Husägare
· 160 inlägg
Så står man där vid rabatten man rensar, vid huset från -’54
..som har massa hobbyaktiviteter att bjuda på; tak, fönster, källarfix - you name it!
Men så tittar jag på trappan och tänker ”väl bara att knacka, spackla / fylla med reparationsbetong, slipa med diamantslip”
Så kan man måla sen. Teoretiskt sätt - är jag på rätt spår?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
..som har massa hobbyaktiviteter att bjuda på; tak, fönster, källarfix - you name it!
Men så tittar jag på trappan och tänker ”väl bara att knacka, spackla / fylla med reparationsbetong, slipa med diamantslip”
Så kan man måla sen. Teoretiskt sätt - är jag på rätt spår?
Intressant tråd, inte själv kollat upp hur man ska göra det. Är däremot något jag skulle vilja åtgärda här hemma också
Tyvärr har jag lite för mycket igång för att kunna ta itu med det just nu.
När jag bodde i hyreslägenhet så putsade de upp en trapp på utsidan ner till källaren, wow säger jag bara, vilket lyft det blev. Vill minnas att det var en person där 2-3 st förmiddagar totalt.
https://www.dinbyggare.se/renovera-betongtrappa-sa-gor-du/
Sista bilden är ett resultat jag hade varit helnöjd med.
När jag bodde i hyreslägenhet så putsade de upp en trapp på utsidan ner till källaren, wow säger jag bara, vilket lyft det blev. Vill minnas att det var en person där 2-3 st förmiddagar totalt.
https://www.dinbyggare.se/renovera-betongtrappa-sa-gor-du/
Sista bilden är ett resultat jag hade varit helnöjd med.
Husägare
· 160 inlägg
Mindre hack och skador i trappnos kan man laga med Ardex A46.
Jag har en massa märken efter järnspett, där ska jag borsta rent med roterande stålborste, ev prima (ska kolla med supporten) skrapspackla hela ytan, lägga på lite ytterligare, vänta en stund sen skura steget med fuktad styv svamp.
Som avslutning kan man lägga STO (nåt som jag inte kommer på namnet på) det funkar både som ytskikt, tätskikt och går att få i olika färger och med halkskydd i
Jag har en massa märken efter järnspett, där ska jag borsta rent med roterande stålborste, ev prima (ska kolla med supporten) skrapspackla hela ytan, lägga på lite ytterligare, vänta en stund sen skura steget med fuktad styv svamp.
Som avslutning kan man lägga STO (nåt som jag inte kommer på namnet på) det funkar både som ytskikt, tätskikt och går att få i olika färger och med halkskydd i
Husägare
· 160 inlägg
Husägare
· 160 inlägg
Husägare
· 160 inlägg
Kommer behöva köra med diamantslip rejält här uppe. Man ser gammal epoxy. Betongen är liksom ursköljd vilket bör vara tacksamt jobb när man väl börjar faktiskt. Värre med nosar på stegen
Härligt med alla erfarenheter som delas med så länge. Blir ett kul projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är hemsk 
Tyvärr har underhållet på huset varit rejält eftersatt utvändigt
Är i valet och kvalet, börja med fasad eller trapp eller båda delar, byta fönster sätta upp staket, röja runt tomten, mura igen garageport, renovera wc och dusch i källaren, bygga wc och dusch i ett litet uthyrningsrum osv...
Finns mycket att göra men dåligt med tid och pengar... tänkte renovera för egna pengar och slippa nåt mer lån
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr har underhållet på huset varit rejält eftersatt utvändigt
Är i valet och kvalet, börja med fasad eller trapp eller båda delar, byta fönster sätta upp staket, röja runt tomten, mura igen garageport, renovera wc och dusch i källaren, bygga wc och dusch i ett litet uthyrningsrum osv...
Finns mycket att göra men dåligt med tid och pengar... tänkte renovera för egna pengar och slippa nåt mer lån
Eftersom vi inte bestämt oss än om vi ska bygga en trappa eller inte fick det bli en snabbrenovering av befintlig farstutrappa.
Borstade bort påväxt och allt som satt löst med stålborste. Sen blandades lite vanlig finbetong som lades i sprickor och där större bitar som vittrat bort saknades. Efter ett par strykningar med husgrundsfärg fick det duga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borstade bort påväxt och allt som satt löst med stålborste. Sen blandades lite vanlig finbetong som lades i sprickor och där större bitar som vittrat bort saknades. Efter ett par strykningar med husgrundsfärg fick det duga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· 160 inlägg
Välkommen till klubben vill jag säga! Ingen som bryrt sig om vårt hus minst 15årnino skrev:
Taket är näst och trappan.
Ja för att hålla tråden så är din trappa ungefär lika förjä__ig som min
Husägare
· 160 inlägg
Har ett annat problem och det är att armeringen har rostat och sprängt sönder på undersidan...
Jäkligt kul jobb känns det som, krypa in och knacka puts sen köra med stålborste för att få bort rosten, sen ska man putsa eller göra en pågjutning på nåt vis...
Jäkligt kul jobb känns det som, krypa in och knacka puts sen köra med stålborste för att få bort rosten, sen ska man putsa eller göra en pågjutning på nåt vis...