43 034 läst ·
358 svar
43k läst
358 svar
Renoverar badrum och vill förbereda för elen själv, vad ska man tänka på?
Som redan påpekats tror jag inte att jag i praktiken kan vara juridiskt ansvarig för min elanläggning vid en olycka då jag inte har praktisk möjlighet att granska vad andra gjort för 20 år sedan, jag har i alla fall inte hört talas om ngt sådant rättsfall. Jag anlitar elektriker för min egen säkerhet, inte för att jag är orolig för det juridiska. Försöker lära mig av dem för att på sikt bli en hempulare på lagom nivå.Sedan är det konstigt att det är så få olyckor med tanke på hur mycket som görs av ”Svenssons”
Angående olycksstatistiken vet vi ju inte så mycket om då en simpel Svensson som gör ett elfel aldrig anmäler sig själv. Ett och annat hus har ju brunnit ner på grund av elfel och sedan kanske inte Svensson själv alltid varit orsaken.Skandiamannen skrev:
Som redan påpekats tror jag inte att jag i praktiken kan vara juridiskt ansvarig för min elanläggning vid en olycka då jag inte har praktisk möjlighet att granska vad andra gjort för 20 år sedan, jag har i alla fall inte hört talas om ngt sådant rättsfall. Jag anlitar elektriker för min egen säkerhet, inte för att jag är orolig för det juridiska. Försöker lära mig av dem för att på sikt bli en hempulare på lagom nivå.Sedan är det konstigt att det är så få olyckor med tanke på hur mycket som görs av ”Svenssons”
Men självklart så finns det oduglingar inom alla yrkeskategorier oavsett man är elektriker, lärare eller svetsare. En elektriker som varje dag arbetar med en elanläggning får inte koppla el på fritiden heller men vilken elektriker anlitar en elektriker?
Tyvärr är lagen skriven så att det är den aktuella innehavaren av anläggningen som har det fulla ansvaret.Skandiamannen skrev:
Och ännu mer konstigt är att ju mer som görs av Svensons, desto färre blir dödsolyckorna.Skandiamannen skrev:
Det var först runt 1995 som det började bli mer för allmänheten tillgängligt med elmaterial i Sverige.
Man kan t.ex kolla CO's kataloger för 1990 resp 1995, i den förra så finns det i princip endast material som motsvarar det som var tillåtet, att byta uttag och strömbrytare. 1995 så hade det kommit VP-rör, dosor, säkerhetsbrytare etc i katalogen.
https://www.clasohlson100.com/kataloger/
Sen följde allt fler handlare med på tåget och tog in allt bredare sortiment med elmaterial. Biltema, Jula, ÖoB, COOP/OBS, Bauhaus, Beijer, Woody, etc. Sen följde flera ehandlare på.
Jag gissar att de inte bara har sina varor såsom skådebröd, inte heller att det bara har varit en kaka lika stor i 25 år som alla bara delat upp i mindre bitar.
Självklart har försäljningsvolymerna fullständigt exploderat de senaste 20 åren.
Ahh, då borde det synas ordentligt i statistiken - nu kommer hempulandet avslöjas genom att antalet som dör ökar ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nähepp, det verkar inte så. Tvärtom så minskar antalet olyckor - slutsats, elsäkerheten höjs då Svenssons får tillgång till bra elmaterial och kopplar själva.
Inget bra betyg för branschen helt enkelt.
Och glöm inte att av dessa olyckor är många olyckor i form av kontakt med kontaktledningar, de flesta är folk på järnvägsvagnar som inte borde varit där:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan vanlig olyckstyp är "i samband med kopparstöld", men den hittar jag inte listad i något diagram.
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...sfallsrapporter/elolycksfallsrapport-2018.pdf
Lite vagt av dig att påstå att elsäkerheten höjts bara för att du som Svensson kan köpa skräp på Biltema och koppla själv. I dina länkar står ingenting om att elsäkerheten höjts av Svenssons tillgång av elmaterial utan det kanske är elföretagen som blivit bättre och vet vad de gör nu än tidigare.Mikael_L skrev:
Och ännu mer konstigt är att ju mer som görs av Svensons, desto färre blir dödsolyckorna.
Det var först runt 1995 som det började bli mer för allmänheten tillgängligt med elmaterial i Sverige.
Man kan t.ex kolla CO's kataloger för 1990 resp 1995, i den förra så finns det i princip endast material som motsvarar det som var tillåtet, att byta uttag och strömbrytare. 1995 så hade det kommit med VP-rör, dosor, säkerhetsbrytare etc.
[länk]
Sen följde allt fler handlare med på tåget och tog in allt bredare sortiment med elmaterial. Biltema, Jula, ÖoB, COOP/OBS, Bauhaus, Beijer, Woody, etc. Sen följde flera ehandlare på.
Jag gissar att de inte bara har sina varor såsom skådebröd, inte heller att det bara har varit en kaka lika stor i 25 år som alla bara delat upp i mindre bitar.
