14 227 läst ·
142 svar
14k läst
142 svar
Renovera gamla fönster
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Använd linolja eller linoljefärg grund innan spackling, som med fördel kan göras med linoljekitt. Se till att jobba med träfiberriktningen med stämjärnet så undviker du att få med trä. Träriktningen kan vända vid t.ex. en kvist så var vaksam. Dessutom underlättar det att mjuka upp kittet med infravärme typ speedheater. Mitt hemmagjorda rullstämjärn är inte särskilt vasst. Skulle själv inte våga jobba med ett skarpslipat stämjärn på kittet.E ehe17 skrev:Någon som vet om det går att måla med linoljefärg över kemiskt trä? Sånt där tvåkomponentsspackel.
Tycker det är näst intill omöjligt att inte komma åt träet när jag skrapar bort gammalt kitt, begriper inte hur man bär sig åt. Stämjärnet måste ju vara vasst för att skära genom kittet, men oj vad jag svär ibland när det glider som smör in i träet. Det är rätt små skador, men de kommer synas om jag inte lagar dem. Tror de lagat med plastkitt för det är som hård lera på vissa sidor, omöjligt att få bort snyggt. Tacksam för tips.
Hallå igen, skrapandet fortsätter!
Denna gång överväger jag lågenergigkas till innerbågarna, och kommit fram till att 4 mm nog skulle funka. Min fundering nu är om glasfalsen är tillräckligt djup för de nya glasen.
På de flesta av mina fönster är falsen 9 mm djup. Räcker det, tror ni? Om inte - hur mycket jobb är det att fräsa djupare spår?
Denna gång överväger jag lågenergigkas till innerbågarna, och kommit fram till att 4 mm nog skulle funka. Min fundering nu är om glasfalsen är tillräckligt djup för de nya glasen.
På de flesta av mina fönster är falsen 9 mm djup. Räcker det, tror ni? Om inte - hur mycket jobb är det att fräsa djupare spår?
Någon som vet varför träet blir alldeles svart efter grundoljning? Det är från början lite mörknat där hörnjärnen suttit, pga rost. Har slipat bort så mycket jag kommer åt, men eftersom träet är hårt och fint har jag inte slipat mer än jag ansåg nödvändigt. Men nu ser det förskräckligt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget att oroa sig över, så. Runar det bli för mig också. Att det ”ser förskräckligt ut” nu gör väl inget - antar att du tänker måla fönstren och inte behålla dem grundoljade!? 😀E ehe17 skrev:
Funkar säkert, antingen gör du kittlingen lite flackare eller också målar du bara ut lite längre på glaset så att det möter målningen på insidan.E ehe17 skrev:Hallå igen, skrapandet fortsätter!
Denna gång överväger jag lågenergigkas till innerbågarna, och kommit fram till att 4 mm nog skulle funka. Min fundering nu är om glasfalsen är tillräckligt djup för de nya glasen.
På de flesta av mina fönster är falsen 9 mm djup. Räcker det, tror ni? Om inte - hur mycket jobb är det att fräsa djupare spår?
Gammal tråd men alltid aktuellt! Vad är bäst: halvolja fönstret inkl kittfals, sedan shellacka falsen, eller grundmåla fönstret inkl kittfals och sedan kitta? Behövs inte shellack om man grundmålar?Daniel_N skrev:
Kommer att bli fint! Jag arbetar med att tillverka fönster och ibland lite renovering.
Färg: Undvik alkydoljefärg! Den är för tät vilket över tid leder till röta. (det är då i jämförelse med linoljefärg). Använd istället linoljefärg. Det finns ett antal olika fabrikat, med lite olika styrkor och svagheter, men det viktigaste är att det är just en linoljefärg.
Kitt: Det finns för/nackdelar med både linoljekitt och polymerkitt. Ett linoljekitt som underhålls fungerar utmärkt. Ett linoljekitt som ej underhålls är mycket sämre än ett polymerkitt. När vi tillverkar till husägare som är noggranna och skötsamma med underhåller väljer vi linoljekitt. När det handlar om offentliga byggnader där jag vet att det inte finns ordentligt underhåll planerat väljer vi polymerkitt.
Observera att detta gäller falskittet (det utanpå glaset). När det gäller tryckkittet skall detta alltid (oavsett typ av falskitt) vara linoljekitt. När det behöver tas bort skär man bort polymerkitt och värmer/skrapar (eller fräser) bort linoljekitt.
Observera vidare att inte alla polymerkitt går att måla över en linoljefärg (och att välja en linoljefärg är helt centralt för att ditt fönster ska hålla över tid!). Vi använder LA-Seal som fungerar utmärkt med linoljefärg.
Din skrapning: Den ser bra ut. Putsa lite P120 så det blir slätt och fint, linoljefärg är tunn och avslöjar ojämna ytor.
Terpentin/lösningsmedel: Undvik att blanda detta i färgen. Det är inte nyttigt för dig och den tillför inget till färgfilmen (snarare är det många som menar att lösningsmedlets snabba avdunstning gör att det blir mikroskopiska hål i grundoljans filmskikt). En fördel med lösningsmedel i färgen är att det blir lite lättare att måla lagom tjockt, då lösningsmedlet avdunstar väldigt fort och du har mindre färg kvar på träet.
Blödande trä: Utmärkt! Det betyder att det är höga halter harts i ditt virke, otroligt viktigt för bra skydd mot röta!
Jag hade valt en linoljefärgstillverkare och sedan gått på deras rekommendationer. Glöm ej att noga måla kittfalsen innan glasning. Med ett linoljekitt kommer annars oljan i kittet att vandra in i träet och kritan som blir kvar kommer att suga åt sig vatten vilket är helt olämpligt.
Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att välja en linoljefärg till fönster.
