43 034 läst ·
358 svar
43k läst
358 svar
Renoverar badrum och vill förbereda för elen själv, vad ska man tänka på?
Lätt att hitta på drömma och rita men svårare att i verkligheten bygga ihop något...
Antar ni inte använder elektroniska standarder på er arbetsplats, det kanske ni borde.Mikael_L skrev:
Om skolan inte hade råd att köpa in ett enda exemplar av SS436 40 00, varför tror du att de skulle ha råd att köpa e-prenumeration av alla standarder?
Du fick i förra inlägget det att låta som att det redan fanns fritt på nätet, dvs ungefär som lagarna eller föreskrifterna som vi kan hitta på riksdagens resp ESV's webplats.
Bättre än att få fatt i en bok från hyllan och behöva fundera ifall det är rätt utgåva.
https://www.sis.se/standarder/sis-abonnemang/vad-kostar-det/
https://elstandard.se/sek-e-standard
https://elstandard.se/for-studenter/
Jag har ss436 40 00 utg 1 i bok, i övrigt är de jag köpt, köpta som PDF.E El-Löken66 skrev:
Jag nyttjar i princip bara 4364000, har utgåva 3 i PDF, sen har jag ett par till köpta standarder.
(Sen har jag faktiskt några standarder i PDF som jag inte köpt, dels fått under utbildning, hur det är med legaliteten där vet jag inte riktigt) sen ytterligare någon som jag fått av andra i branschen. Men de använder jag knappt, så det hade aldrig varit alternativ att köpa ändå.
Jag har också faktiskt lånat någon enstaka bok/standard på bibliotek och tagit till mig av det relevanta så jag klarar mig.
En del missförstånd här.Violina skrev:
Materiel som används... standarder som följs... dimensioneringar som tillämpas. Var tror ni de kommer ifrån?
Med bra komponenter och bra instruktioner är det lätt att skruva ihop saker.
Det som är svårt är det som kräver övning, tex. klamra kulo snyggt, kakla stora kakelplattor, gjuta golv med fall osv.
Vad gäller den ständiga frågan om att installera el så är det mesta inte svårt med bra instruktioner och bra materiel.
Allt är ju relativt vad som klassas som svårt.jbr skrev:
En del missförstånd här.
Materiel som används... standarder som följs... dimensioneringar som tillämpas. Var tror ni de kommer ifrån?
Det som är svårt är det som kräver övning, tex. klamra kulo snyggt, kakla stora kakelplattor, gjuta golv med fall osv.
Vad gäller den ständiga frågan om att installera el så är det mesta inte svårt med bra instruktioner och bra materiel.
Att installera el i form av ett kärnkraftverk skulle nog de flesta kategorisera som en utmaning, att utöka elinstallationen genom att spika upp en kabel från befintligt uttag och montera ett nytt kan nog minst 90% av alla klara efter instruktion ändå så tillåts detta icke, nej.
Varför tror du det är så @Violina?
Varför regelverket (för jag antar att det är det du menar?) är så har jag inte en aning om...E El-Löken66 skrev:Allt är ju relativt vad som klassas som svårt.
Att installera el i form av ett kärnkraftverk skulle nog de flesta kategorisera som en utmaning, att utöka elinstallationen genom att spika upp en kabel från befintligt uttag och montera ett nytt kan nog minst 90% av alla klara efter instruktion ändå så tillåts detta icke, nej.
Varför tror du det är så @Violina?
Men en tänkbar anledning skulle kunna vara att uttaget kan fungera helt normalt (åtminstone till en början) trots en felaktig installation.. exempelvis med en glappkontakt i en anslutning, feldimensionerad kabel eller fel sorts kabel.. då uppstår kanske felen först efter många år, och det kan vara stört på omöjligt att lokalisera felet..
Varför regelverket har förtydligats (ändrats?) så att man numera är tvungen att ha behörighet och inte bara "tillräcklig kunskap" handlar nog mest om att de som verkligen saknar kunskapen att göra den här formen av installationer är så totalt omedvetna om sin egen inkompetens och de eventuella följderna av en felaktig installation att de inte inser att de gör fel..
För att undvika att dessa individer får för sig att pilla med nåt de inte begriper, får därför ingen (utan dokumenterad kompetens) göra nåt alls..
Nu menar jag väl dock betydligt mer komplicerade ritningar än hur en kabel ska dras..jbr skrev:
En del missförstånd här.
Japp, ju mer komplicerade arbeten desto viktigare är ritningar, tekniska beskrivningar etc. Alltså sådant som bl.a. konstruktörer och ingenjörer har knåpat ihop.Violina skrev:
Eller du kanske menade att det vid komplicerade arbeten är bättre att låta montörer improvisera och jobba efter eget huvud?
Kan du inte istället vad det är du syftar på?jbr skrev:
Oljeborrning på Arktis?
Problemet (något som konstruktörer och ingenjörer verkar TOTALT omedvetna om) är att bara för att ett streck (ex. vis ett rör) är HELT rakt i datorn, betyder inte detta att det är det i verkligheten..jbr skrev:
OM de hade lärt sig använda tillverkarnas tabeller och använda sig av deras toleranser när de ritar något, så hade det ju åtminstone funnits en chans att det funkat i verkligheten..
Eller OM de bara hade lärt sig hur det fungerar när man toleranssätter en ritning (baslinjemåttsättning vs. kedjemåttsättning) eller hur svårt det är att i verkligheten mäta en vinkel på nåt man tillverkar (eftersom vinkelbenen sällan är helt raka) så hade man ju faktiskt kunnat lita på de där underlagen de producerar...
Det skulle kanske stämma om det fanns något krav på dokumenterad kompetens, eller kompetens över huvud taget. Ungefär som körkort, läkarlicens eller något annat yrke där det är farligt om man gör fel. Men så är det ju inte.Violina skrev:
Varför regelverket (för jag antar att det är det du menar?) är så har jag inte en aning om...
Men en tänkbar anledning skulle kunna vara att uttaget kan fungera helt normalt (åtminstone till en början) trots en felaktig installation.. exempelvis med en glappkontakt i en anslutning, feldimensionerad kabel eller fel sorts kabel.. då uppstår kanske felen först efter många år, och det kan vara stört på omöjligt att lokalisera felet..
Varför regelverket har förtydligats (ändrats?) så att man numera är tvungen att ha behörighet och inte bara "tillräcklig kunskap" handlar nog mest om att de som verkligen saknar kunskapen att göra den här formen av installationer är så totalt omedvetna om sin egen inkompetens och de eventuella följderna av en felaktig installation att de inte inser att de gör fel..
För att undvika att dessa individer får för sig att pilla med nåt de inte begriper, får därför ingen (utan dokumenterad kompetens) göra nåt alls..
Nej nej, jag tror du missförstår mig.E El-Löken66 skrev:
Jag menar att det viktiga är underlaget... instruktioner, ritningar etc. Med bra underlag är det inte så svårt.
Jag vänder mig alltså mot resonemangen i en del inlägg där man delar upp världens befolkning i två kategorier - akademiker och de som kan utföra något praktiskt.