G guggen skrev:
Jag ser inga som helst problem med att en hemmapulare byter central om de vet vad de gör. Eller för all del en elmontör som ej är auktoriserad och ny ut från skolan.
Nä, visst kan man göra det men 99% vet ju inte vad de gör vare sig de är hempulare eller nyutexaminerade

Mikael_L
G guggen skrev:
...så hade vi en dag i veckan på en annan skola, på el-tele, för praktiska moment i hela trean och fyran har jag för mig. Vi kopplade centraler, reglersystem o annat kul minns jag. Undrar hur det är idag. Men många av oss som sen gick vidare på kth o chalmers har från den tiden praktisk undervisning som faktiskt sitter kvar långt där bak.
Jag tror att det faktiskt skiljer enormt mellan skolor helt enkelt.

De berättelser jag hörde från praktiska gymnasiet var att de inte hade böcker (jag frågade om han visste vad ss4364000 - elinstallationsreglerna var, och det hade han ingen susning om) så jag frågade ifall det inte ens fanns ett enda exemplar att bläddra i, och fick då veta att de ofta inte ens hade vanliga läroböcker.
De hade inte material till labbarna heller, de saknade lärare under en massa lektioner osv osv.

Men jag tror att det också finns skolor som har en helt OK nivå. Och förr tror jag det var mer jämn någorlunda OK nivå, men idag går det lättare att hitta riktiga skräckexempel.

• Wow
guggen
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det faktiskt skiljer enormt mellan skolor helt enkelt.

De berättelser jag hörde från praktiska gymnasiet var att de inte hade böcker (jag frågade om han visste vad ss4364000 - elinstallationsreglerna var, och det hade han ingen susning om) så jag frågade ifall det inte ens fanns ett enda exemplar att bläddra i, och fick då veta att de ofta inte ens hade vanliga läroböcker.
De hade inte material till labbarna heller, de saknade lärare under en massa lektioner osv osv.

Men jag tror att det också finns skolor som har en helt OK nivå. Och förr tror jag det var mer jämn någorlunda OK nivå, men idag går det lättare att hitta riktiga skräckexempel.
Nu är det så här farfar att allt finns på nätet. Uppdaterat och lätt att söka i.

Aldrig fel att ha en Elinstallations reglerna för att se omfattningen men att ha ett bibliotek med alla standarder uppdaterade är inget billigt.
Elvis erbjuder också dylika lösningar för de vanligare standarderna.

• Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nope, alla standarder kostar.
Finns något på nätet så är det "stulet" och delas olagligt.
Så är det min sonson.

ss4364000 ska gå att hitta på pirateb_a_y såvitt jag vet.
(Den var felstavad såg jag, sök på "elinstall"
Men det är inte en laglig kopia du har fått då ... :)

T
G guggen skrev:
Jag undrar hur det är idag, men när jag gick 4årig teknisk el linje så hade vi en dag i veckan på en annan skola, på el-tele, för praktiska moment i hela trean och fyran har jag för mig. Vi kopplade centraler, reglersystem o annat kul minns jag. Undrar hur det är idag. Men många av oss som sen gick vidare på kth o chalmers har från den tiden praktisk undervisning som faktiskt sitter kvar långt där bak.
Idag finns det ju rena yrkesorienterade elektrikerprogram på gymnasiet, de har som jag förstått det rätt mycket praktik.

Vi hade inte mycket sånt när jag gick fyraårig teknisk linje runt 1990, det var 90% teori på elläran. Däremot var det obligatorisk teknisk praktik minst sex veckor på sommarloven, men som jag minns det var det ganska valfritt vad man gjorde bara man fick ett intyg efteråt.

(Såhär i efterhand känns det lite märkligt att man som gymnasielev på en elfirma utrustades med en verktygslåda och några arbetsordrar och fick jobba på egen hand redan från första dagen, men det var inget jag reflekterade över då...)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det min sonson.

Givetvis kostar det. Men det är ju smällar man får ta om man ska bedriva verksamhet.
Pirete Bay? Finns det fortfarande.
Tänkte snarare på SEK E-standard.

Fairlane
T tanaris skrev:
Jag är lite nyfiken på vilken utbildning du tror att de som jobbar med att konstruera el- och vattenrör har.
Är det inte självklart?
De har jobbat först ett antal år som elektriker och och sen ett antal år som rörmokare, eller tvärtom. Hur skulle de annars kunna göra jobbet?

Själv är jag som akademiker lite irriterad på alla hantverkare som kommer med en tv och en skrivmaskin och ber mig fixa deras "dator". ;)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det min sonson.

Men är det lagligt att hempula med el?

Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte självklart?
De har jobbat först ett antal år som elektriker och och sen ett antal år som rörmokare, eller tvärtom. Hur skulle de annars kunna göra jobbet?

Själv är jag som akademiker lite irriterad på alla hantverkare som kommer med en tv och en skrivmaskin och ber mig fixa deras "dator". ;)
T tanaris skrev:
Idag finns det ju rena yrkesorienterade elektrikerprogram på gymnasiet, de har som jag förstått det rätt mycket praktik.

Vi hade inte mycket sånt när jag gick fyraårig teknisk linje runt 1990, det var 90% teori på elläran. Däremot var det obligatorisk teknisk praktik minst sex veckor på sommarloven, men som jag minns det var det ganska valfritt vad man gjorde bara man fick ett intyg efteråt.

(Såhär i efterhand känns det lite märkligt att man som gymnasielev på en elfirma utrustades med en verktygslåda och några arbetsordrar och fick jobba på egen hand redan från första dagen, men det var inget jag reflekterade över då...)
Så olika det kan vara. Jag gick 4 årig teknskt gymnasium i slutet av 80 och början av 90 talet. Det var just på det tvååriga el yrkeslinjen vi hade praktik en dag i veckan i två år.
Sedan blev det högre studier men sammantaget tycker jag att vi hade ganska mkt praktik över lag. När vi skulle programmera en chippare så fick vi etsa boards och löd alltihop allt innan vi knackade assembler på dem etc.

Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men är det lagligt att hempula med el?
Va, det trodde jag du visste .. :surprised:

Nej det är inte lagligt. Det regleras i elsäkerhetslagen och i elsäkerhetsverkets föreskrifter. Om du inte hittar det så blänk till med ett inlägg så hjälper jag dig att hitta - om du tvivlar på mitt ord.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Givetvis kostar det. Men det är ju smällar man får ta om man ska bedriva verksamhet.
Pirete Bay? Finns det fortfarande.
Tänkte snarare på SEK E-standard.
Om skolan inte hade råd att köpa in ett enda exemplar av SS436 40 00, varför tror du att de skulle ha råd att köpa e-prenumeration av alla standarder?

Du fick i förra inlägget det att låta som att det redan fanns fritt på nätet, dvs ungefär som lagarna eller föreskrifterna som vi kan hitta på riksdagens resp ESV's webplats.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart är man Akademiker men det är skillnad på att konstruera och göra det praktiska...
Helt riktigt. Att konstruera är svårt.

jbr jbr skrev:
Helt riktigt. Att konstruera är svårt.
Ännu svårare att bygga det som konstruktörerna ritar.. :seenoevil:

Violina Violina skrev:

Violina Violina skrev:
...om man inte har kunnandet. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.