5 167 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Renovera 20-talshus som nybörjare
Man skär upp två parallella spår med betongsåg och tar bort betong och material under just där rören ska ned. Det är ett hyfsat snabbt jobb att göra så.A Amalund skrev:
Har ett liknande fritidshus, som vi alltså inte permanentbor i där vi lurade på olika åtgärder innan barnen. Nu har vi också två små barn och vårt nuvarande boende är en 60-talskåk med renoveringsbehov. Vi är ok händiga och husintresserade. Fundera noga på om er relation är taggad på vad det innebär. Man kan göra vissa saker gemensamt allesammans med barnen men långt ifrån allt, det kommer ta 6ggr så lång tid som det hade tagit innan. Ni kommer säkerligen få dela upp er för flera moment där den ena bygger och den andra passar, är man missnöjd med uppdelningen kan det snabbt skava. Med det sagt så är vi svinnöjda med vår situation och hade inte kunnat bo som vi gör om vi inte kavlade upp ärmarna. Om karln skruvar trall ena dagen bredspacklar jag nästa. Inte skiljt oss än.
Tittade på att bila upp och gjuta ny platta i källaren på vårt fritidshus, ca 50 kvm. Inga på-platsofferter men i runda slängar 700 000. Inte värt. Räkna inte hem en sån investering om man tvingas sälja. Med det påföljande risker för sättningsskador och annat. Nä. Man kan bila upp i plattan specifikt där gjutjärnsstammarna går och byta dessa.
2,5 låter lågt för vad ni vill göra, även när man gör mycket själv är det djävulusiskt dyrt med material. Hänga på blocket/marketplace för att jaga fynd till byggmaterial blir snabbt ett heltidsjobb som ska vägas mot tiden med ens familj.
Tittade på att bila upp och gjuta ny platta i källaren på vårt fritidshus, ca 50 kvm. Inga på-platsofferter men i runda slängar 700 000. Inte värt. Räkna inte hem en sån investering om man tvingas sälja. Med det påföljande risker för sättningsskador och annat. Nä. Man kan bila upp i plattan specifikt där gjutjärnsstammarna går och byta dessa.
2,5 låter lågt för vad ni vill göra, även när man gör mycket själv är det djävulusiskt dyrt med material. Hänga på blocket/marketplace för att jaga fynd till byggmaterial blir snabbt ett heltidsjobb som ska vägas mot tiden med ens familj.
Tack för svar! Är det korkat att bara gör det och inte bila? Kan man göra bergvärme samtidigt tror du, dvs dra rör för det samtidigt? Uppskattad kostnad? TACK, kan ingenting känner jag nu men är så kär i det här huset.K Kurtivan skrev:
Exakt! Vi behöver ju anslutning upp till alla element i huset och panna osv. Om det blir svårt att göra utan att bila ut mer. Fattar att det är svårt att svara på 😅K Kurtivan skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 673 inlägg
Jag tror jag har hittat det aktuella huset på Hemnet, och det är både dyrt och sönderrenoverat. Det är inte mycket 1920-talskänsla kvar på bilderna, och visst, det finns härliga kakelugnar - men vill ni betala så mycket för ett hus som inte ens har vattenburen värme?
Å andra sidan kan man vända på resonemanget, kåken är redan rejält renoverad (om än med "sönder-" som prefix). Fönstren är fula och oproportionerliga - men de är hyfsat nya och behöver därmed inte bytas. Egentligen. Betongpannor från 90-talet på taket är inte världens snyggaste, men det håller tätt i många år till. Köket är inte speciellt snyggt heller, men är funktionellt. Och det här med takhöjden på övervåningen? Och bila upp hela källargolvet och isolera och dränera och lägga golvvärme? Nja. Jag hade gått fram rätt hårt med sudda-knappen på ert Excel-dokument.
Vill ni ha huset, lägg ett bud! Men fundera över vad som verkligen är värt att lägga tid och pengar på. Hur många miljoner och/eller arbetstimmar är det värt för er att få leva i er uppfattning om ett 1920-talshus?