Självklart har försäljningsvolymerna fullständigt exploderat de senaste 20 åren.
Ahh, då borde det synas ordentligt i statistiken - nu kommer hempulandet avslöjas genom att antalet som dör ökar ...
[bild]
Nähepp, det verkar inte så. Tvärtom så minskar antalet olyckor - slutsats, elsäkerheten höjs då Svenssons får tillgång till bra elmaterial och kopplar själva.
Inget bra betyg för branschen helt enkelt.
Och glöm inte att av dessa olyckor är många olyckor i form av kontakt med kontaktledningar, de flesta är folk på järnvägsvagnar som inte borde varit där:
[bild]
En annan vanlig olyckstyp är "i samband med kopparstöld", men den hittar jag inte listad i något diagram.
[länk]
Det är sant.Grizzlybjörnen123 skrev:
Stämmer det med den verklighet du ser här ute i verkliga livet då?
Själv fattar jag inte vad som händer i utbildningssystemet. Vad håller de på med i sina 3 år, med tanke på vad för material vi får börja med så undrar jag rätt ofta.
Frågar jag ungdomarna lite så får jag även veta hur illa ställt det är i gymnasieskolorna och de privata alternativen. Jag har varit på vippen att anmäla det privata "Praktiska" här i Uppsala efter att jag förstått hur det har gått till där. Jag tror dock att de har skärpt till sig något lite de senaste åren.
Men jag blir bara förbannad över att människor ska slösa bort flera år av sitt liv i sån skit.
Att utbilda sig tre år för att bli elektriker känns som lite onödigt lång tid. De tidigare 2 åren räcker gott och väl för själva utförandet hos kund lär du dig i själva yrkeslivet och inte i skolbänken.Mikael_L skrev:
Det är sant.
Själv fattar jag inte vad som händer i utbildningssystemet. Vad håller de på med i sina 3 år, med tanke på vad för material vi får börja med så undrar jag rätt ofta.
Frågar jag ungdomarna lite så får jag även veta hur illa ställt det är i gymnasieskolorna och de privata alternativen. Jag har varit på vippen att anmäla det privata "Praktiska" här i Uppsala efter att jag förstått hur det har gått till där. Jag tror dock att de har skärpt till sig något lite de senaste åren.
Men jag blir bara förbannad över att människor ska slösa bort flera år av sitt liv i sån skit.
Istället för som idag att ungdomarna blir anställda som lärlingselektriker skulle de själva få bekosta lärlingstiden iform av CSN lån de första två åren och som lärlingselektriker i ytterligare 2 år. På så sätt skulle man kunna skala bort agnarna från vetet och öka kvalitén.
Idag kan man också som privatperson köpa riktigt bra grejer, nätbutikerna saluför idag hela hagers sortiment, bra dosor etc. Det är enorm skillnad mot för några år sedan när man var tvungen att köpa billig grejer på Biltema.
Sedan är det klart det har blivit bättre, både på den professionella sidan och hemmapuleriet. Jag uppfattar att stora hemmapulare (som jag själv eller TS) faktiskt gör ett hyffsat jobb, det farliga är nog svenne banan som inte har en aning och byter uttag och kopplar fel hej vilt, eller byggen och renoveringar där byggarn drar all el i samma veva för han har ju kollat hur de andra gör.
Sedan är det klart det har blivit bättre, både på den professionella sidan och hemmapuleriet. Jag uppfattar att stora hemmapulare (som jag själv eller TS) faktiskt gör ett hyffsat jobb, det farliga är nog svenne banan som inte har en aning och byter uttag och kopplar fel hej vilt, eller byggen och renoveringar där byggarn drar all el i samma veva för han har ju kollat hur de andra gör.
Självklart är det så att många hempulare vet vad de gör och så länge de gör det rätt är det ok om de håller sig till att byte uttag och brytare som de faktiskt får göra utan att behöva någon kompetensG guggen skrev:Idag kan man också som privatperson köpa riktigt bra grejer, nätbutikerna saluför idag hela hagers sortiment, bra dosor etc. Det är enorm skillnad mot för några år sedan när man var tvungen att köpa billig grejer på Biltema.
Jag undrar hur det är idag, men när jag gick 4årig teknisk el linje så hade vi en dag i veckan på en annan skola, på el-tele, för praktiska moment i hela trean och fyran har jag för mig. Vi kopplade centraler, reglersystem o annat kul minns jag. Undrar hur det är idag. Men många av oss som sen gick vidare på kth o chalmers har från den tiden praktisk undervisning som faktiskt sitter kvar långt där bak.Mikael_L skrev:
Det är sant.
Jag ser inga som helst problem med att en hemmapulare byter central om de vet vad de gör. Eller för all del en elmontör som ej är auktoriserad och ny ut från skolan.Grizzlybjörnen123 skrev: