5 167 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Renovera 20-talshus som nybörjare
Mitt enda renoveringstips är att ta ett "enkelt" rum som bara ska målas om och gör klart det till 100%. Räkna exakt på hur lång tid det tog i timmar och veckor så har du bra referens för framtida fix. Glöm inte handling och åka till tippen.
Du märker även hur lång tid det tar att sätta den där sista listen och vad det nu annars kan vara.
Har förövrigt själv barn och det är otroligt vad lite tid som blir kvar, du vill gärna ligga kvar i sängen när du lagt barnen efter en lång dag på jobbet och kommer vilja prioritera (hoppas jag) film+vin i soffan för vårda relationen med din respektive. Det är lätt att bli fartblind och glömma att vårda relationerna i familjen.
Du märker även hur lång tid det tar att sätta den där sista listen och vad det nu annars kan vara.
Har förövrigt själv barn och det är otroligt vad lite tid som blir kvar, du vill gärna ligga kvar i sängen när du lagt barnen efter en lång dag på jobbet och kommer vilja prioritera (hoppas jag) film+vin i soffan för vårda relationen med din respektive. Det är lätt att bli fartblind och glömma att vårda relationerna i familjen.
Mitt tips är att dra vattenrör och värmerör synligt på väggarna nere vid golvlisten. I princip så som man gjorde på 30-40-50-talet. Målar man rören i lämplig färg så syns de ganska litet. Om man har en skicklig rörmokare så blir det bra. Dessutom är det en trygghet att man ser eventuella läckor i framtiden.
Det brukar bli nästan hur dyrt och komplicerat som helst när folk försöker få in dolda rör i ett gammalt hus. Dessutom brukar det ofta sluta med att de motorsågar sönder bärande konstruktioner för att få rum för rören. Det är inte heller ovanligt att inbyggda rör fryser på vintern.
Det brukar bli nästan hur dyrt och komplicerat som helst när folk försöker få in dolda rör i ett gammalt hus. Dessutom brukar det ofta sluta med att de motorsågar sönder bärande konstruktioner för att få rum för rören. Det är inte heller ovanligt att inbyggda rör fryser på vintern.
Tyvärr klarar många moderna hantverkare inte att göra ett snyggt jobb, men jag håller med - tänker man efter klokt så behöver det heller inte vara meterlånga dragningar av rör, en stigande ledning per gavel som går till två radiatorer var, allt synligt och med kopparrör. Idag gör man inte lödda rör så ofta utan pressade med oring, det går fortare men är väl inte riktigt lika bra. Jag har nöjt mig med det utförandet.H heimlaga skrev:
Håller helt med, svårigheten är den bra rörmokaren...H heimlaga skrev:
Vi gjorde om ett rum där jag byggde om så jag kunde få en motorväg av el och rör till övervåning, har man ett avloppsrör som ska upp/ner är det nästan nödvändigt och det vill man bygga in och ljudisolera. I efterhand ångrar jag att jag inte valde järn med plastinsida på den stående stammen, då de är både hållbara och ljudisolerade. Man kan bygga en liten låda rören går i.H heimlaga skrev:
Jag vet inte vad det är för markförhållanden där, är det lera/sjöbotten kanske det tyvärr är nödvändigt. Annars kan många klara sig utan att förnya dränering om regnvatten leds bort och markförhållanden är ok och - viktigast - att man låter källaren vara just källare och inte inreder. Givetvis går bra att ha tvättstuga, hobbyrum och kanske ett enklare arbets/gästrum men utan att "klä in" väggar och golv med trä och lika viktigt - inte målar med tät plastfärg på väggarna, utan med tex silikat eller kalk som kan andas ut fukten.A Amalund skrev:
Det går absolut. Det finns nån studie som tittar på ljud och värmeisolering och med en tjockare energiruta i innerbågen så behåller man utseende av "munblåst glas" utåt men får en ljudnivå väl i klass med moderna 3-glas fönster. Vi har nåt enstaka fönster med ljudabsorberande glas i innerruta i en 1+1 båge från 1909 och det är MYCKET tystare än där de bytt till moderna 3-glas. Fönster kan du byta ett i taget till riktigt bra nytillverkade i rätt stil, dyrt, men lösbart. Jag tänker att det som sagt är på nedervåningen man både ser fönster utifrån och innifrån mest. I ett sovrum så tänker jag inte lika mkt på detta, oftast så är ju sovrummet "praktiskt" inrett, medan kanske vardagsrum är mera stajlat i husets stil.A Amalund skrev:
Tyvärr är det nog, om ni ska göra jobbet själv, väldigt naivt - om ni inte är super-producers. Men å andra sidan brukar man vänja sig och inte se saker efter ett tag, så har ni en plan för de rum ni kommer vara mest i och löser dem på 3-5 år tror jag att ni ska vara nöjda där.A Amalund skrev:
Ang tak, 81 är länge sen, men är det betongpannor och ordentligt gjort så kan det mycket väl hålla ett tag till, bara man är snabb och åtgärda om nån panna går sönder osv. Tegel är snyggare men släpper ofta igenom mer vatten till takpappen, dvs det är mer beroende av att den är i gott skick.