Å andra sidan kan man vända på resonemanget, kåken är redan rejält renoverad (om än med "sönder-" som prefix). Fönstren är fula och oproportionerliga - men de är hyfsat nya och behöver därmed inte bytas. Egentligen. Betongpannor från 90-talet på taket är inte världens snyggaste, men det håller tätt i många år till. Köket är inte speciellt snyggt heller, men är funktionellt. Och det här med takhöjden på övervåningen? Och bila upp hela källargolvet och isolera och dränera och lägga golvvärme? Nja. Jag hade gått fram rätt hårt med sudda-knappen på ert Excel-dokument.
Vill ni ha huset, lägg ett bud! Men fundera över vad som verkligen är värt att lägga tid och pengar på. Hur många miljoner och/eller arbetstimmar är det värt för er att få leva i er uppfattning om ett 1920-talshus?
Hej.A Amalund skrev:Hej alla! Jag är ny på detta forum och anledningen är att vi kärat ner oss i ett 20-talshus i Nyköping med rejält renoveringsbehov. Vi har aldrig ägt hus innan och har två små barn, samtidigt är min man och svärfar händiga och jag är envis när det behövs. Det finns både för- och nackdelar med huset och jag skulle vilja ha råd både angående kostnad för renovering och om det ens går att göra det vi vill.
1. Huset har källare som inte är isolerad ordentligt. Där har man nu en (mkt gammal) tvättstuga och flera rum varav ett har heltäckningsmatta. Besiktning ok men givetvis riskkonstruktion. Vi kommer nog vilja/behöva byta VA i huset och då är det väl smart att bila ur källaren och även passa på att sänka golvet lite och installera golvvärme. Vidare värms huset med el (och fyra fantastiska kakelugnar) så då tänkte vi borra för bergvärme och byta radiatorer i huset (två våningar inkl källare, fyra stora rum per våning). Bara bergvärme + radiatorer i tidstypisk stil tänker jag kan gå på 500 000, vad tror ni? Är detta rimliga ingrepp på ett hus byggt 1923? Gissad tidsåtgång för detta?
2. Enstaka skott av parkslide finns i trädgården. Huset är aldrig dränerat. Får man dränera innan parkslide är helt avdödad (och får man borra efter bergvärme med eventuell parkslide?) och är det knäppt att vänta med dränering när man ändå bilar i källaren osv. Ingen fukt uppmätt i källaren men berg i dager på enstaka platser i källaren och riskkonstruktion som sagt.
3. Frånsett allt ovan (pust) måste fönster på ovanvåningen bytas. Jag byter då gärna till flaggfönster för något med de som finns nu ser liksom fel ut, passar inte huset. Taket är sänkt för isolering på sina ställen, ffa hela ovanvåningen sänkt från 2,6 till 2,4. Vinden är gullig men är ju bara förvaring, är det rimligt att flytta isoleringen dit istället och hur mycket jobb/ pengar skulle detta iaf innebära? Tror det behövs för att få plats med mer tidstypiska fönster som också skulle öka värdet på huset.
Frånsett allt detta behöver/vill vi på sikt byta tak, fasad, ev bygga någon form av veranda/altan, fixa kök och badrum … det är sinnessjukt mycket att göra och vi uppskattade dryga 2-2,5 milj i renovering kommande 5 åren. Samtidigt är trädgården (förutom parkslidet haha) väldigt fin och ovanligt stor för området, golven är perfekta, huset är stort med 4 fungerande kakelugnar osv osv.
Men är vi galna? För mig är det viktigt också att det går att fixa till fönster/takhöjd, kan inte exakt sätta fingret på det men fönstren som finns nu passar inte huset.
All input uppskattas!
Mvh/ rookie
Min erfarenhet efter två husrenoveringar är att.
