J JohanLun skrev:
Jag slarvade efter målning och la pensel i en påse och min fina pensel blev (trodde jag) förstörd. Efter några dagar i linoljesåpa var den ok igen.

Hört folk som rengör beslag mm i såpa. Kan ett alternativ till att skrapa vara att pensla på såpa och täcka med plastfolie?
Går naturligtvis men troligen inte lämpligt som redan nämnts. Vill minnas att Frank (100% bonde) använde brunsås för att ta bort golvlack på golv han ville såpskura - i det fallet var det nog perfekt.
 
T Tolvan Tolvansson skrev:
Gammal tråd men alltid aktuellt! Vad är bäst: halvolja fönstret inkl kittfals, sedan shellacka falsen, eller grundmåla fönstret inkl kittfals och sedan kitta? Behövs inte shellack om man grundmålar?
Undvik lösningsmedel, dvs halvolja. Det är samma argument kring det som varför jag avråder ifrån lösningsmedel i färgen.

Shellack fungerar bra. Den största fördelen med shellack är när du har bråttom, det torkar väldigt snabbt.

Normalt använder vi aldrig shellack utan vi oljar och målar 2 lager wibo slipgrund (dvs grundfärg) innan glasning. Poängen med att måla i kittfalsen är inte i första hand för träet (även om det i förlängningen hjälper träet att kittet är i form) utan för att oljan i linoljekittet inte ska vandra ifrån kittet till obehandlat trä. Om det sker blir det mest krita kvar av kittet som då blir hårt och spricker.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T Tolvan Tolvansson skrev:
Tack för svar!
Ytterligare en fråga: halvolja eller ej på tidigare målade fönster? Det betonas ofta att man ska halvolja (eller olja) innan målning, men en professionell byggnadsvårdsfönstermålare jag frågade och köpte färg av tyckte det var onödigt, under förutsättning att man målar med linoljefärg enligt anvisningar. Han rek Wibo slipstrykning som grund och sedan två strykningar med slutfärg. Vad säger ni?

Vidare, hur ska man tänka kring ”tidigare målat trä” om man slipat bort all gammal färg (ej linoljefärg). Räknas det fortfarande som tidigare målat? Tilläggs skall att det är ca 30 år gamla fönster som inte varit målade med linoljefärg men är i fint skick trots mycket flagnande färg (”fönsterfärg”) och trasigt kitt.
undvik som sagt halvolja. Ska du olja så använd antingen kokt linolja eller jupex 45.

Efter olja slipstrykning i så många lager som krävs för att du ska ha en jämnt sugande yta. Därefter endast ett lager snickerifärg (dvs täckfärg). Dessa instruktioner kan man få från Wibos hemsida också.

Om du har färglager av annan färg (tex alkydfärg eller akrylatfärg) är det ingen större mening att måla linoljefärg utanpå. Linoljefärgen tappar snabbare sin glas och kulör och den stora fördelen, dvs att den släpper igenom vattenånga, får du inte nytta av eftersom du har ett tätare färgskikt undertill. Ta bort till trärent. Små områden med annan färg är ok.
 
Tack för svar! Jag undviker terpentin pga lukten/giftet och eftersom många tillverkare/målare ger råd om att avstå. Samtidigt nämns det ju ständigt som en grund för målning vilket gör att det är svårt att veta vad man ska tro. Ottosson tex rek ju balsamterpentin i grundmålningen.
Då förstår jag vad shellacken fyller för funktion, tack!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag slarvade efter målning och la pensel i en påse och min fina pensel blev (trodde jag) förstörd. Efter några dagar i linoljesåpa var den ok igen.

Hört folk som rengör beslag mm i såpa. Kan ett alternativ till att skrapa vara att pensla på såpa och täcka med plastfolie?
Njae. Det är drygt att undvika att få såpa överallt. Men om du skruvar loss beslagenfunkar det fins att lägga dem i en burk med såpa i några dagar.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
undvik som sagt halvolja. Ska du olja så använd antingen kokt linolja eller jupex 45.

