L Lerstenstegel skrev:
Det var mer än man trodde från början så det är lika bra att putsa om det helt.
Eftersom det är block så bör du ha nät men om du gör som jag tänker så ska det inte lysa igenom men kan fortfarande spricka längre fram.
Slipa all färgen på putsen och pensla på rödgrund på allt där det är block. Sen slår du ut allt till jämn nivå med den putsen som är kvar.
Allt ska vara grovt på sen stockar man av det med en bräda. Absolut inte ståla :) blir för slät yta och vidhäftning på nästa lager blir mycket dålig.
Skura istället med en skurbräda lite halvnoga. Skurningen är inte bara för yta då den också rättar ut din avstockade yta och det är generellt lättare ju större skurbräda du har, behöver inte överdriva men köp inte den minsta.

När det är jämt så väntar du några dagar så det torkar och är närmare putsen som satt kvar i färg. Naturligtvis kan du göra detta redan dagen efter men det blir ojämn torktid och det blir svårare för dig att göra ett bra jobb.
Sen köper du t.ex Weber 133 som är ett b-bruk med liten balast som du stålar på över hela ytan och skurar till med en filtbräda.
Blir som nytt på allt och inga skarvar

Vill du inte göra så och tänkte köra jämt med gamla putsen så du slipper slipa och ett extra lager så är det bara att grunda sen fylla ut allt som är vid blocken men lämna en 3-4 mm från att vara jämn med det gamla. Sen drar du med 133 på resten nästa och filtar.
Naturligtvis går det att slå ut allt på samma dag med vanligt b-bruk men det har väldigt stor balast (0-4/0-3) och det kommer dra rosor där det blir smalt och nära skarven.
Vet du någon åtgång på 133? Tänkte åka och köpa idag

Det beror på, är det väldigt ojämn yta så kommer du ca 1.5m2 på en säck men är det okej jämt ca 2.5m2 och är det väldigt bra typ att man ut piggar upp en gammal sockel så är det upp till 4m2.

Köper 4 säck, tack

Har putsat en del till men glömt ta kort

Blev 5 säck då det vara 20kg i varje

Ska prova slipa av färgen under veckan och göra klart grov putsningen och kanske få på tunnputsen men känner att jag behöver nog avsätta en heldag för det, även om det säkert går fortare...

I slutet av nästa vecka kommer en firma och blästrar av stegen och planet, gav upp tanken på att göra det själv

Hehe, mycket lättare för dem att göra.
Är nyfiken på hur mycket det kostade om du vill dela med dig det?

L Lerstenstegel skrev:
Hehe, mycket lättare för dem att göra.
Är nyfiken på hur mycket det kostade om du vill dela med dig det?
Vet inte än, dom trodde det skulle ta en förmiddag.
Det som har mesta tiden är väl etablering och avetablering, själva blästringen trodde han skulle ta en dryg timme.
Skulle tippa på 3-5000:-

Idag ska det blästras, bad dom ta sockel / grunden om det är så det skulle gå väldigt fort med trappen.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Delvis blästrad vägg med synliga skador och avlägsnad nedre färg, med renoveringsavfall framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blästrade bort färgen nedtill

Betongtrappa med blästrat område och skador nedtill, rött cykeln står lutad mot räcket.
Skapa konto

Sidan

En blästrad betongplatta på en balkong med synliga skador och en metallskena längs kanten.
Skapa konto

Vilplanet
Delvis blästrad grundvägg och fönster under trappa med synliga skador och avlagringar.
Skapa konto

Här blev det lite mer att laga

Delvis blästrad husvägg med synliga skador och färgrester, med stående stege och kartonger lutade mot väggen.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vad bra det blev, inga dåliga överraskningar där. Kommer vara lätt att fästa en ytbeläggning i den.
Dock det sista trappsteget är nog omöjligt att laga bra.
Ta bort och borra in dubb i trappan som du spänner en liten armeringsmattan i.
Forma och gjut nytt så kommer det hålla.

Nedre steget är nog inte lika illa som det ser ut...
Stora steget är en lös betongklump som ligger ca 5cm från själva trappen, tror det går att laga i med A46

Nu har jag putsat underdelen så alla större grejer är borta.

Ang 133, ska jag blanda en säck direkt i tombola?
Måste bruket slås på eller kan man typ spackla ut det?
Antar att jag bör få på bruk på hela ytan för att få till en bra yta som är jämn och fin

Är så jäkla dålig att slå på bruk, blir en snusprilla i taget ungefär :)

Blanda i spann med visp, dra på det med stålbrätt ca 0.5 mm. Torkar snabbt så du ska helst hinna hela ytan fram till hörnen Innan du filtar.

• Gilla
Linnkl
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Blanda i spann med visp, dra på det med stålbrätt ca 0.5 mm. Torkar snabbt så du ska helst hinna hela ytan fram till hörnen Innan du filtar.
Ok jag har ju kanske 3-5mm ojämnheter som det är nu, trodde jag skulle kunna ta dom med 133 men det går kanske inte då

Renoveringsarbete på en husgrund med ojämnt applicerad spackel och byggmaterial på marken.
Skapa konto

Kanske får laga i med 133 så jag får en slätare yta och sen dra hela?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.