1. Jag skulle aldrig vilja helrenovera samtidigt som jag bor i ett hus med barn.
2. Mycket man tänker är viktigt att göra om från början visar sig efter nått år i huset funka utmärkt som det var. Man vänjer sig som Kjell höglund sjöng.
3. Oerhört lite åtgärder man gör eller ändrar kommer vara ekonomiskt "lönsamt" när man räknar på dom faktiska kostnaderna.
4. Lägg mycket tid på planering och eftertanke. Listor, prioriteringar, mål och syfte. Anlita en erfaren gammal arkitekt för konsultation. Att fatta beslut på stående fot och bli överraskad kostar tid och pengar.
Men nog med moralprediktningar. Om ni tror på huset så kör på! Kommer säkert gå bra och ibland är det oerhört kul att renovera.
Värmerör går snarare i källartak än i källargolv. Om huset är stort nog, låt källaren vara källare. Dra rör synligt i tak i källare. Det är nog ett helvete att dra in radiatoer överallt, men bergvärme och vattenradiatorer är troligen nödvändigt för få en rimlig driftskostnad. Att ha ett fungerande tak är också viktigt. Ska ni jobba med fasad och inne i rummen är det vettigt att lösa fönster i rätt storlek. Mycket annat kan vänta.
Vi har ett hus med mycket jobb och för oss är min respektive inte så taggad på att vara del i renoveringen. Då får man antingen tänka sig att leva längre tid orenoverat eller måste man ha väldigt gott om pengar. Vi gör det första. Mig spelar det ingen roll, men många lider ju av att ha orenoverat hemma.
Gamla hus handlar ju om hur mycket som är förstört. Är det mesta orört så handlar det ju om att förnya el och rör, måla. Försöka göra så lite som möjligt. Isolera vindsbjälklag men helst inte mer. Det som tar tid är ofta (för mig iallafall) att rätta till all skit som gjorts på 60- 70- och 80 talet. Ju nyare, desto sämre. Mycket hos mig är omgjort på 40-talet, man kan diskutera estetiken men material och utförande är bra.
Göra, första året, ser ut som en väldigt ambitiös plan.
Tapeter är dyrt. Färg är rel billigt. 20k för ett helt hus tror jag inte på. Om det inte är billigaste Rusta. Att göra det innan ni sänkt tak, bytt el osv är dumt. Gör det först. Eller bara måla snabbt.
Om det är ett hus med gamla dörrar, foder osv - måla med linoljefärg, inte billigaste rusta-färgen. Gäller trä. Väggar tänker jag man kan måla med "vadsomhelst".
Fönster, har man tid går att leta begagnade som ger en mycket bättre känsla. Det kommer då troligen att göra det mycket billigare.
Gör 2-3 rum ganska direkt, ta sen ett i taget i lugn takt. Vänta med fasad osv till allt är klart.
Vi har ett hus med mycket jobb och för oss är min respektive inte så taggad på att vara del i renoveringen. Då får man antingen tänka sig att leva längre tid orenoverat eller måste man ha väldigt gott om pengar. Vi gör det första. Mig spelar det ingen roll, men många lider ju av att ha orenoverat hemma.
Gamla hus handlar ju om hur mycket som är förstört. Är det mesta orört så handlar det ju om att förnya el och rör, måla. Försöka göra så lite som möjligt. Isolera vindsbjälklag men helst inte mer. Det som tar tid är ofta (för mig iallafall) att rätta till all skit som gjorts på 60- 70- och 80 talet. Ju nyare, desto sämre. Mycket hos mig är omgjort på 40-talet, man kan diskutera estetiken men material och utförande är bra.
Göra, första året, ser ut som en väldigt ambitiös plan.
Tapeter är dyrt. Färg är rel billigt. 20k för ett helt hus tror jag inte på. Om det inte är billigaste Rusta. Att göra det innan ni sänkt tak, bytt el osv är dumt. Gör det först. Eller bara måla snabbt.