Personligen har jag slutat med shellack i falsen utan nöjer mig med att se till att den är mättad med (halv-)olja före kittning. I teorin ska shellack förhindra att träet ”suger” olja ur kittet och torkar ur det, men ärligt talat vet jag inte om det verkligen gör någon större skillnad.T Tolvan Tolvansson skrev:
Vad gäller att måla falsen så har jag faktiskt aldrig stött på fönsterbågar med målad fals så frågan är hur pass vanligt det är. Färgen innehåller ju inget ”extra” som skulle kunna vara bra för falsen jämfört med olja och ev lösningsmedel, så frågan är om det inte bara handlar om att det blir ett moment mindre om du slipper olja.
Tack för svar!krillek skrev:
Personligen har jag slutat med shellack i falsen utan nöjer mig med att se till att den är mättad med (halv-)olja före kittning. I teorin ska shellack förhindra att träet ”suger” olja ur kittet och torkar ur det, men ärligt talat vet jag inte om det verkligen gör någon större skillnad.
Vad gäller att måla falsen så har jag faktiskt aldrig stött på fönsterbågar med målad fals så frågan är hur pass vanligt det är. Färgen innehåller ju inget ”extra” som skulle kunna vara bra för falsen jämfört med olja och ev lösningsmedel, så frågan är om det inte bara handlar om att det blir ett moment mindre om du slipper olja.
Ytterligare en fråga: halvolja eller ej på tidigare målade fönster? Det betonas ofta att man ska halvolja (eller olja) innan målning, men en professionell byggnadsvårdsfönstermålare jag frågade och köpte färg av tyckte det var onödigt, under förutsättning att man målar med linoljefärg enligt anvisningar. Han rek Wibo slipstrykning som grund och sedan två strykningar med slutfärg. Vad säger ni?
Vidare, hur ska man tänka kring ”tidigare målat trä” om man slipat bort all gammal färg (ej linoljefärg). Räknas det fortfarande som tidigare målat? Tilläggs skall att det är ca 30 år gamla fönster som inte varit målade med linoljefärg men är i fint skick trots mycket flagnande färg (”fönsterfärg”) och trasigt kitt.
Jag halvoljar bara trärena ytor som suger bra (inte minst ändträ) - aldrig där färgen sitter kvar. Om dina bågar ser fräscha ut efter slipning behöver de nog inte oljas medan en gammal båge sär färgen flagat om träet utsatts för vatten/sol och grånat kommer att tacka dig för några varv olja innan färgen kommer på - du får prova dig fram eller lägga upp en bild!T Tolvan Tolvansson skrev:Tack för svar!
Ytterligare en fråga: halvolja eller ej på tidigare målade fönster? Det betonas ofta att man ska halvolja (eller olja) innan målning, men en professionell byggnadsvårdsfönstermålare jag frågade och köpte färg av tyckte det var onödigt, under förutsättning att man målar med linoljefärg enligt anvisningar. Han rek Wibo slipstrykning som grund och sedan två strykningar med slutfärg. Vad säger ni?
Vidare, hur ska man tänka kring ”tidigare målat trä” om man slipat bort all gammal färg (ej linoljefärg). Räknas det fortfarande som tidigare målat? Tilläggs skall att det är ca 30 år gamla fönster som inte varit målade med linoljefärg men är i fint skick trots mycket flagnande färg (”fönsterfärg”) och trasigt kitt.
Vad gäller färg så har jag främst använt Wibo inomhus (och Engwall och Claesson ute) men min erfarenhet är att den är fantastiskt bra att jobba med. Inne målar jag med slipstrykningen tills underlaget slutar suga, alltså då den målade ytan har en jämn glans efter torkning. Sen målar jag ett varv med snickerifärgen. Två varv med slutstrykningsfärgen är säkert bra men jag skulle ändå måla med slipstrykningen på ev kvarvarande matta fläckar tills de är lika blanka som restennav bågen. Jag tror att Wibo rekommenderar deras blanka snickerifärg utomhus då den ska stå emot väder och vind bättre. Personligen tycker jag att den är i blankaste laget som nymålad, även om den självklart mattas efterhand som alla linoljefärger, därav att jag valt E&C. En annan anledning är att det räcker med en burk ”linoljefärg utomhus” som sen späds med terpentin för grundningen medan Wibo alltid blir två burkar per kulör.
Att det blev Wibo inne handlar dels om att den är extremt lättmålad, förlåter tjockare färglager och att deras halvmatta snickerifärg har en fantastisk känsla redan efter någon månad.
Bra råd och tips! Låter logiskt, det är nederdelen som slitits mest och grånat och där skadar nog inte extra olja. Tack!
Späder du färgen med linolja så ser du hur mycket trät suger åt sig och kan justera mängden olja inästa strykning. Det ör ingen officiell rekommendation jag sett att variera mängden olja på det sättet men det syns tydligt om någon del suger mer olja från färgen än någon annan. Jag justerade då bara mängden olja i nästa strykning för just de partierna dvs mer olja än vad behövdes för att göra färgen lätthanterlig.
En bonus med att späda med olja är att man slipper skyddsmask..
En bonus med att späda med olja är att man slipper skyddsmask..
Smart!
Jag slarvade efter målning och la pensel i en påse och min fina pensel blev (trodde jag) förstörd. Efter några dagar i linoljesåpa var den ok igen.
Hört folk som rengör beslag mm i såpa. Kan ett alternativ till att skrapa vara att pensla på såpa och täcka med plastfolie?
Hört folk som rengör beslag mm i såpa. Kan ett alternativ till att skrapa vara att pensla på såpa och täcka med plastfolie?
Det är nog inte så bra att mätta träet med såpa om du ska måla med linoljefärg?J JohanLun skrev: