30 904 läst ·
93 svar
31k läst
93 svar
Renovera en betongtrappa själv(?)
Vet du någon åtgång på 133? Tänkte åka och köpa idagL Lerstenstegel skrev:Det var mer än man trodde från början så det är lika bra att putsa om det helt.
Eftersom det är block så bör du ha nät men om du gör som jag tänker så ska det inte lysa igenom men kan fortfarande spricka längre fram.
Slipa all färgen på putsen och pensla på rödgrund på allt där det är block. Sen slår du ut allt till jämn nivå med den putsen som är kvar.
Allt ska vara grovt på sen stockar man av det med en bräda. Absolut inte stålablir för slät yta och vidhäftning på nästa lager blir mycket dålig.
Skura istället med en skurbräda lite halvnoga. Skurningen är inte bara för yta då den också rättar ut din avstockade yta och det är generellt lättare ju större skurbräda du har, behöver inte överdriva men köp inte den minsta.
När det är jämt så väntar du några dagar så det torkar och är närmare putsen som satt kvar i färg. Naturligtvis kan du göra detta redan dagen efter men det blir ojämn torktid och det blir svårare för dig att göra ett bra jobb.
Sen köper du t.ex Weber 133 som är ett b-bruk med liten balast som du stålar på över hela ytan och skurar till med en filtbräda.
Blir som nytt på allt och inga skarvar
Vill du inte göra så och tänkte köra jämt med gamla putsen så du slipper slipa och ett extra lager så är det bara att grunda sen fylla ut allt som är vid blocken men lämna en 3-4 mm från att vara jämn med det gamla. Sen drar du med 133 på resten nästa och filtar.
Naturligtvis går det att slå ut allt på samma dag med vanligt b-bruk men det har väldigt stor balast (0-4/0-3) och det kommer dra rosor där det blir smalt och nära skarven.
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Det beror på, är det väldigt ojämn yta så kommer du ca 1.5m2 på en säck men är det okej jämt ca 2.5m2 och är det väldigt bra typ att man ut piggar upp en gammal sockel så är det upp till 4m2.
Har putsat en del till men glömt ta kort
Blev 5 säck då det vara 20kg i varje
Ska prova slipa av färgen under veckan och göra klart grov putsningen och kanske få på tunnputsen men känner att jag behöver nog avsätta en heldag för det, även om det säkert går fortare...
Blev 5 säck då det vara 20kg i varje
Ska prova slipa av färgen under veckan och göra klart grov putsningen och kanske få på tunnputsen men känner att jag behöver nog avsätta en heldag för det, även om det säkert går fortare...
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Hehe, mycket lättare för dem att göra.
Är nyfiken på hur mycket det kostade om du vill dela med dig det?
Är nyfiken på hur mycket det kostade om du vill dela med dig det?
Vet inte än, dom trodde det skulle ta en förmiddag.L Lerstenstegel skrev:
Det som har mesta tiden är väl etablering och avetablering, själva blästringen trodde han skulle ta en dryg timme.
Skulle tippa på 3-5000:-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blästrade bort färgen nedtill
Logga in
Skapa konto
Sidan
Logga in
Skapa konto
Vilplanet
Logga in
Skapa konto
Här blev det lite mer att laga
Logga in
Skapa konto
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Vad bra det blev, inga dåliga överraskningar där. Kommer vara lätt att fästa en ytbeläggning i den.
Dock det sista trappsteget är nog omöjligt att laga bra.
Ta bort och borra in dubb i trappan som du spänner en liten armeringsmattan i.
Forma och gjut nytt så kommer det hålla.
Dock det sista trappsteget är nog omöjligt att laga bra.
Ta bort och borra in dubb i trappan som du spänner en liten armeringsmattan i.
Forma och gjut nytt så kommer det hålla.
Nu har jag putsat underdelen så alla större grejer är borta.
Ang 133, ska jag blanda en säck direkt i tombola?
Måste bruket slås på eller kan man typ spackla ut det?
Antar att jag bör få på bruk på hela ytan för att få till en bra yta som är jämn och fin
Är så jäkla dålig att slå på bruk, blir en snusprilla i taget ungefär
Ang 133, ska jag blanda en säck direkt i tombola?
Måste bruket slås på eller kan man typ spackla ut det?
Antar att jag bör få på bruk på hela ytan för att få till en bra yta som är jämn och fin
Är så jäkla dålig att slå på bruk, blir en snusprilla i taget ungefär
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Blanda i spann med visp, dra på det med stålbrätt ca 0.5 mm. Torkar snabbt så du ska helst hinna hela ytan fram till hörnen Innan du filtar.