Efter olja slipstrykning i så många lager som krävs för att du ska ha en jämnt sugande yta. Därefter endast ett lager snickerifärg (dvs täckfärg). Dessa instruktioner kan man få från Wibos hemsida också.

Om du har färglager av annan färg (tex alkydfärg eller akrylatfärg) är det ingen större mening att måla linoljefärg utanpå. Linoljefärgen tappar snabbare sin glas och kulör och den stora fördelen, dvs att den släpper igenom vattenånga, får du inte nytta av eftersom du har ett tätare färgskikt undertill. Ta bort till trärent. Små områden med annan färg är ok.
Tack! Ja slipstryk 2 ggr och slutfört en gång enl Wibo, jag mindes fel, tack för rättelse!
Men varför inte Wibo grundfärg i botten, som rek till nya fönster? Är det för att det är nytt virke resp gammalt virke i mina?
 
T Tolvan Tolvansson skrev:
Tack! Ja slipstryk 2 ggr och slutfört en gång enl Wibo, jag mindes fel, tack för rättelse!
Men varför inte Wibo grundfärg i botten, som rek till nya fönster? Är det för att det är nytt virke resp gammalt virke i mina?
Wibo har en väldigt lång radda olika linoljefärgsvarianter. När vi började med dem hade jag ett antal långa samtal med dem om detta. Precis som du skriver tänkte jag att det vore vettigt med den de kallar för grundfärg, som ska vara för hyvlat trä. Men när de hörde vilket virke vi har (kvistfritt, kärnvirke, massor med harts) som sen oljas hårt med värme så rekommenderar de att vi istället gick på slipstrykningen. Sen har vi bara fortsatt med det och har mycket goda resultat.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Undvik lösningsmedel, dvs halvolja. Det är samma argument kring det som varför jag avråder ifrån lösningsmedel i färgen.

Shellack fungerar bra. Den största fördelen med shellack är när du har bråttom, det torkar väldigt snabbt.

Normalt använder vi aldrig shellack utan vi oljar och målar 2 lager wibo slipgrund (dvs grundfärg) innan glasning. Poängen med att måla i kittfalsen är inte i första hand för träet (även om det i förlängningen hjälper träet att kittet är i form) utan för att oljan i linoljekittet inte ska vandra ifrån kittet till obehandlat trä. Om det sker blir det mest krita kvar av kittet som då blir hårt och spricker.
Har du någonsin stött på ett (riktigt) gammalt fönster där kittfslsen är målad? Jag har renoverat hundratals gamla fönsterbågar och plockat ur munblåst glas ur lika många till och har aldrig stött på en målad fals.

Vad gäller lösningsmedel så har olika fabrikanter olika rekommendationer. Frågan är om det kan vara så fundamentalt fel när exempelvis E&C, Gysinge och Ottossons rekommenderar det?

Edit/Obs: jag rekommenderar självklart inte att späda Wibo. Tillverkarens rekommendationer bör självklart följas!
 
T Tolvan Tolvansson skrev:
Tack! Ja slipstryk 2 ggr och slutfört en gång enl Wibo, jag mindes fel, tack för rättelse!
Men varför inte Wibo grundfärg i botten, som rek till nya fönster? Är det för att det är nytt virke resp gammalt virke i mina?
krillek krillek skrev:
Har du någonsin stött på ett (riktigt) gammalt fönster där kittfslsen är målad? Jag har renoverat hundratals gamla fönsterbågar och plockat ur munblåst glas ur lika många till och har aldrig stött på en målad fals.

Vad gäller lösningsmedel så har olika fabrikanter olika rekommendationer. Frågan är om det kan vara så fundamentalt fel när exempelvis E&C, Gysinge och Ottossons rekommenderar det?

Edit/Obs: jag rekommenderar självklart inte att späda Wibo. Tillverkarens rekommendationer bör självklart följas!
Jag vet inget om falsar som sagt, men kan ju förstå idén om att grundmåla allt innan man glasar. Det gör väl jobbet enklare om man ändå tar ur glasen Och om det alt shellack gör att linoljekittet håller längre så låter det ju bra.

