Hej

Jag har funderingar på hur jag ska göra i samband med relining av avloppsledningar i mitt hus (enplans med källare) med gjutjärnsledningar från 50-talet. Både ett badrum på entréplan och en tvättstuga i källaren är dessutom i behov av renovering.

I vilken ordning bör man göra allt? Bad- och tvättutrymmena först och reliningen sen? Eller tvärt om?

Helst skulle jag vilja relina först för om det skulle visa sig att rören är i så dåligt skick att de istället behöver bytas så är det trist att ha lagt hundratusentals kronor på nya bad- och tvättutrymmen där man behöver bila upp golvet. Men å andra sidan, hur ser till exempel rörmokare på att montera porslin som ska ansluta till relinade rör?

Och går det att byta vissa delar av rören och relina de lite mer svåråtkomliga? Tyvärr ligger rören under (och inte i) källargolvet så det är mycket betong man ska ta sig igenom om man behöver bila upp det.

Jag har tänkt använda mig av foder-/strumpmetoden.

Synpunker från er med erfarenhet och kunskap mottages tacksamt.

Hej.
Det absolut bästa är att göra det samtidigt. Det är lättare att skapa goda förutsättningar för att bygga ihop reliningen med dem nya plastledningarna om det görs samtidigt.
Om det inte är möjligt skulle jag säga relining först och se till att installera rätt övergång mellan plaströr och relinade rör. Finns bland annat relining connection med flera övergångar.
Risken att rören är så dåliga så dem inte går att relina ser jag som nästan obefintlig, då foder kan installeras trots att det går hål i ledningarna vid rensningen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Stefan Kristensen skrev:
Hej.
Det absolut bästa är att göra det samtidigt. Det är lättare att skapa goda förutsättningar för att bygga ihop reliningen med dem nya plastledningarna om det görs samtidigt.
Om det inte är möjligt skulle jag säga relining först och se till att installera rätt övergång mellan plaströr och relinade rör. Finns bland annat relining connection med flera övergångar.
Risken att rören är så dåliga så dem inte går att relina ser jag som nästan obefintlig, då foder kan installeras trots att det går hål i ledningarna vid rensningen.
Tack för svar! Det är svårt bara att hitta firmor som gör både och. Får se om jag kan hitta sätt att koordinera det.

H Hekos skrev:
Tack för svar! Det är svårt bara att hitta firmor som gör både och. Får se om jag kan hitta sätt att koordinera det.
Det förstår jag.
Finns dock reliningsföretag som samarbetar med snickare och rörmokare.
Kolla med tilltänkta firmor om dem har såna samarbeten.

S Stefan Kristensen skrev:
Det förstår jag.
Finns dock reliningsföretag som samarbetar med snickare och rörmokare.
Kolla med tilltänkta firmor om dem har såna samarbeten.
Will do 👍

C
Varför relining om du ändå skall renovera?
Källargolv á la 50-tal brukar inte vara någon utmaning.

Bra fråga! Avloppsledningen från badrummet går genom (under) nästan hela källaren, köksavloppet genom halva. Det är bara tvättstugan som ligger där avloppsledningen går ut, så det är inte bara våtutrymmena som påverkas utan i princip alla källarens utrymmen. Dessutom har källaren flera boutrymmen och golven är isolerade så jag är inte jättesugen på att riva upp allt om det inte behövs.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ett alternativ är även att byta stammarna i badrummet + den vertikala ner till källaren istället för att relina dessa.

Sen borde du ta in ett företag som endast pysslar med filmning av stammar för input, alla vet vad de som erbjuder gratis filmning och pysslar med relning säger.

D _DE skrev:
Ett alternativ är även att byta stammarna i badrummet + den vertikala ner till källaren istället för att relina dessa.

Sen borde du ta in ett företag som endast pysslar med filmning av stammar för input, alla vet vad de som erbjuder gratis filmning och pysslar med relning säger.
Förstår hur du menar. Jag har filmat delar av ledningarna vid ett tidigare tillfälle när jag letade en läcka. Läckan kom inte från avloppet men det var ändå uppenbart att något behövde göras. Att byta de vertikala ledningarna låter som en bra idé, de är ju utanpåliggande och relativt lätttillgängliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.