11an och kilen måste inte av om du kör metod 1. Det där 44 och 46 kommer jag inte ihåg i detalj hur det såg ut, du kan lägga upp en bild sen så kanske jag känner igen om något ser knas ut.
Vad beträffar lagerna så "måste" dom av om du ska få till min klyvknivslösning. Jag svarvade lite på icke klingsidan av stora skivan på 4an och sen svarvade jag en distans som sitter innanför inre lagret och sen svarva jag ner 7an lite i längd. Klingan måste ut från lagerhuset för att få plats med klyvknivsdelarna innanför, allt annat lika kommer lagret på klingsidan hamna halvvägs utanför huset. Kan funka det också, jag tyckte dock det kändes bättre med hela lagerna i huset.
Jag har svårt att visualisera hur allt ska sitta men det klarnar nog när delarna är framtagna. Ungefär hur mycket tog du av av 4:an? Pelarborr-och-fil-mycket eller metallsvarv-mycket?
Jag svarvade baksidan på 4an, inte ända ner till axeln men så den gav frigång till lagret. Tog av 1-2mm, minns inte exakt. Svarvade inte ner till de runda hålen utan slutade lite innan.
Det klarnar nog när du får lagerdelarna, enkelt sammanfattat är det 2 godstjocklekar rotationslager som måste få plats mellan 4an och axelhuset. Med 6mm godstjocklek på lagerdelarna blir det 12mm, plus lite marginal så säg 13-14mm. Du kan ju knuffa ut axeln så du har 14mm från 4an till axelhuset så ser du hur långt ut kullagret på klingsidan hamnar.
Skulle en framkomlig väg vara att fräsa ned fronten på lagerhuset och korta "röret" som håller isär lagren lika mycket? Så slipper man ta bort mer på delen som sitter direkt mot klingan.
Lagerhuset ska väl helst hållas så stort (brett) som möjligt, enda viktiga är att få fronten vinkelrät mot drivaxeln. Jag kortade röret mellan lagerna litegrann, tar man för mycket tappar man axiella justermånen på röret. Sen satte jag som sagt en väldigt kort hylsa innanför lagret på klingsidan för att få in lagret i huset litegrann. Det jag svarvade på delen som klingan sitter mot var ganska minimalt och inget jag tror påverkar hållfastheten.
För dyrt för en hög reservdelar.
Man skulle kunna skära till ett nytt bord av 20mm plåt och fräsa in spår för kapanslaget och fals för insatsen kring klingan men det blir litet onödigt dyrt så man borde få sågen mer eller mindre gratis om det skall löna sig.
Här har du en chans att hoppa på Wadkin-tåget. Tyvärr ser det ut som om bordet är söndersågat. Eller? Varför gör man så? ]
Ja det kan man fråga sig, kan inte komma på en enda bra anledning till att såga av bordet på det viset. Anhållet går ju inte att fästa heller när man kapat bordet. Tror den där kan bli ytterst svårsåld, kanske ska ge annonsören ett skambud på höger bordsbreddare, det stör mig aningen att jag inte har en "riktig" på vänstra sidan. Du kan ju lägga ett bud på Wadkinskylten Lambr1
De flesta delarna blästrade, grundade och, lite överraskande, lackade. Valde bland de färger som fanns hos lackeraren och sågen blev knallblå . Inte riktigt så sobert som ljusgrön hammalack. Detaljerna ljusgrå. Nåja, det är ju inte färgen som sågar och den blir mycket lättare att hålla ren när det mesta är slätt och fint istället för flagigt och rostigt. Nu får delarna ligga till sig så att lacken härdar ordentligt. Nya tag om några dagar.