30 901 läst ·
93 svar
31k läst
93 svar
Renovera en betongtrappa själv(?)
Det ska jag testa, kan blåsa bort en del skit från nederdelen som också är trasig så blir det lättare att laga.
Får beställa en A46 och ta det helgen v26 men då vet man ju hur vädret blir om man tänkt jobba utomhus....
Får beställa en A46 och ta det helgen v26 men då vet man ju hur vädret blir om man tänkt jobba utomhus....
Husägare
· 160 inlägg
Aj tänkte jag först.. men sen är det ju så att armering i sig av det jag vet är vanlig obehandlad järn - alltså att det rostar (vilket är konstigt). Man kan ju inte hålla på med hammerite typ på en bitnino skrev:
Husägare
· 160 inlägg
Härliga förslag i tråden så länge! Dags att börja läsa sig in i betong, A46, primers och ytbehandling. Något att ta tag i med sunt bondförnuft i alla fall.
Husägare
· 160 inlägg
Välkommen! Först så måste jag rensa upp en hemsk rabatt till och så klart köpa in materialet för trappan - start snartO Oxymoron skrev:
Tar bilder på vägen och nämner funderingar och problem jag vill lösa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Efter en omgång med högtryckstvätt
Logga in
Skapa konto
Får lov att knacka bort minst 50% kanske 70% av allt på den här sidan och putsa om, fönstret ska muras igen också.
Platonmattan ska kapas i rätt höjd mot backen först
Vad för putsbruk ska man använda?
En kompis till mig sa att han körde med Murbruk B till allting, han är i branschen så jag skulle tro att han har lite koll iaf
Funderar på om det ska vara ett hårdare bruk då det är sockel?
Kanske lite extra cement i? Jag har ingen koll
En kompis till mig sa att han körde med Murbruk B till allting, han är i branschen så jag skulle tro att han har lite koll iaf
Funderar på om det ska vara ett hårdare bruk då det är sockel?
Kanske lite extra cement i? Jag har ingen koll
Husägare
· 160 inlägg
Har fått för mig att man ska ha ett hårt bruk när det är utomhus och sockel, för att det ska hålla bättre mot skador osv, vet inte om jag hört det av nån eller om det är nåt jag hittat på självG Ganescha skrev:
Tror det får bli B bruk, kostade 50:-/säcken på Byggmax
Nja dragit igång har det väl inte riktigt men jag har börjat fundera iaf
Ska byta ett fönster till ett mindre, syns på sista bilden jag la upp, och mura igen ett annat så jag får väl räkna med minst en helg, hur man nu ska hitta den tiden
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
B-bruk på betongen är rätt och det är viktigt att man grundar ordentlig innan med rödgrund/grundningsbruk a.
Men i ditt fall har du färg kvar som kommer göra det mycket svårare att fixa själv och vet du om det är plastfärg eller inte?
Färg gör ojämn torktid, dålig vidhäftning och glid så du måste ha tålamod när du drar på både grunden och ska skura.
Jag hade istället kört ef therm på sidan med plastnät och sen filta en gång till med samma. Dyrare bruk men lättare för dig att få det att stanna och bli snyggt eftersom väggen redan är rak och detta bruk drar man på med ett stål och fäster nätet med en spackel.
Ska du fixa ovansidan av trappan också är det bara betonprodukter som gäller då det är en slityta.
Sto gm1 eller sika 723 är bra betonprodukter som är öppna vill du ha vattenavisning så finns Sika k1
Men i ditt fall har du färg kvar som kommer göra det mycket svårare att fixa själv och vet du om det är plastfärg eller inte?
Färg gör ojämn torktid, dålig vidhäftning och glid så du måste ha tålamod när du drar på både grunden och ska skura.
Jag hade istället kört ef therm på sidan med plastnät och sen filta en gång till med samma. Dyrare bruk men lättare för dig att få det att stanna och bli snyggt eftersom väggen redan är rak och detta bruk drar man på med ett stål och fäster nätet med en spackel.
Ska du fixa ovansidan av trappan också är det bara betonprodukter som gäller då det är en slityta.
Sto gm1 eller sika 723 är bra betonprodukter som är öppna vill du ha vattenavisning så finns Sika k1
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Två olika som skriver, trådstartarens trappa hade jag lagat med sto gm1/Sika 723 sen filtat hela två gånger med samma så blir det som en ny trapp.
Japp 2 olika som skriverL Lerstenstegel skrev:B-bruk på betongen är rätt och det är viktigt att man grundar ordentlig innan med rödgrund/grundningsbruk a.
Men det är jag som har färg kvar
Kommer knacka ner det mesta, resten kommer jag att flexa bort eller skrapa.
Ovansidan ska också renoveras, helst innan vintern, kommer köra med Ardex A46 och E100 tillsats för att laga alla mindre skador, sen blir det STO och ett namn som jag tappat nu men tror jag skrivit det i tråden, går att bryta i valfri kulör och få med halkskydd
Husägare
· 160 inlägg