43 034 läst ·
358 svar
43k läst
358 svar
Renoverar badrum och vill förbereda för elen själv, vad ska man tänka på?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Jag tycker elmont beskriver bra i #193 varför du ska mäta slingan innan du börjar lägga den. När det gäller garantin så gäller det att följa vad tillverkaren säger för att få garanti. Jag förstår inte varför du inte vill kontrollmäta kabeln? Om du inte har något instrument så får du helt enkelt skaffa ett om du vill göra detta jobb själv. Du kommer aldrig att få en "välsignelse" härifrån om att hoppa över några steg som t.ex föreskrivs av tillverkaren så det är meningslöst att diskutera sannolikheter för att hitta ett fel.
Tror inte jag skrev att det var vanligt?nizzehult skrev:
Det vanliga är att värdena normala från början till slut.
Det är bara när man mäter något med fel på det är någon mening med mätningen så 99,9% av alla mätningar görs således helt i onödan.
Köp en kina megger för några hundralappar, de är inte helt jätte bra men fu jar oftast!nizzehult skrev:
Skillnaden är väll kanske att drar du elrören själv och kåken senare brinner ner så får du inte en krona på försäkringen. Varför bara snåla på elinstallationer och inte hela badrummet?F fb35523 skrev:Exakt vad är farligt med att jag som husägare drar fram VP-rör till uttagspunkter i ett badrum i zon 2? Blir VP-rören magiskt "strömförande" av att jag inte råkar vara anställd av en firma som har en behörig elektriker (för elektrikern som gör jobbet måste ju inte vara, och är i allmänhet inte, behörig, eller hur)? Blir de ledningar som en icke behörig elektriker som jobbat en vecka på en firma som har en behörig elektriker drar dåliga av att dras i rör som jag obehörigen har förlagt? Är Wago-klämmorna jag köper undermåliga och ledarna för tunna trots att de är märkta med 1,5 mm2 och inköpta på samma ställe som elektrikern köper dem? Jag kan lova dig att det på detta forum finns hundra personer som skulle göra ett så bra jobb så att en noggrann undersökning inte skulle kunna avgöra om det var en behörig elektriker som gjort jobbet eller inte. Vi ser ju i en annan tråd att "behöriga" elektriker inte alltid gör jobb som ens är i närheten av godkända. Jag rackar absolut inte ner på elektriker i allmänhet, men det finns alltid undantag.
Min poäng är INTE att alla ska börja göra som de vill och strunta i reglerna, men jag tycker att det borde finnas ett sätt för kompetenta personer att få jobba med elen i sitt eget hus. Dessutom är riskerna mycket små om man har JFB i anläggningen. Att säga att VA är ofarligt är ju också fel. Har man inte JFB kan en översvämning eller ett läckage ge livsfarliga stötar även om elanläggningen är OK. Du vill hålla dig från båda, och det är OK. Vi som vill borde få möjlighet att göra vår el på ett godkänt sätt.
Det där är väl lite onödigt. Jag har otrolig respekt för en del mästare i denna tråden, men därute görs otroligt mycket installationer riktigt farligt av montörer av alla dess slag. Precis som i alla yrken så är en ansenlig mängd av utövarna klåpare. Misstänker att TS rördragningar och nivå nog är likvärdiga med många byggen och renoveringar därute. Att ett antal hängivna riktigt duktiga elingenjörer och elektriker hjälper till i tråden att få till det till riktigt bra standard är.bara bra.Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är konstigt. Det där har påståtts i detta forum ifrån oräkneliga skribenter under åren. Jag har hört samma visa upprepats flera gånger om året i de 14 år jag varit medlem.Grizzlybjörnen123 skrev:
Ofta har vi försökt få den som skriver det att framföra någon slags bevis, t.ex. att ha något fall i sin närhet att berätta om (alltså inte arbetskollegans brorsas svåger som hört om en som inte fick ersättning).
Så jag fortsätter att anta att det där är rena skrönan.
Men du får en chans här. Fram med lite bevis för det du skrev, så kanske vi äntligen kan sätta en milsten för denna fråga.
Hur ska försäkringsbolaget veta vem som dragit tomrören?Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur ska en elektriker veta vem som dragit rören om han gör en ändring i en befintlig anläggning?
Säkert finns det många plantor inom hantverksyrken precis som det finns inom politiken men den dag det blir en skada och ingen vill ta på sig det så blir det fastighetsägaren som själv får stå med fingrarna i syltburkenG guggen skrev:Det där är väl lite onödigt. Jag har otrolig respekt för en del mästare i denna tråden, men därute görs otroligt mycket installationer riktigt farligt av montörer av alla dess slag. Precis som i alla yrken så är en ansenlig mängd av utövarna klåpare. Misstänker att TS rördragningar och nivå nog är likvärdiga med många byggen och renoveringar därute. Att ett antal hängivna riktigt duktiga elingenjörer och elektriker hjälper till i tråden att få till det till riktigt bra standard är.bara bra.
Bevisen får ju fastighetsägaren själv stå för den dagen något händer (om det händer).Mikael_L skrev:
Det är konstigt. Det där har påståtts i detta forum ifrån oräkneliga skribenter under åren. Jag har hört samma visa upprepats flera gånger om året i de 14 år jag varit medlem.
Ofta har vi försökt få den som skriver det att framföra någon slags bevis, t.ex. att ha något fall i sin närhet att berätta om (alltså inte arbetskollegans brorsas svåger som hört om en som inte fick ersättning).
Så jag fortsätter att anta att det där är rena skrönan.
Men du får en chans här. Fram med lite bevis för det du skrev, så kanske vi äntligen kan sätta en milsten för denna fråga.
Så då skulle jag behöva bryta upp alla väggar i mitt hus och inspektera all eldragning och dosor för att vara säker på att inte bli åtalad vid en eventuell elorsakad olycka? Vad vet jag om hur befintlig dold el är dragen i mitt hus?Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur brukar det gå till, rent praktiskt? Det kan ju vara bra att veta om det händer något, och jag har inte den blekaste aning. Jag har heller ingen aning om vilka som gjort installationerna i vårt hus mellan 1974 och 2019, hur tar man reda på det?Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur skulle det annars vara? Anläggningsägaren ansvarar för anläggningen och det finns idag inga krav på att spara någon som helst dokumentation över vem som har gjort vad i en anläggning.Grizzlybjörnen123 skrev:
Visst, börjar det brinna någonstans strax efter att en firma har gjort något och man kan bevisa att det beror på en felaktig installation så kan firman hållas ansvarig. Men i de allra flesta fall kan man inte peka ut någon ansvarig och då spelar det ingen roll om du som lekman eller världens bästa elektriker drog det där röret för 15 år sedan.
Nej, finns inget att bryta uppom kåken brunnit nerSkandiamannen skrev:
Du kan ju bara vara ansvarig för det som händer så länge du bott/bor i fastighetenT tanaris skrev: