Jag försöker få ihop den under helgen. Sågen finns i Uppsala, har du möjlighet att komma och titta?

L Lambr1 skrev:
Jag försöker få ihop den under helgen. Sågen finns i Uppsala, har du möjlighet att komma och titta?
Det är visserligen lockande och hade den haft följande klyvkniv hade jag gjort den dryga 100mil resan utan att tveka. Nu får jag nog dessvärre passa! Med tanke på det fina skicket så tror jag nog du kan då bra betalt för den!

• Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Otroligt kul att läsa sådana här trådar. Har nu själv köpt en AGS10 som jag börjat gå igenom. Den ska målas om och tanken är att jag ska köpa in en Incra TS-LS table saw fence (tror jag de heter) till sågen.
Eftersom jag är en nybörjare på allt sånt här så är det ett stort projekt för mig och det dyker upp en hel del frågetecken. Har tänkt starta en egen tråd men jag kan börja fråga i denna.

- Olja och fett. Vad ska jag använda för olika typer i sågen. Tex när man vinklar bordet så ligger hela bordet i typ en vagga, vad använder jag där? Vad använder jag på omålade järndelar för att de inte ska rosta? Om ni har specifika förslag på olika delarna i sågen så blir jag väldigt glad. Förslag på produkter är välkommet. Den enda jag egentligen har är Waxilit för gjutjärnsboret.

- Någon som har något bra ställe man kan köpa remmar ifrån på nätet?

- Klyvkniv saknas på min såg:(. Hur vet jag om min modell kan ha det? Har läst att vissa har det och vissa inte kan ha? Vet att man kan köpa till en dyr stor järndel som klyvkniven ska sitta på men hur vet man om den passar på ens maskin?

All hjälp tas tacksamt emot!

• Gilla
Lambr1
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Otroligt kul att läsa sådana här trådar. Har nu själv köpt en AGS10 som jag börjat gå igenom. Den ska målas om och tanken är att jag ska köpa in en Incra TS-LS table saw fence (tror jag de heter) till sågen.
Eftersom jag är en nybörjare på allt sånt här så är det ett stort projekt för mig och det dyker upp en hel del frågetecken. Har tänkt starta en egen tråd men jag kan börja fråga i denna.

- Olja och fett. Vad ska jag använda för olika typer i sågen. Tex när man vinklar bordet så ligger hela bordet i typ en vagga, vad använder jag där? Vad använder jag på omålade järndelar för att de inte ska rosta? Om ni har specifika förslag på olika delarna i sågen så blir jag väldigt glad. Förslag på produkter är välkommet. Den enda jag egentligen har är Waxilit för gjutjärnsboret.

- Någon som har något bra ställe man kan köpa remmar ifrån på nätet?

- Klyvkniv saknas på min såg:(. Hur vet jag om min modell kan ha det? Har läst att vissa har det och vissa inte kan ha? Vet att man kan köpa till en dyr stor järndel som klyvkniven ska sitta på men hur vet man om den passar på ens maskin?

All hjälp tas tacksamt emot!
Du kan börja med att läsa @Skooda s eminenta smörjmedelstest. Finns mycket info i den tråden om vilka smörjmedel som lämpar sig. https://www.byggahus.se/forum/threads/fraes-och-justersag.286431/page-7#post-2645806

Alla ags10 har klyvkniv, i alla fall när de är nya. Det finns 2 varianter, antingen följer kniven med klingans rörelser (bra) eller så sitter den fast inspänd (mindre bra). Följande kniven sitter på den där metallplattan du tala om. Har du inte plattan så är din såg troligtvis en med fix kniv, fota ner i sågen så ska vi nog kunna berätta vilken typ det är.

Jag köpte remmar till min såg över disk på http://www.ageraab.se, vet inte hurivida de har internetshop.

• Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Hej SamiHus!
Och grattis till en bra såg! Min remleverantör är också lokal men det går nog att hitta någon bra firma på nätet. http://www.dione.se
Det finns två versioner av bruksanvisningar att ladda ned om du inte hittat dem redan:
Den äldre, en sån såg som jag håller på med i den här tråden: http://www.wadkin.com/uploads/files/Wadkin AGS (10inch) Old Manual & Parts List.pdf
Och den nyare med följande klyvkniv.
http://www.wadkin.com/uploads/files/Wadkin AGS (10 inch) Sawbench Manual & Parts List.pdf

1800:-:D!....Det där är den nyare modellen (se dokumenten lambr1 länkade till) och jag är 99.99% säker på att den har modern typ av klyvkniv.

Grattis.

P.s. det där är ett bra anhåll (tror jag iaf), kan vara intresserad att köpa det. Jag hade personligen inte bytt det mot en Incra.

Kanonköp till det priset. Din såg är från 1978 och har garanterat följande klyvkniv. Verkar förutom klyvkniven vara väldigt komplett. Jag har till exempel aldrig sett någon med spånhuven över motorn. Vi tillfälle får du gärna fota av den och lägga upp här. Gärna med några mått också :-). Grattis!

SamiHus SamiHus skrev:
Kan lägga in en länk på sågen jag köpte. Tänkte att jag lägger lite stålar på Incra TSLS och ifall motorn är körd så slantar jag det också, totalpriset borde ändå bli kanon för en fin såg:).
[länk]
Kan ganska säkert säga att det där är den nyare versionen av AGS10:an, alltså den med följande klyvkniv.

Grattis, du har gjort ett klipp. Och jag är avundsjuk! Ångrar du dig så köper jag den gärna av dig!

Haha, Ola C var en sekund snabbare!

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Kan ganska säkert säga att det där är den nyare versionen av AGS10:an, alltså den med följande klyvkniv.

Grattis, du har gjort ett klipp. Och jag är avundsjuk! Ångrar du dig så köper jag den gärna av dig!
Den sved va?:worried:

Ola C Ola C skrev:
Den sved va?:worried:
Ja, verkligen....:cry:

Att dras med och köpa såg på auktion kan bli ett kap men också rätt besvärlig affär. Jag köpte min delta Unisaw (motsvarar ganska väl en ags10 men är amerikansk) på auktion för 1000kr. Motorn var rökt. Eftersom sågen är amerikansk så är axeln i tum och det var omöjligt att hitta en beg motor som passa remskivan. Så jsg fick köpa ny remskiva och motor. Motorfästet på originalmotorn var special och jag behövde svetsa ihop ett nytt som passa. Så jag fick köpa mig en svets och lära mig svetsa. Och så här fortsätter det med anhåll, el osv.

Rådet blir alltså att kunna lite om sågar innan man köper på auktion, alternativt bör man tycka det är rätt kul att fixa och mecka med maskiner vilket tar en hel del tid.

Jag var väldigt nära att buda på den där men kom fram till att den inte var värd att dö för. Jag menar alltså att min fru hade strypt mig i sömnen om jag släpat hem en till maskin :D men grattis till dig!
Jag fyndade förövrigt ett smidesbord på samma auktion, balkunderrede och 25mm stålskiva för typ 400:-, men det har jag gömt på jobbet så länge.

Hej, Har stalkat forumet rätt länge. men det här blir mitt första inlägg! Har efter att ha följt några wadkin restaurerings trådar blivit sugen själv. Men har svårt att hitta någon till vettigt pris. Har ni möjligen några tips )förlåt om jag kapar tråden)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.