anhåll med T-konstruktion som inte låser i bakkant är väl inte förbjudna i Europa?
Ett litet livstecken! Jag har inte gett upp. Men har heller inte tagit särskilt långa steg framåt. Den snickerirelaterade tid som jag spenderat de sista månaderna har gått till svarvning och virkesanskaffning. Har fått tag i en relativt ordentlig päronstock som är sågad i två tum tjocka bitar och en del äpple och syren. Har skaffat en grovtandad klinga till bandsågen och ska klyva upp de tunnare/kortare bitarna som min sågare inte kan ta i sin såg med 1000 mm klinga.
Jag får också passa på att rådfråga exptertisen. Jag har några gamla grejer som jag slängt ut på blocket och skrivit att jag gärna tar snickerimaskiner i inbyte. Har nu fått erbjudande om en EMCO TF65 bordsfräs. Jag har egentligen inte riktigt plats men är ändå lite lockad. I den närmsta framtiden har jag inga planer på att bygga fönster eller skåpluckor utan den fräsning jag ägnar mig åt har hittills uteslutande varit att runda av kanter. Det gör jag helt ok med handöverfräsen. Finns det några argument för att jag skulle ta bordsfräsen i inbyte? (Förutom det uppenbara att det är kul med maskiner.)
Jag får också passa på att rådfråga exptertisen. Jag har några gamla grejer som jag slängt ut på blocket och skrivit att jag gärna tar snickerimaskiner i inbyte. Har nu fått erbjudande om en EMCO TF65 bordsfräs. Jag har egentligen inte riktigt plats men är ändå lite lockad. I den närmsta framtiden har jag inga planer på att bygga fönster eller skåpluckor utan den fräsning jag ägnar mig åt har hittills uteslutande varit att runda av kanter. Det gör jag helt ok med handöverfräsen. Finns det några argument för att jag skulle ta bordsfräsen i inbyte? (Förutom det uppenbara att det är kul med maskiner.)
Nej satsa på att få en maskin i drift innan du släpar hem fler. Det går så snabbt att drunkna i projekt och köra fast med dem allihop och så börjar man inbilla sig att snickrande är tråkigt eller att alla gamla maskiner är dåliga helt enkelt för att man har för många saker på gång och blir led altihop.
De flesta verkar behöva den lilla kicken av att köra med en nyrenoverad maskin för att orka driva nästa maskinrenovering till slut.
Personligen tycker jag att en sån där liten vertikalfräs verkar vara en ganska opraktisk apparat. Den kräver dyrare bett än en handöverfräs somtidigt som den saknar den stadga och kraft som gör en stor vertikalfräs oslagbar.
De flesta verkar behöva den lilla kicken av att köra med en nyrenoverad maskin för att orka driva nästa maskinrenovering till slut.
Personligen tycker jag att en sån där liten vertikalfräs verkar vara en ganska opraktisk apparat. Den kräver dyrare bett än en handöverfräs somtidigt som den saknar den stadga och kraft som gör en stor vertikalfräs oslagbar.
Ja detta har jag problem med också, inte maskiner, men projekt i överlag... För mkt på samma gång är jobbigt.heimlaga skrev:Nej satsa på att få en maskin i drift innan du släpar hem fler. Det går så snabbt att drunkna i projekt och köra fast med dem allihop och så börjar man inbilla sig att snickrande är tråkigt eller att alla gamla maskiner är dåliga helt enkelt för att man har för många saker på gång och blir led altihop.
De flesta verkar behöva den lilla kicken av att köra med en nyrenoverad maskin för att orka driva nästa maskinrenovering till slut.
Personligen tycker jag att en sån där liten vertikalfräs verkar vara en ganska opraktisk apparat. Den kräver dyrare bett än en handöverfräs somtidigt som den saknar den stadga och kraft som gör en stor vertikalfräs oslagbar.