Om det är ett hus med gamla dörrar, foder osv - måla med linoljefärg, inte billigaste rusta-färgen. Gäller trä. Väggar tänker jag man kan måla med "vadsomhelst".
Fönster, har man tid går att leta begagnade som ger en mycket bättre känsla. Det kommer då troligen att göra det mycket billigare.
Gör 2-3 rum ganska direkt, ta sen ett i taget i lugn takt. Vänta med fasad osv till allt är klart.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 742 inlägg
Parkslide är det minsta problemet för att inte säga inget alls, så länge du inte dumpar växtdelar i skogen.
Behåll fönstren om de är original. Bättre, med få undantag, går inte att köpa om det inte är andra från samma tid.
Tänk på att det är ganska oschysst mot barnen om ni ska bo i ett "renoveringshelvete". Det kan bli bra - när det är klart.
Är själv inne på tredje 20-talshuset. De två senaste hade den "fruktansvärda parksliden"
vid husknuten.
All VVS och el bytt, golvvärme och frånluftsventilation installerad, väggar och golv isolerade, alla ytskikt inomhus bytta, tegeltaket omlagt mm mm.
Det var möjligt genom att familjen hade annat boende de första fyra åren.
Det senaste är än så länge "fritidshus", i stort sett orenoverat. Renoverar de höga originalfönstren med vackert munblåst glas i traditionella material och metoder, byter all el och ytrenoverar sovrummen ett I taget.
Behåll fönstren om de är original. Bättre, med få undantag, går inte att köpa om det inte är andra från samma tid.
Tänk på att det är ganska oschysst mot barnen om ni ska bo i ett "renoveringshelvete". Det kan bli bra - när det är klart.
Är själv inne på tredje 20-talshuset. De två senaste hade den "fruktansvärda parksliden"
All VVS och el bytt, golvvärme och frånluftsventilation installerad, väggar och golv isolerade, alla ytskikt inomhus bytta, tegeltaket omlagt mm mm.
Det var möjligt genom att familjen hade annat boende de första fyra åren.
Det senaste är än så länge "fritidshus", i stort sett orenoverat. Renoverar de höga originalfönstren med vackert munblåst glas i traditionella material och metoder, byter all el och ytrenoverar sovrummen ett I taget.
Tack för svar! Blir lite fundersam när du skriver sönderrenoverat, hur menar du då? Jag håller med om att fasad och fönster inte ser rätt ut, och fönsterna är gamla och behöver bytas på ovanvåningen iaf enl besiktning. Kök och badrum är gamla. Men i min mening är sönderrenoverat mer när planlösningen är helt förstörd, golven bytta till ngt fult och man har satt in ett dyrt modernt kök som inte lirar med husets tidsanda. Här är planlösningen nära original enl ritningar, originalgolv och trapp är bevarade (men måste slipas) etc. Självklart är det mycket jobb men är det sönderrenoverat? Tacksam för input!SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tror jag har hittat det aktuella huset på Hemnet, och det är både dyrt och sönderrenoverat. Det är inte mycket 1920-talskänsla kvar på bilderna, och visst, det finns härliga kakelugnar - men vill ni betala så mycket för ett hus som inte ens har vattenburen värme?
Källaren struntar jag gärna i om det inte försvårar för byte av stammar och bergvärme. Huset är ju så rymligt ändå. Tror du takhöjden på ovanvången är svår att fixa/ovärt att fixa, och hur vilka fönster hade du valt?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 673 inlägg
Med "sönderrenoverat" menar jag precis det du beskriver. Ett 1920-talshus i original är väldigt smäckert exteriört, och när man byter tak till Benders betongpannor, byter fasad och byter till fönster med annorlunda proportioner, går det smäckra förlorat, även om husets grundform inte är ändrad. Det blir lite klumpigare och ett lite grövre uttryck.A Amalund skrev:Tack för svar! Blir lite fundersam när du skriver sönderrenoverat, hur menar du då? Jag håller med om att fasad och fönster inte ser rätt ut, och fönsterna är gamla och behöver bytas på ovanvåningen iaf enl besiktning. Kök och badrum är gamla. Men i min mening är sönderrenoverat mer när planlösningen är helt förstörd, golven bytta till ngt fult och man har satt in ett dyrt modernt kök som inte lirar med husets tidsanda. Här är planlösningen nära original enl ritningar, originalgolv och trapp är bevarade (men måste slipas) etc. Självklart är det mycket jobb men är det sönderrenoverat? Tacksam för input!
