Ja tack för bilderna då:thumbup: Jag kör google drive för att dela bilder, det funkar kanon.

Hursomhelst, jag rotade igenom arkivet och hittade en bild från när jag plockade isär min såg. Det är svårt att se någon större skillnad och jag tog aldrig ur "kolven" ur huset så har inte riktigt detaljkunskap om innanmätet, dock är jag ganska övertygad att jag har lager 46 på plats. 2 frågor...

1. Har du lager "46"?
2. Om du sätter ratten på andra sidan, och med rätt tjocklek på brickan, spänner spännratten i botten, har du då axiellt glapp?

DSC_0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1.) Jag det finns ett kullager (öppet i glappet).
2.) Nej, då försvinner det axiella glappet.
3.) Vi får se hur det blir när sågen är ihopsatt igen.

I den fortsatta väntan på delarna till klyvkniven roade jag mig med lite provmontering av rattar och smådelar. Okej då, mest för att det skulle bli en bild till den här tråden :-).

torrpassning-rattar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ganska säker på att problemet inte ligger i den detaljen på bilden. Tror styrningen vid #20 i manualen varit igengeggad och då fastnar mekanismen tills att gängan #47 tar, det känns som man vevar luft.. Rattens låsvred ska inte spela roll, jag lossade mitt flera varv och hade inget glapp, löper motorhuset fritt så skapar det konstant tryck på lager #46. Ett enkelt test är att montera axelhuset men strunta i styrningen #20.
 
Hej Lambr1

Hur går det? Det har varit tyst rätt länge och det kan det såklart finnas 1000 skäl till men det här har varit ett så spännande projekt att följa. Hoppas allt är väl och att du snart återkommer med nya rapporter om ditt imponerande arbete med din fina såg. Saknar det.

Många hälsningar
Ronnie
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
:-) Tack för intresset! Jag har bara haft en liten svacka vad gäller tid och hälsa (trasig armbåge) men hoppas kunna komma igång igen inom några veckor. Har passat på att köpa en bandsåg, Ejca BS45, spånsug Luna W177 och, just idag faktiskt, en liten svarv (Lennartsfors 320). Så jag har inte helt legat på latsidan.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Heja Heja.......och sköt om din armbåge ordentligt!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
En av de grejer som jag inte tror är värd att renovera är anhållet. Det är helslitet och trasigt i låsdelen och själva "plåtröret" som man skruvar fast en träbit på är rostigt och skrynkligt. Jag har därför börjat titta på att köpa ett nytt. Har en kompis som kommer över från Kanada om en dryg vecka och funderar på om han kan köpa något där. Någon här som har erfarenhet? Övre beloppsgräns runt 2000 SEK eller 290 CAD.
 
Mitt anhåll var också i risigt skick, köpte en ny 60×40×2 fyrkantprofil och den passade perfekt. Men är låsmekanismen trasig kanske du ändå behöver ett nytt anhåll. Vad är det som är trasigt?

Annars är väl anhåll av Biesemeyertyp den rådande trenden för anhåll. Många bygger själv, har du svets är det inte jättesvårt, finns massvis med instruktioner på nätet. Finns även själva låsdelen att köpa men då får man komplettera med profil för själva anhållsdelen samt profil som skruvas på sågen. http://vsctools.com/shop/product-category/table-saw-fence/ En sån lösning blir iaf fraktbar.

För komplett anhåll med allt man behöver slutade mitt surfande för ett tag sen med detta (ja jag klurar också på nytt anhåll) http://www.rockler.com/table-saw-fence-systems. Hur man tar det på flyget vet jag inte.
 
Tack för feedback Ola! Bygga själv skulle kunna vara ett alternativ men nu är jag mer sugen på att komma igång att snickra. (Jag kommer nog faktiskt att bygga ihop sågen som den är, med gammal klyvkniv och allt och skjuta på modifieringen. Jag har fått nys om en annan Wadkinsåg som KAN vara inom räckhåll :-D .)

Det visade sig att min kanadensiske kompis flyger redan på tisdag så jag måste isåfall hitta något som finns i lager hos någon i Edmonton :-). Så vi får se hur det går.

Hittade det här som (förutom namnet) verkar ok :-)
https://www.canadianwoodworker.com/webstore/wecs.php?store=wood&action=display&target=CWI-F30
 
Hade tyvärr helt missuppfattat flygtiderna för min vän så det blir ingen leverans den här gången. Så då kan jag ta det här i lugn och ro. Det verkar inte finns några svenska åf alls för såna här system?
 
Jag tycker inte bisenmeyer-systemet nu är så vidare då det är hellångt, hela tiden. Hellre ett euro / delta uni-fence anhåll instället så man kan ställa in längden på anhållet för säkrare klyvning. Och med en såndär felder profil så man kan flytta mellan högt och lågt anhåll.

7lajCWR.jpg
 
Vad gör det säkrare med ett anhåll som går att längdjustera? /Oerfaren
 
Om du klyver massivt trä så kan det ha spänningar i sig och när du klyver så kan det böja sig på oförutsägbara sätt. Då kan träet klämma sig mot anhållet och det är inte bra då det inte finns något utrymme mellan anhållet och klingan, träet trycks in igen mot klingans tänder och då kan det bli kickback.

Genom att dra anhållet tillbaka så det slutar typ lite före mitten av klingan så ger man träet utrymme sidläges så det inte kläms mellan anhåll och klinga.
 
Anledningen till att man inte hittar typ bisenmayer på denna sida av atlanten. Är att den typen av anhåll inte är godkända i europa.
 
Ok. Tack för info. Jag tolkar det som att bisenmayer-anhåll är såna som går över hela sågbordets djup och också har en låsning i bakkant av bordet - så som anhållet på min såg från 1959 fungerar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.