Hej!

Jag har precis fått installerat en central frånluftsfläkt på vinden. I offerten skulle det vara en Saleryd kanalfläkt Carl 160 men nu upptäcker jag att de har installerat en Radonsug SRS 160 istället.

Vad innebär detta? Är det troligt att dom råkar göra fel med en sådan sak eller har dom försökt något och hoppas att jag inte märker?

Kan någon förklara hur dåligt det är med en Radonsug istället för kanalfläkt?

Jag bor inte i ett radonhus.

B
Radonfläkten har en brantare fläktkurva, den är designad för att bygga tryck på ett annat sätt än kanalfläkten.

Skulle inte vara förvånad om du får lite sämre verkningsgrad nör du kör den som kanalfläkt. Har du nån designritning för ventilationen där det framgår vilken tryckuppsättning som systemet är designat för?

B BSOD skrev:
Radonfläkten har en brantare fläktkurva, den är designad för att bygga tryck på ett annat sätt än kanalfläkten.

Skulle inte vara förvånad om du får lite sämre verkningsgrad nör du kör den som kanalfläkt. Har du nån designritning för ventilationen där det framgår vilken tryckuppsättning som systemet är designat för?
Nej tyvärr ingen designritning. Radhus från 77. En kanal går från tvättstuga och wc med dusch på nedervåningen och en kanal går från badrum på andra våningen. Ingen aning om vilken tryckuppsättning systemet är designat för tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.