Källaren struntar jag gärna i om det inte försvårar för byte av stammar och bergvärme. Huset är ju så rymligt ändå. Tror du takhöjden på ovanvången är svår att fixa/ovärt att fixa, och hur vilka fönster hade du valt?
Invändigt, ja, det 90-talskök som sitter där "lirar inte med husets tidsanda". Men å andra sidan - gör det något? 1920-talshuset i original finns inte längre kvar, nu är det ett renoverat hus, och vad ni än gör kommer det fortsätta vara ett renoverat hus, bara på ena eller andra sättet. Tycka vad en vill, men ett renoverat hus har årsringar.
Ni har barn, det gör att tiden och pengarna är lite mer begränsade. Man vill ju inte låta kidsen gå 11 timmar om dagen på förskola bara för att man ska ha råd till en massa villhöver-renoveringar. Själv har jag renoverat ett och annat gammalt hus när barnen var mindre, och det är absolut inte omöjligt, men det är lite knepigare. Jag har därmed blivit oerhört praktisk. Jag har lärt mig att fixa det som inte fungerar, och låta resten vara. Ett svårt fuktskadat badrum måste bytas, men ett fult och fungerande badrum får vara kvar. Samma med köket. Du kan förstås lägga 300 000 (en skattad årsinkomst för en vettigt avlönad person) på ett helt nytt kök, men du kan också måla luckorna i en favoritkulör, tapetsera/måla väggarna och vara nöjd. Någon LED-list under överskåpen för bättre arbetsbelysning kanske?
Takhöjden på övervåningen hade jag fixat om jag kunnat göra det själv, annars inte. Fönstren hade jag nog inte bytt, det drar med sig så mycket annat. Och dessutom kommer nytillverkade fönster i gammal stil - se ut som nytillverkade fönster i gammal stil. Då kan du lika gärna behålla de befintliga fönstren. Besiktningsteknikern anmärkte på fönstren på övervåningen, men det kan lika gärna betyda "olja, kitt och färg" som problemlösning. Takfönstret i badrummet är en känd riskkonstruktion, så det bör kollas extra noga dock!
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
339 kr inkl moms
Läs mer
Jag var också nyfiken, så hittade åxå huset på nätet. Jag kan inte priserna i Nyköping, men jag kände också att det var dyrt för vad jag trodde husen kostar där och skicket, men jag kan egentligen inte uttala mig. Det är väl hur ett typiskt renoverat 20-talshus ser ut. Jag har gått runt i nyköping för många många år sen när vi hade båt och ibland låg där. Supermysig stad och superfint läge på villorna. Jag förstår absolut att man vill bo där!A Amalund skrev:Tack för svar! Blir lite fundersam när du skriver sönderrenoverat, hur menar du då? Jag håller med om att fasad och fönster inte ser rätt ut, och fönsterna är gamla och behöver bytas på ovanvåningen iaf enl besiktning. Kök och badrum är gamla. Men i min mening är sönderrenoverat mer när planlösningen är helt förstörd, golven bytta till ngt fult och man har satt in ett dyrt modernt kök som inte lirar med husets tidsanda. Här är planlösningen nära original enl ritningar, originalgolv och trapp är bevarade (men måste slipas) etc. Självklart är det mycket jobb men är det sönderrenoverat? Tacksam för input!
