30 906 läst ·
93 svar
31k läst
93 svar
Renovera en betongtrappa själv(?)
Nja det där blev kattskit...
Skulle nog väntat mycket längre innan jag gick på med filtbrädan
Stålade hela ytan, ska kolla om det får duga imorgon annars får jag göra om det till våren
Skulle väl satt en bräda i hörnet från början så man fått det bra direkt...
Nog krävs det mer än några timmars arbete för att kunna puts och få det bra
Det är ju en grund så det är väl inte så jävla noga egentligen... kommer väl få in tekniken när jag går på baksidan där ingen någonsin kommer se att det är bra gjort...
Väldigt ojämn färg idag innan jag vattnade på
Skulle nog väntat mycket längre innan jag gick på med filtbrädan
Stålade hela ytan, ska kolla om det får duga imorgon annars får jag göra om det till våren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle väl satt en bräda i hörnet från början så man fått det bra direkt...
Nog krävs det mer än några timmars arbete för att kunna puts och få det bra
Det är ju en grund så det är väl inte så jävla noga egentligen... kommer väl få in tekniken när jag går på baksidan där ingen någonsin kommer se att det är bra gjort...
Väldigt ojämn färg idag innan jag vattnade på
Logga in
Skapa konto
Fick faktura på blästringen
Har inga timmar tyvärr med det är
1st blästring 3500
1st sand 960
Plus moms så totalt 5575:-
Pratade med en av dom som gjorde det och trappen var ganska hårdblästrad men sockeln gick lätt.
Kommer att anlita dom, kanske inte nästa år men, framöver iaf att blästra resten av sockeln.
En stor del av summan är nog ställtid, frakta dit kompressor och sand så jag ska kolla om jag kan ordna det, hämta och ställa av sand och kompressor och sen köra tillbaka det när det är klart.
Men det beror ju så klart på hur mycket eller lite jobb dom har...
Hur som så är det en del pengar men samtidigt så hur skulle jag gjort annars?
Nu blev det rent från allt och jag fick ett bra underlag att jobba vidare från
Har inga timmar tyvärr med det är
1st blästring 3500
1st sand 960
Plus moms så totalt 5575:-
Pratade med en av dom som gjorde det och trappen var ganska hårdblästrad men sockeln gick lätt.
Kommer att anlita dom, kanske inte nästa år men, framöver iaf att blästra resten av sockeln.
En stor del av summan är nog ställtid, frakta dit kompressor och sand så jag ska kolla om jag kan ordna det, hämta och ställa av sand och kompressor och sen köra tillbaka det när det är klart.
Men det beror ju så klart på hur mycket eller lite jobb dom har...
Hur som så är det en del pengar men samtidigt så hur skulle jag gjort annars?
Nu blev det rent från allt och jag fick ett bra underlag att jobba vidare från
Husägare
· 160 inlägg
Hej killar! Bra jobbat i fjol Nino.. jag försvann från egen tråd - annat tog över. Kul att läsa era, Lerstentegel’s råd och problemlösningar.
Min fula trappa står sig som den gjorde. Tråden får vänta på den till det blir dags.
Jag citerade nedan på måfå bara för att få in er på svaret här. Hörs säkert detta år igen!
Min fula trappa står sig som den gjorde. Tråden får vänta på den till det blir dags.
Jag citerade nedan på måfå bara för att få in er på svaret här. Hörs säkert detta år igen!
nino skrev:
L Lerstenstegel skrev:
Jag ska fortsätta i vår är det tänkt.
Kommer en ny ytterdörr i Mars är det sagt, sen ny panel till en sida av huset i april.
Avsatsen/ planet på trappen verkar vara gjuten betong, kanske gjuten på annan plats och dit lyft. Finns en droppnäsa på ytterkanterna men på ett ställe är det en gammal lagning som gjort att den är borta...
I höstas när det regnade som värst var större delen av det jag putsade torrt men där droppnäsan saknades var det väldigt blött så jag måste nog ta vinkelslipen och kapa till en ny näsa på nåt vis för den verkar fylla sin funktion väl
Kommer en ny ytterdörr i Mars är det sagt, sen ny panel till en sida av huset i april.
Avsatsen/ planet på trappen verkar vara gjuten betong, kanske gjuten på annan plats och dit lyft. Finns en droppnäsa på ytterkanterna men på ett ställe är det en gammal lagning som gjort att den är borta...
I höstas när det regnade som värst var större delen av det jag putsade torrt men där droppnäsan saknades var det väldigt blött så jag måste nog ta vinkelslipen och kapa till en ny näsa på nåt vis för den verkar fylla sin funktion väl
Sista bilden i inlägg #65
Tänkte gjuta ett till steg på nedersta steget så det inte blir så högt...
Ska jag göra en form och lägga dubbel åldersbeständig plast mot trappen och gjuta bara?
Tänker att man kanske inte vill ha kontakt mot både trappen och det nedre "steget"?
Tänkte gjuta ett till steg på nedersta steget så det inte blir så högt...
Ska jag göra en form och lägga dubbel åldersbeständig plast mot trappen och gjuta bara?
Tänker att man kanske inte vill ha kontakt mot både trappen och det nedre "steget"?
Blev lite ledsen i ögat...
Var dit idag, första gången jag haft tid på ett bra tag och kikade på trappen och det såg inte så roligt ut...
Att det varit salt? utfällning har jag sett men inte så här mycket.
Vet inte om det bara är det tunna lagret som börjat lossna.
Googlade lite snabbt och vatten och vinäger kunde hjälpa mot salt? Om det nu är det?
Var dit idag, första gången jag haft tid på ett bra tag och kikade på trappen och det såg inte så roligt ut...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Att det varit salt? utfällning har jag sett men inte så här mycket.
Vet inte om det bara är det tunna lagret som börjat lossna.
Googlade lite snabbt och vatten och vinäger kunde hjälpa mot salt? Om det nu är det?
Hur ser trappat ut när A46 har stelnat?nino skrev:
Spacklat idag, gick runt 7-8kg A46 till första vändan.
[bild]
Var riktigt usel yta så det får bli minst 2 spacklingar, närbild på ett steg.
[bild]
Färdig för idag, hoppas det hinner torka tills ikväll
[bild]
Verkar ha varit en gjuten ränna mellan sista steget och stora klumpen längst ner.
Ska göra rent och se om jag kan mixtra till nåt....
Funderade på att klyva ett 50 rör och gjuta dit
Skulle gärna vilja se hur den ser ut nör den hat torkat.
Det är väl betong grått, sen kan man själv justera ytan.G grinneby94 skrev:
Vill man ha det helt slätt så går man på med en fuktig hård svamp och putsar.
Fick bara på ett lager A46 ☹️ och det var bara en grov spackling så väldigt mycket kanter osv.
Ska slipa ner kanterna och lägga ett lager till, någon gång 🤔🙄😄
Kan man få se en bild hur det ser ut efter några veckor?nino skrev: