nino nino skrev:
Antar att du menade mig och allt grönt snusk på trappen? :D
Ja både och egentligen, det gröna slemmet försvinner ju garanterat men kanske även gammal färg/epoxy som annars behöver slipas/borstas bort. Kliar i fingrarna av att bara se bilderna :D

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren och 1 till
  • Laddar…
Det ska jag testa, kan blåsa bort en del skit från nederdelen som också är trasig så blir det lättare att laga.
Får beställa en A46 och ta det helgen v26 men då vet man ju hur vädret blir om man tänkt jobba utomhus....

• Gilla
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har ett annat problem och det är att armeringen har rostat och sprängt sönder på undersidan...
Aj tänkte jag först.. men sen är det ju så att armering i sig av det jag vet är vanlig obehandlad järn - alltså att det rostar (vilket är konstigt). Man kan ju inte hålla på med hammerite typ på en bit ;) Bara att borsta och spackla för!

Härliga förslag i tråden så länge! Dags att börja läsa sig in i betong, A46, primers och ytbehandling. Något att ta tag i med sunt bondförnuft i alla fall.

Följer detta gladeligen, då jag själv behöver se över vår trappa som stör mig något åt fanders. Ser hemsk ut med stora sprickor.

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Följer detta gladeligen, då jag själv behöver se över vår trappa som stör mig något åt fanders. Ser hemsk ut med stora sprickor.
Välkommen! Först så måste jag rensa upp en hemsk rabatt till och så klart köpa in materialet för trappan - start snart ;)

Tar bilder på vägen och nämner funderingar och problem jag vill lösa.

Vägg och trappa som visar tecken på slitage efter högtryckstvätt, med behov av reparation och puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa ren efter högtryckstvätt med synliga skador och rester som behöver åtgärdas.
Skapa konto

Efter en omgång med högtryckstvätt

Husgrund med flagnad färg och en murad yta efter högtryckstvätt, samt en sida med platonmatta.
Skapa konto

Får lov att knacka bort minst 50% kanske 70% av allt på den här sidan och putsa om, fönstret ska muras igen också.
Platonmattan ska kapas i rätt höjd mot backen först

• Gilla
  • Laddar…
Vad för putsbruk ska man använda?
En kompis till mig sa att han körde med Murbruk B till allting, han är i branschen så jag skulle tro att han har lite koll iaf

Funderar på om det ska vara ett hårdare bruk då det är sockel?
Kanske lite extra cement i? Jag har ingen koll :D

nino nino skrev:
Murbruk B till allting, han är i branschen
Kul att projektet drog igång! Jag fastnade i trädgården och skall fixa taket härnäst. Dröjer med trappan lite. Jag minns att du hade koll på massa material. Om du har en bekant i branschen skulle jag göra som han föreslår enklast.

Puts murbruk C använde jag. Gjordes dessutom sommaren 2018! Varmt :-) har klarat sig bra än så länge.

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Puts murbruk C använde jag. Gjordes dessutom sommaren 2018! Varmt :) har klarat sig bra än så länge.
Har fått för mig att man ska ha ett hårt bruk när det är utomhus och sockel, för att det ska hålla bättre mot skador osv, vet inte om jag hört det av nån eller om det är nåt jag hittat på själv :)

Tror det får bli B bruk, kostade 50:-/säcken på Byggmax

Nja dragit igång har det väl inte riktigt men jag har börjat fundera iaf :)

Ska byta ett fönster till ett mindre, syns på sista bilden jag la upp, och mura igen ett annat så jag får väl räkna med minst en helg, hur man nu ska hitta den tiden :thinking:

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
B-bruk på betongen är rätt och det är viktigt att man grundar ordentlig innan med rödgrund/grundningsbruk a.
Men i ditt fall har du färg kvar som kommer göra det mycket svårare att fixa själv och vet du om det är plastfärg eller inte?
Färg gör ojämn torktid, dålig vidhäftning och glid så du måste ha tålamod när du drar på både grunden och ska skura.
Jag hade istället kört ef therm på sidan med plastnät och sen filta en gång till med samma. Dyrare bruk men lättare för dig att få det att stanna och bli snyggt eftersom väggen redan är rak och detta bruk drar man på med ett stål och fäster nätet med en spackel.
Ska du fixa ovansidan av trappan också är det bara betonprodukter som gäller då det är en slityta.
Sto gm1 eller sika 723 är bra betonprodukter som är öppna vill du ha vattenavisning så finns Sika k1

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Två olika som skriver, trådstartarens trappa hade jag lagat med sto gm1/Sika 723 sen filtat hela två gånger med samma så blir det som en ny trapp.

• Gilla
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
B-bruk på betongen är rätt och det är viktigt att man grundar ordentlig innan med rödgrund/grundningsbruk a.
Men i ditt fall har du färg kvar som kommer göra det mycket svårare att fixa själv och vet du om det är plastfärg eller inte?
Färg gör ojämn torktid, dålig vidhäftning och glid så du måste ha tålamod när du drar på både grunden och ska skura.
Jag hade istället kört ef therm på sidan med plastnät och sen filta en gång till med samma. Dyrare bruk men lättare för dig att få det att stanna och bli snyggt eftersom väggen redan är rak och detta bruk drar man på med ett stål och fäster nätet med en spackel.
Ska du fixa ovansidan av trappan också är det bara betonprodukter som gäller då det är en slityta.
Sto gm1 eller sika 723 är bra betonprodukter som är öppna vill du ha vattenavisning så finns Sika k1
Japp 2 olika som skriver :)
Men det är jag som har färg kvar
Kommer knacka ner det mesta, resten kommer jag att flexa bort eller skrapa.
Ovansidan ska också renoveras, helst innan vintern, kommer köra med Ardex A46 och E100 tillsats för att laga alla mindre skador, sen blir det STO och ett namn som jag tappat nu men tror jag skrivit det i tråden, går att bryta i valfri kulör och få med halkskydd

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
hade jag lagat med sto gm1/Sika 723
nino nino skrev:
Ardex A46 och E100 tillsats för att laga alla mindre skador, sen blir det STO
Jag är här - dock inte börjat med trappan än. Men snart. Tack för tipsen så länge!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.