Hej,

Vi har en firma på plats som är i full gång att renovera vårat lilla badrum om ca 3,5 kvm.

Vi ska ha 60x60 klinker på golv och upp på väggen 120 cm sen kakel ovanför det.

De har hunnit så långt som att börja lägga klinker på golvet men har inte lagt hela och inte börjat på väggarna än.

Nu till min fråga.. jag har ångrat mig och vill inte ha kakel ovanför klinker på väggarna längre utan bara målat. Ngn som vet om det är möjligt att ändra utan större problem i ett så här sent skede? Det sitter tätskiktsduk (?) på alla väggar. Går den att måla på eller hur brukar det se ut om man från början tänkt köra på ”halvkaklat”.

Kan som ni märker inget om branschen, så är tacksam för all info jag kan få!

K
Prata med dina hantverkare?

K kniv skrev:
Prata med dina hantverkare?
Jo givetvis ska jag göra det men tänkte att ngn kanske hade ett hum om hur det går till. Hantverkarna kan jag inte prata med förens på måndag.

Vad jag förstår är det olika tätskikt som krävs så det går nog inte att göra utan att byta tätskikt. Inte om det ska vara enligt reglerna i alla fall.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kolla med tillverkaren av tätskiktet till att börja med

• Gilla
Tuhe
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Vad jag förstår är det olika tätskikt som krävs så det går nog inte att göra utan att byta tätskikt. Inte om det ska vara enligt reglerna i alla fall.
Att tillägga att det ska vara helkaklat i duschen.. målat i övrigt.

BirgitS
Om den målade delen ska uppfylla branschreglerna så måste hantverkaren (målare, inte plattsättare) följa alla instruktioner för ett godkänt målat system och som 16386 skriver så innebär det särskilda tätskikt och inte folien som används bakom kakel.
https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/

Okej, tack för svar. Såhär ser det ut nu, då måste alltså ”duken” bort för att ersättas med tätskiktet för måleri? Renoveringssteg i badrum med gipsväggar förberedda för tätskikt med synliga ledningar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Ja, för Alfix har inte ens ett godkänt målat system vad jag kan se.

• Gilla
Skidåkaren
  • Laddar…
T Tuhe skrev:
Okej, tack för svar. Såhär ser det ut nu, då måste alltså ”duken” bort för att ersättas med tätskiktet för måleri?[bild]
Kolla om hantverkarna kan limma upp en skiva renoveringsgips eller spackla väggen med våtrumspackel där ni sedan ska måla. Kanske är enklare

Det låter betydligt mkt enklare.. hoppas på det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.