Många dörrar och foder ser ut vara original - måla med linoljefärg, inget annat! Men det är värt mycket. Golven såg väl åxå ok ut, kakelugnar likaså. Synd på fönster och fasad, men jag har svårt att bedöma om storleken är modifierad eller ej. Är det rätt storlek på fönster, byt efter hand. Är det fel storlek så måste ju byte göras innan man gör omfattande renoveringar.
Sänkta innertak är vanligt, ofta spikade man bara på några reglar och ett nytt tak. Men det kan vara förstört under, eller draget el under.A Amalund skrev:
Sönderrenoverat? Jag säger att det helt klart är tråkigt renoverat. Det är mycket trevligare med ett his som INTE nån vart på och bytt ut mycket till nyare material, sänkt tak osv.
Att byta de där fönstren till nya "vanliga" fabrikstillverkade fönster kommer enl mig inte att göra att 20-talskänslan kommer tillbaka. Det måste till antingen begagnade eller gjorda i rätt proportioner med kopplade träbågar och "kulturglas". Uppsidan är - byt lite i taget, det går nog att leva med. Fasaden likaså. Om den inte är totalt slut, lev med det tills allt "under" är klart.
Ta ett rum i taget. Men innan inflytt, gå över och måla alla dörrar och foder med linoljefärg (det "torkar" långsamt, så inte kul att göra med barn i huset om man bor där). Måla sen om det ni vill med billigaste färg från tex Rusa. Gör sen ett rum i taget i lugn och ro. Om inte badrum och kök är utdömda så tänker jag att med lite färg och fix så går de att leva med länge som de är.
Jag har själv bara dragit om en radiatorstam från kälare och upp, när jag renoverade köket. Då kunde jag dra nytt dolt. Om ni kan leva med att ha utanpåliggande rör tror jag att man kan tex dra upp 3 stammar från källare och upp på nedre plan och övervåning och sen grena ut därifrån. Jag har själv satt en luftvärmepump som komplettering till bergvärme (och kyla på sommaren) - det är skitbra faktiskt då den reagerar snabbare än vattenradiatorer. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en kombo med elradiatorer kvar i några smårum, elvärme i golv i toa när ni gör om dem, en LLVP och bergvärme med radiatorer där det är enkelt. Med rätt nivå tror jag inte det behöver bli svindyrt. Det måste nog också göras relativt "direkt". Får man lägga bergvärme där? Ibland är ju markförhållanden så att man inte får? Du behöver inte böka i golvet i källaren för bergvärmens skull. Är några (avloppsrör) i plattan i källaren svåråtkomliga går i värsta fall att relina, det har jag bekanta som gjort - men är det tunn platta och brar rå betong, så byt istället.
Jag förstår att ni gillar huset, min spontana känsla är som kanske antyddes av andra - det blir dyrt innan det är klart. Stockholmspris på huset.
När man har barn hinner man otroligt mycket mindre än man tror (och man klarade innan barn) - iallafall för många, vissa lyckas balansera renovering och har barn och respektive som gör att man renoverar tillsammans på nåt sätt. Vi har aldrig lyckats med det. Är båda intresserade att både renovera, jobba och drömmer om samma stil kan det nog gå. Om en i förhållandet hade velat ha ett nybyggt radhus så är det uppförsbacke.
Har ni råd med huset och kalkylen ovan, fundera på om det skulle bli så att det bara blir gjort det som är absolut nödvändigt - kan ni leva med huset "som det är" med en uppfräshning med färg. Eller faller drömmern då? Om ni kan leva så. Kör!
Fortfarande ganska lågt, bara ca. 2m. Så de 10cm gjorde stor skillnad.A Amalund skrev:
Men som sagt ovan, ska ni bara använda källaren som tvättstuga etc. är det nog inte värt pengarna. Men vill man ha badrum/bastu eller kanske rum som man vistas i, tänk kontor/sovrum etc. så kan det vara det.