Vad gäller lösningsmedel så är det väl ok för privatpersoner som målar ibland, men inget vidare för yrkesfolk. Det är ju inte så nyttigt för hjärnan.
Om jag minns rätt så finns ju möjligheten, också enl Ottoson (eller är det kanske Byggfabriken) att istället för lösningsmedel enbart spä med olja?

Vad gäller renovera fönster verkar det inte finnas EN gyllene regel som alla följer, tyvärr för oss nybörjare och glada amatörer 😫😅
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N
Om jag renoverade gamla fönster och plockade ur glasen så skulle jag passa på att måla glasfalsen. Inte för att jag tror att det har så jättestor skillnad men enkelt att göra. Efter att ha bytt många glas i diverse fönster så är det nästan alltid så att det som påverkar livslängden på bågarna mest är underhållet. Finns där kitt som sitter bra fast så är det inte där som bågen är dålig om den är dålig. Jag har sett väldigt många fönsterbågar där underhållet varit dåligt men dom har ändå klarat sig bra. Bra kvalitet på trät är det som är mest avgörande.

Finns nog inget sätt som är absolut bäst. Men det finns många bra sätt.

Köp också en burk med kritpulver att göra rent glasen med.
 
T Tolvan Tolvansson skrev:
Jag vet inget om falsar som sagt, men kan ju förstå idén om att grundmåla allt innan man glasar. Det gör väl jobbet enklare om man ändå tar ur glasen Och om det alt shellack gör att linoljekittet håller längre så låter det ju bra.

Vad gäller lösningsmedel så är det väl ok för privatpersoner som målar ibland, men inget vidare för yrkesfolk. Det är ju inte så nyttigt för hjärnan.
Om jag minns rätt så finns ju möjligheten, också enl Ottoson (eller är det kanske Byggfabriken) att istället för lösningsmedel enbart spä med olja?

Vad gäller renovera fönster verkar det inte finnas EN gyllene regel som alla följer, tyvärr för oss nybörjare och glada amatörer 😫😅
Tror du har helt rätt. Moderna produkter och metoder har ju inte per automatik bättre funktion (ibland rentav sämre - t ex blymönja som inte finns och mindre/inga fungicider väljet gör att påväxten ökar) utan det kan lika gärna handla om arbetsmiljön för proffs som arbetar med produkterna dagligen. Vi som gör det på fritiden kan välja om vi vill göra som de gjorde förr så långt det är möjligt.
 
hsd
Lyfter man bort fönstren från gångjärnen så underlättar det jobbet, skrapa putsa kitta om ( med fördel penslar man på ett tunt lager linolja före kittning)
Jag måttade avståndet mellan gångjärnen och slog i 2 spikar i en stolpe i garaget som jag har krökt upp så hänger jag dit fönstret och kan måla alla sidor (oavsett väder) i samma strykning
 
  • Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
Terpentin ör inget trevligt för amatörer heller men vill man ha tjocka långa handskar och mask så kör på. Den enda positiva egenskapen är att oljan blir utspädd och det gör att det är lättare att lägga på tunna lager.
Personligen så skulle jag köra t-röd om jag måste spä med lösningsmedel för att jag inte lyckas få tillräckligt tunna lager utan. Alternativt se över min teknik och mina verktyg.
 
Z z_bumbi skrev:
Terpentin ör inget trevligt för amatörer heller men vill man ha tjocka långa handskar och mask så kör på.
Ska det verkligen behövas för en amatör som målar lite då och då?
 
Z z_bumbi skrev:
Personligen så skulle jag köra t-röd om jag måste spä med lösningsmedel för att jag inte lyckas få tillräckligt tunna lager utan.
Finns det överhuvudtaget någon svensk linoljefärgs tillverkare som tillåter/ rekomenderar att deras färg späds med t-röd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.