2 040 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Totalrenovera lägenhet själv, men i vilken ordning?
Vi har köpt vår drömlägenhet och flyttar in om några veckor.
Nuvarande ägare har inte bott där på flera år och i princip allt behöver renoveras, förutom badrum. Vi tycker båda att det är kul att bygga och ser fram emot att bygga på vardagskvällar och helger. Lägenheten är totalt 42 kvm så ingen jätteyta, även om vi likväl är inställda på att det kommer bli mycket jobb.
I stora drag ska vi:
Bifogar planritning och bildserie som ger ett hum om nuvarande skick.
Stort tack!
Nuvarande ägare har inte bott där på flera år och i princip allt behöver renoveras, förutom badrum. Vi tycker båda att det är kul att bygga och ser fram emot att bygga på vardagskvällar och helger. Lägenheten är totalt 42 kvm så ingen jätteyta, även om vi likväl är inställda på att det kommer bli mycket jobb.
I stora drag ska vi:
- Dra om el för få nya vägguttag i tak och sovrum
- Spackla och måla om alla väggar, dörrar och element
- Slipa golv
- Lägga nya lister i alla rum
- Bygga en vägg så att lägenheten blir en tvåa, inklusive en innanpåliggande dragdörr
- Bygga platsbyggda garderober i hall respektive sovrum som får ersätta det som idag fungerar som en ”inre hall”
- Riva och göra om köket helt (lyckligtvis har vi inget behov av nya rördragningar)
Bifogar planritning och bildserie som ger ett hum om nuvarande skick.
Stort tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 691 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 691 inlägg
Jag skulle börja med den nya väggen. Den påverkar ju mycket av allt det andra. Dessutom slipper man efter det sova i det rum där det renoveras och därmed är mycket dammigt.
Utöka elinstallationen kan vara bäst att göra just innan man börjar med väggarna, eftersom ändring av elinstallationen kan medföra att det blir skador på väggarna.
Utöka elinstallationen kan vara bäst att göra just innan man börjar med väggarna, eftersom ändring av elinstallationen kan medföra att det blir skador på väggarna.
Ja, jag minns bara hur det var en gång, gjorde samma resa, tog ett år, jobbade samtidigt, periodvis slitsamt & dammigt. Slog ihop två ettor i ett hus från 1910-talet i Gamla Enskede. Blev bra tillslut, gamla fina slipade trägolv, högt i tak, avlutade dörrar, mm 3 rum + kök, 82 m2
Bästa svaret
Grattis!
När det gäller kök så är det där man enklast gör missar i planeringen. Det kan vara en fördel att bo in sig och verkligen fundera igenom hur man löser det bäst om nuvarande kök går att stå ut med.
El vill man vanligen dra i väggar och det kan hända att man måste spåra upp nya vägar, det vill man inte göra när man redan fixat ytskicket
men är det målat är det inte katastrof.
Riktigt stora och grisiga jobb gör man gärna på sommaren och på semestern.
När det gäller kök så är det där man enklast gör missar i planeringen. Det kan vara en fördel att bo in sig och verkligen fundera igenom hur man löser det bäst om nuvarande kök går att stå ut med.
El vill man vanligen dra i väggar och det kan hända att man måste spåra upp nya vägar, det vill man inte göra när man redan fixat ytskicket
Riktigt stora och grisiga jobb gör man gärna på sommaren och på semestern.
Flytta in, bo minst ett halvår och lär känna bostaden.
Planera vad som är viktigast att renovera, typ ett rum åt gången i turordning.
Stäng av ventilationen och dörrarna till just det rummet. Ventilllera genom öppet fönster.
Så gjorde jag när huset köptes för många år sedan.
Och så klart har det sen blivit renoverat igen... Men likväl bara ett rum åt gången.
Förvisso ommålning av huset utvändigt för mer än 10år sedan, snart dags igen, nytt yttertak o s v.
Bygge av större hundgård och iordningställande av friggebod åt en tonåring åt gången.
Men kör bara ett projekt åt gången!
Planera vad som är viktigast att renovera, typ ett rum åt gången i turordning.
Stäng av ventilationen och dörrarna till just det rummet. Ventilllera genom öppet fönster.
Så gjorde jag när huset köptes för många år sedan.
Och så klart har det sen blivit renoverat igen... Men likväl bara ett rum åt gången.
Förvisso ommålning av huset utvändigt för mer än 10år sedan, snart dags igen, nytt yttertak o s v.
Bygge av större hundgård och iordningställande av friggebod åt en tonåring åt gången.
Men kör bara ett projekt åt gången!
Extremt svårt att "dela av" en så pass liten lägenhet så att man kan bo i en del och jobba i en annan.
Idén ni har är inte dum i sig, det kommer nog bli bra när det är klart, men planen på att bo där under ombyggnaden är tyvärr mer naiv än ni inser.
Ingen skugga över er dock då ni är unga och då ingår det att vara oerfaren och naiv.
Grejen är den att det går mycket fortare och enklare att riva o bygga när man kan behandla hela lägenheten som en arbetsplats, utan att ta hänsyn till möbler som kan skadas och saker som man inte vill skita ner.
Sen är det emellanåt gott för det mentala att bara stänga dörren, gå därifrån o slippa se skiten nån dag då o då.
Mitt hetaste tips blir därför att ni tänker om, planera istället för att utföra ALL ombyggnation innan ni flyttar in, o gärna med så mycket resurser ni kan uppbringa i form av hjälpredor så att tiden kortas ner.
Detta är ett relativt litet projekt, så det går att kavla upp ärmarna o riva av allt på ett par veckor om man ger sig faan på det.
Det är enligt min erfarenhet bättre att göra en koncentrerad insats o bli färdig fort än att gå o småpilla en längre tid.
Idén ni har är inte dum i sig, det kommer nog bli bra när det är klart, men planen på att bo där under ombyggnaden är tyvärr mer naiv än ni inser.
Ingen skugga över er dock då ni är unga och då ingår det att vara oerfaren och naiv.
Grejen är den att det går mycket fortare och enklare att riva o bygga när man kan behandla hela lägenheten som en arbetsplats, utan att ta hänsyn till möbler som kan skadas och saker som man inte vill skita ner.
Sen är det emellanåt gott för det mentala att bara stänga dörren, gå därifrån o slippa se skiten nån dag då o då.
Mitt hetaste tips blir därför att ni tänker om, planera istället för att utföra ALL ombyggnation innan ni flyttar in, o gärna med så mycket resurser ni kan uppbringa i form av hjälpredor så att tiden kortas ner.
Detta är ett relativt litet projekt, så det går att kavla upp ärmarna o riva av allt på ett par veckor om man ger sig faan på det.
Det är enligt min erfarenhet bättre att göra en koncentrerad insats o bli färdig fort än att gå o småpilla en längre tid.
A ajn82 skrev:
Tack snälla! Verkligen liknande planlösning!K Kasken skrev:
Håller med de som sagt att det inte är lönt att dela upp.
Bara sätta igång och riva ut allt.
Hur stor är balkongen?
Finns det någon övernattningslägenhet i föreningen?
Tälta på balkongen kanske. Då blir ni motiverade att jobba flitigt också!
Bara sätta igång och riva ut allt.
Hur stor är balkongen?
Finns det någon övernattningslägenhet i föreningen?
Tälta på balkongen kanske. Då blir ni motiverade att jobba flitigt också!
Jag hade tagit golvslipningen direkt (innan ni flyttar in). Det är verkligen ett skitgöra om man flyttat in alla möbler. I övrigt är det ju mest vad man kan stå ut med. Köket går bra som ung med micro samt papptallrikar varvat med utemat så där skulle jag som ovan förslag känna in lägenheten. Kör ikeakök så får ni grejerna snabbt när ni väl bestämt er.
När ni slipat golvet skulle jag satt upp väggen, det är inte ett skitigt jobb så det kan ni göra boendes i lägenheten. Gör sen färdigt sovrummet.
Släpa inte in för mycket saker innan ni är klara utan nöj er med en säng och på sin höjd bord och stolar. Så lite kläder ni kan, när sovrummet är klart kan ni börja fylla på med lite mer tillhörigheter. Ta vardagsrummet sist, ni kommer ändå inte ha tid att sitta där innan ni blir klara, då håller ni tempot uppe
Obs! om ni med att dra om el menar fräsa in VP-rör i lättbetongväggar, gör det först av allt. Siktar ner som bara den.
När ni slipat golvet skulle jag satt upp väggen, det är inte ett skitigt jobb så det kan ni göra boendes i lägenheten. Gör sen färdigt sovrummet.
Släpa inte in för mycket saker innan ni är klara utan nöj er med en säng och på sin höjd bord och stolar. Så lite kläder ni kan, när sovrummet är klart kan ni börja fylla på med lite mer tillhörigheter. Ta vardagsrummet sist, ni kommer ändå inte ha tid att sitta där innan ni blir klara, då håller ni tempot uppe
Obs! om ni med att dra om el menar fräsa in VP-rör i lättbetongväggar, gör det först av allt. Siktar ner som bara den.