Är det möjligt att renovera en gammal lampa i gjutjärn? Vart vänder man sig i så fall för att få hjälp med både nedmontering och lagning? Tips tas tacksamt emot.

• IMG_9721.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9717.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_9712.jpeg
    Skapa konto
Står stolpen rakt? Låt den stå kvar i så fall. Kan vara svårt att sätta tillbaka.

Du kan ju be en all-sevice gubbe komma. Man söker på "A" i telefonkatalogen. De är ett slags ambulerande vaktmästare. Kolla med grannarna om det finns nån duktig. Han kan föreslå vidare åtgärder.

Som jag ser det behöver det övre röret bytas ut. Och inspektionsluckan nere behöver ses över. Kanske målas om.

Lyser lyktan? Annars behöver du kalla på en elektriker. Elektriker jobbar fort, kommer, lagar elen och sticker. De lagar inte själva stolpen.

P PerOF skrev:
Står stolpen rakt? Låt den stå kvar i så fall. Kan vara svårt att sätta tillbaka.

Du kan ju be en all-sevice gubbe komma. Man söker på "A" i telefonkatalogen. De är ett slags ambulerande vaktmästare. Kolla med grannarna om det finns nån duktig. Han kan föreslå vidare åtgärder.

Som jag ser det behöver det övre röret bytas ut. Och inspektionsluckan nere behöver ses över. Kanske målas om.

Lyser lyktan? Annars behöver du kalla på en elektriker. Elektriker jobbar fort, kommer, lagar elen och sticker. De lagar inte själva stolpen.
Tack för snabbt svar. Lyktan står rakt men slår ut all el när jag sätter på den. Tror det är pga väta som kommit in. Faktum är att vi inte använt den på några år.

F Fixarmormor skrev:
Tack för snabbt svar. Lyktan står rakt men slår ut all el när jag sätter på den. Tror det är pga väta som kommit in. Faktum är att vi inte använt den på några år.
Låter som att elektrikern behöver komma!.Kanske ska börja med att byta glödlampan. De brukar ha bråttom, men försök lyssna in vilka mera åtgärder som behövs.

Och går det att pilla upp inspektionslocket? Och se vad som döljer sig där!

En automatisk strömbrytare är bra att ha. Den tänder när det skymmer och släcker när det ljusnar.

Ja, tack för svar. Ska nog ta hit både elektriker och någon bra fixare. Det är ju dessvärre också en del gjutjärn och metall som håller glaset som måste lagas…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.