Först och främst, gud vilket bra svar och TACK för att du tar dig tid! Vi läser och läser om och funderar och diskuterar.J JohanLun skrev:Jag var också nyfiken, så hittade åxå huset på nätet. Jag kan inte priserna i Nyköping, men jag kände också att det var dyrt för vad jag trodde husen kostar där och skicket, men jag kan egentligen inte uttala mig. Det är väl hur ett typiskt renoverat 20-talshus ser ut. Jag har gått runt i nyköping för många många år sen när vi hade båt och ibland låg där. Supermysig stad och superfint läge på villorna. Jag förstår absolut att man vill bo där!
Många dörrar och foder ser ut vara original - måla med linoljefärg, inget annat! Men det är värt mycket. Golven såg väl åxå ok ut, kakelugnar likaså. Synd på fönster och fasad, men jag har svårt att bedöma om storleken är modifierad eller ej. Är det rätt storlek på fönster, byt efter hand. Är det fel storlek så måste ju byte göras innan man gör omfattande renoveringar.
Sänkta innertak är vanligt, ofta spikade man bara på några reglar och ett nytt tak. Men det kan vara förstört under, eller draget el under.
Sönderrenoverat? Jag säger att det helt klart är tråkigt renoverat. Det är mycket trevligare med ett his som INTE nån vart på och bytt ut mycket till nyare material, sänkt tak osv.
Att byta de där fönstren till nya "vanliga" fabrikstillverkade fönster kommer enl mig inte att göra att 20-talskänslan kommer tillbaka. Det måste till antingen begagnade eller gjorda i rätt proportioner med kopplade träbågar och "kulturglas". Uppsidan är - byt lite i taget, det går nog att leva med. Fasaden likaså. Om den inte är totalt slut, lev med det tills allt "under" är klart.
Ta ett rum i taget. Men innan inflytt, gå över och måla alla dörrar och foder med linoljefärg (det "torkar" långsamt, så inte kul att göra med barn i huset om man bor där). Måla sen om det ni vill med billigaste färg från tex Rusa. Gör sen ett rum i taget i lugn och ro. Om inte badrum och kök är utdömda så tänker jag att med lite färg och fix så går de att leva med länge som de är.
Jag har själv bara dragit om en radiatorstam från kälare och upp, när jag renoverade köket. Då kunde jag dra nytt dolt. Om ni kan leva med att ha utanpåliggande rör tror jag att man kan tex dra upp 3 stammar från källare och upp på nedre plan och övervåning och sen grena ut därifrån. Jag har själv satt en luftvärmepump som komplettering till bergvärme (och kyla på sommaren) - det är skitbra faktiskt då den reagerar snabbare än vattenradiatorer. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en kombo med elradiatorer kvar i några smårum, elvärme i golv i toa när ni gör om dem, en LLVP och bergvärme med radiatorer där det är enkelt. Med rätt nivå tror jag inte det behöver bli svindyrt. Det måste nog också göras relativt "direkt". Får man lägga bergvärme där? Ibland är ju markförhållanden så att man inte får? Du behöver inte böka i golvet i källaren för bergvärmens skull. Är några (avloppsrör) i plattan i källaren svåråtkomliga går i värsta fall att relina, det har jag bekanta som gjort - men är det tunn platta och brar rå betong, så byt istället.
Jag förstår att ni gillar huset, min spontana känsla är som kanske antyddes av andra - det blir dyrt innan det är klart. Stockholmspris på huset.
När man har barn hinner man otroligt mycket mindre än man tror (och man klarade innan barn) - iallafall för många, vissa lyckas balansera renovering och har barn och respektive som gör att man renoverar tillsammans på nåt sätt. Vi har aldrig lyckats med det. Är båda intresserade att både renovera, jobba och drömmer om samma stil kan det nog gå. Om en i förhållandet hade velat ha ett nybyggt radhus så är det uppförsbacke.
Har ni råd med huset och kalkylen ovan, fundera på om det skulle bli så att det bara blir gjort det som är absolut nödvändigt - kan ni leva med huset "som det är" med en uppfräshning med färg. Eller faller drömmern då? Om ni kan leva så. Kör!
Nyköping är verkligen gulligt och det här är väl ett av de finare områdena i staden. Mindre hus i samma område har gått för allt mellan 6-7,5 miljoner. Samtliga är mindre och har mindre trädgård, men ligger lite bättre i området. Svårt att såhär i efterhand veta hur insidan och skicket allmänt varit. Vi hade nästan hellre köpt ett hus med mindre fix där det är lättare att ana vilken slutprodukt man får, även om det kostat mer. Vi gillar tanken på att renovera men då mer tapetsera, måla och kanske riva en vägg själva 😅.
Fastnat på det där med fönsterna och känslan att huset för för knubbigt för storleken på fönster. Undrar om det är för att marken går upp till träfasaden nästan, iaf på ena sidan. Ger ett ”satt” intryck utifrån…
Bilden bredvid är från ett lägenhetshus i närheten, funderar på om fönster i den modellen med 3 glas kunde hjälpa intrycket.
Tack snälla för svar! Lagt upp en annan tråd där jag funderar kring takhöjden, vi var där igen i helgen och titta på ursprungliga takhöjden vid ena kakelugnen. Se bild. Verkar också gå el i taket. Skulle vi isolera vinden istället mister vi det fina trägolvet däruppe, även om man väl sällan kommer vara där…SågspånPappspikEternit skrev:
Med "sönderrenoverat" menar jag precis det du beskriver. Ett 1920-talshus i original är väldigt smäckert exteriört, och när man byter tak till Benders betongpannor, byter fasad och byter till fönster med annorlunda proportioner, går det smäckra förlorat, även om husets grundform inte är ändrad. Det blir lite klumpigare och ett lite grövre uttryck.
Invändigt, ja, det 90-talskök som sitter där "lirar inte med husets tidsanda". Men å andra sidan - gör det något? 1920-talshuset i original finns inte längre kvar, nu är det ett renoverat hus, och vad ni än gör kommer det fortsätta vara ett renoverat hus, bara på ena eller andra sättet. Tycka vad en vill, men ett renoverat hus har årsringar.
Ni har barn, det gör att tiden och pengarna är lite mer begränsade. Man vill ju inte låta kidsen gå 11 timmar om dagen på förskola bara för att man ska ha råd till en massa villhöver-renoveringar. Själv har jag renoverat ett och annat gammalt hus när barnen var mindre, och det är absolut inte omöjligt, men det är lite knepigare. Jag har därmed blivit oerhört praktisk. Jag har lärt mig att fixa det som inte fungerar, och låta resten vara. Ett svårt fuktskadat badrum måste bytas, men ett fult och fungerande badrum får vara kvar. Samma med köket. Du kan förstås lägga 300 000 (en skattad årsinkomst för en vettigt avlönad person) på ett helt nytt kök, men du kan också måla luckorna i en favoritkulör, tapetsera/måla väggarna och vara nöjd. Någon LED-list under överskåpen för bättre arbetsbelysning kanske?
Takhöjden på övervåningen hade jag fixat om jag kunnat göra det själv, annars inte. Fönstren hade jag nog inte bytt, det drar med sig så mycket annat. Och dessutom kommer nytillverkade fönster i gammal stil - se ut som nytillverkade fönster i gammal stil. Då kan du lika gärna behålla de befintliga fönstren. Besiktningsteknikern anmärkte på fönstren på övervåningen, men det kan lika gärna betyda "olja, kitt och färg" som problemlösning. Takfönstret i badrummet är en känd riskkonstruktion, så det bör kollas extra noga dock!
Våra barn är nu små så de somnar vid 19, då har vi väl 2-3 h, sen har vi en händig farfar och kan dela på oss på helgen osv. Men så vill man ju inte leva konstant, och inte alltför länge. Men kan känna lite pepp av att stå och måla/bygga tillsammans på kvällarna. Men har säkert svårt att förstå omfattningen.