B Bill Algö skrev:
om pluggen är av tunnplåt så är det bara att vrida ut den med en liten vass skruvmejsel
Om jag nu våldar bort pluggen, vad finns bakom den och är det då möjligt att ta isär och byta lager? Fläkten är så gammal att den är märkt 220 V vilket indikerar en ålder på bortåt 40 år vilket kanske ökar chansen att den är möjlig att reparera.

Har du tur så är det en segersäkring ( speciel tång för den segersäkringstång utvändig säkring ) på axeln under locket och då går det att lyfta av själva motordelen och lagren blir fria.

G Guson skrev:
Om jag nu våldar bort pluggen, vad finns bakom den och är det då möjligt att ta isär och byta lager? Fläkten är så gammal att den är märkt 220 V vilket indikerar en ålder på bortåt 40 år vilket kanske ökar chansen att den är möjlig att reparera.
du behöver inte våldta den utan ta en liten flat skruvmejsel och slå den i kanten i vecket så att det precis går hål, sen kan du bända upp locket och återanvända det

under finner du en liten låsring för invändiga tänger typ denna
https://www.proffsmagasinet.se/mask...MI2OflhMallwMVpiCiAx2gqCKiEAQYAiABEgKNU_D_BwE

men den måste vara väldigt liten för att komma mellan benen.
nu kan det finnas konkava brickor precis under för att upp det radiella glappet notera noga hur det sitter
ligger inte brickorna på denna sidan så ligger de under motorn
motorn kan du nu dra ur om inte det nedre lagret har rostat fast
därefter är det lätt att slå ut dessa 608ZZ lager från motstående håll
köp lager med hög kvalitete biltemas låter mer än de du tar bort
SKF är ett säkert kort

B Bill Algö skrev:
under finner du en liten låsring för invändiga tänger typ denna
Varför länka till en tång för bara en funktion, märkligt. När det finns kombi på Biltema med både innre och yttre funktion och billigare än din länk.

Det tog en stund men operationen var på det hela lyckad.

Jag petade i kanten av alubrickan med en kniv tills kanten gav med sig och brickan går säkert bra att använda igen.

Låsringen var lite knepig då min tång för utvändig låsring inte kunde få spetsarna så nära varandra att de gick in i spåret. Ringen kom dock av axeln men inte med hedern i behåll som synes (ligger på brickan) så det blir en ny, som tur var hade jag en sats låsringar med en passande ersättare.

Nu kunde jag lyfta av statorn med det yttre lagret men inre lagret blev kvar på axeln. Utan passande avdragare tog detta moment längst tid. I slutänden höll jag lagret utvändigt med en polygrip och knackade på axeländen tills lagret lossnade. Nu när jag vet hur det ser ut förstår jag att jag hade kunnat knacka ner lagret lite till och smörja för att det skulle glida lättare. Det var när jag rört lagret någon mm fram och tillbaka och tillfört olja som det slutligen släppte.

Det finns inga shims för att justera spelet men i botten på axeln sitter en fjäder under inre lagret som håller allt på plats genom att trycka yttre lagret mot låsringen. Axeln flyter alltså axiellt i innerbanorna utan presspassning.

Lagren är för övrigt 626, 6x19x6 mm.

Tack all för hjälp! Utan er hade jag inte kommit i land med detta!
Demonterade delar från en motor, inklusive en alubricka, lager, och en låsring placerade på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.