Hoppas ni kan landa i hur mycket ni orkar, har råd med och vad ni kan leva med utan att göra nåt och om det blir positivt där, att priset på huset inte går upp så mycket.
Puh. Ja. Hus är dyra, men det verkar ju som Nyköping är relativt dyrt generellt - det viktiga är väl att man inte betalar relativt sett för mycket och inte ligger precis på gränsen där egna ekonomin krashar. Är det "här" ni vill bo så kanske det är den prisnivån. Frågan är om det finns "bättre" hus för samma pengar om ni väntar ett tag till? Hur länge har ni spanat och hur många hus säljs i det området? Skulle göra en seriös booli kartläggning och kolla på alla gamla hus som sålts och försöka förstå om prisbilden är rätt...A Amalund skrev:
Har läst igenom två gånger nu och vill inte vara alltför pessimistisk men låter som att det kan bli svårt att ens öppna för en liten trapp ned till altan på ena kortsidan. 😕 punschveranda är nog helt att glömma. Två grannar har byggt såna alldeles nyligt men ju fått det beviljat innan den dec i år.B babel skrev:Det mesta är väl redan sagt, allt blir mer kostsamt och tar längre tid än man tror.
Men gällande gissningar kring ursprungligt utseende finns säkert ritningar i kommunens arkiv och kanske fotografier i bildarkivet. Kontakta kommunens bygglovsavdelning! I den här finns också en hel del information och rekommendationer: [länk]
Detta innebär att bygglov krävs för de flesta åtgärder. (Med tanke på de nya reglerna som trädde i kraft 1 dec 2025.)
Nja, säg inte det. Bygglovsplikten i det här området är samma som innan 1 dec. Tidstypiska och återställande åtgärder kommer säkert gå bra. Angående lagändringen i PBL finns det en uppsjö av diskussioner. Sammanfattningsvis handlar det om frihet under ansvar för de flesta men i särskilt värdefulla kulturhistoriska områden som detta krävs bygglov. Men egentligen inte några striktare bedömningar om du vill göra något "vettigt"!A Amalund skrev:
Såg att det var budgivning på huset? Är ni med och budar? Jag bor i grannlänet och vi har hittat vårat drömhus, ett hus byggt -63. Också lite högre driftkostnader pga fjärrvärme.. Inget är gjort sedan det byggdes och bara en ägare. Har tre barn och vi är livrädda för vad det kommer innebära med barn och renovering. Vi har inte heller flera miljoner tillgängligt för renovering utan får ta lite då och då och spara ihop..
Åh vad spännande ändå! Vill du skicka länk till huset? Förstår att det känns läskigt, en flytt är ju stort nog i sig utan att behöva fundera på fasadbyte och nya fönster 😅B Berg3535 skrev:Såg att det var budgivning på huset? Är ni med och budar? Jag bor i grannlänet och vi har hittat vårat drömhus, ett hus byggt -63. Också lite högre driftkostnader pga fjärrvärme.. Inget är gjort sedan det byggdes och bara en ägare. Har tre barn och vi är livrädda för vad det kommer innebära med barn och renovering. Vi har inte heller flera miljoner tillgängligt för renovering utan får ta lite då och då och spara ihop..
Vi är inte med och budar, iaf inte än. Osäker om vi kommer buda, de ber om alldeles för mycket pengar mtp skicket. Sen är vi lite osäkra på läget iom trafikerad gata utanför, kvalité på skolor i närheten… vi får se! Känns svårt att veta vad som blir bra
Klicka här för att svara