Hej!

Min man och jag har nyligen köpt ett hus som har ett gammalt gårdshus på tomten. Min dröm är att bygga om det till en gäststuga en dag (med förbränningstoalett, ett litet badrum med dusch och ett litet kök), så att mina föräldrar och vänner kan bo hos oss under sommaren. Men vi har båda ingen DIY-erfarenhet ännu. Samtidigt måste man ju börja någonstans för att lära sig!

Därför är min fråga till er: hur skulle ni ens börja med ett sådant projekt? Rensa och städa ur det, såklart (det användes senast som verkstad och delvis som hönshus), kontakta kommunen angående bygglov och ta reda på hur det ser ut beträffande avlopp. Men sedan?

Taket är gammalt – det är tätt förutom runt skorstenen. Det finns ett betonggolv från 1939. Originalfönster. Ingen isolering, förstås. På baksidan har den förra ägaren installerat ett utekök samt en stor altan.

Vad skulle ni rekommendera till en nybörjare (som vill lära sig så mycket som möjligt)?

• Rött timrat gårdshus med korrugerat tak, öppna dörrar och två fönster. En spade hänger på väggen, mark omgiven av gräs och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt gårdshus med hylla som har en dammsugare och målburkar på. Betonggolv, stege och en högtryckstvätt syns också.
    Skapa konto
  • Person inspekterar ett gammalt gårdshus med trähyllor, fönster och föremål i förvar; del av ett potentiellt renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Insidan av ett gammalt tak i ett gårdshus, med träbjälkar och hö synligt ovanför lösa skivor.
    Skapa konto
  • Person i röd jacka står inuti ett gammalt gårdshus. Rummet har träväggar och ett betonggolv med damm och bråte.
    Skapa konto
Eftersom du inte fått något svar än kan jag försöka mig på lite allmänna tips. Det du behöver börja med är ju att fundera på vad huset behöver för att vara beboeligt.

Här är ett par punkter att fundera på:
- Huset behöver bli vattentätt, du skriver att det är läckage runt skorstenen så det behöver ju lagas. Låt en plåtslagare göra det, men fundera på om resten av taket behöver bytas eller åtminstone bara målas samtidigt.
- Du behöver värma huset och ha ok ventilation. En luftvärmepump och ett par ventiler kan ju lösa sånt, speciellt om det bara är till för sommarbruk.
- Om golvet är oisolerat gammalt betonggolv så kommer det vara konstant kallt oavsett årstid. Inte så mysigt. Eftersom fukt kan vandra uppåt genom den så är du också rätt begränsad i vad du kan lägga för golvbeläggning ovanpå.
- Du kommer behöva sätta några skivor invändigt på väggar och tak, och säkert regla upp först så det kan bli rakt. Kan vara klokt med lite invändig isolering i så fall, men det är känsligt när det är ett timmerhus. Finns flera trådar på byggahus om det.
- Gå igenom elen också, och lita inte på att urgamla sladdar ska hålla för evigt.
- Mussäkra, inte kul att ha gnagare inne.
- Försök avgöra syllens skick. Inte kul att upptäcka att man skulle bytt den först, i efterhand.
- Måla och fräscha upp säger sig själv, men det är mycket grundarbete innan man kommer dit.
- Mycket av detta går att göra själv, men det kan så klart kännas överväldigande. Försök bryta ner det i små enskilda moment och researcha ett i taget.

• Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
Du skriver inte vad som är målet med renoveringen. Är det fortsatt användning som förråd/verkstad eller vill du ha det som vinterbonad bostad? Eller något mittemellan, tex gästhus för sommarbruk?

Om det fortsatt ska vara förråd/verkstad så räcker som sagt att få det vattentätt runt skorstenen. Kanske du skulle ta dit en timmerman som kan bedöma om de nedre stockarna är i behov av att bytas ut eller om något annat behöver göras med grunden för att det inte ska gå fukt upp i stockarna? Det ser nämligen ut som att stockarna delvis ligger direkt på marken. Invändigt ser det ut som att betong möter trä och det är inte heller bra för träet. Så mitt förslag är att börja ta dit en timmerman som kan gamla hus och som kan råda om det behövs åtgärder för att ta hand om husets stomme. Utvändigt ser huset mycket charmigt ut, (förutom taket då.Kanske blir bättre om det målas?). Det bästa för en sådan här gammal byggnad är att underhålla den som den är, inte hålla på med uppvärmning, tilläggsisolering, fönsterbyten etc, vilket dels förfular, dels kan ge problem med fukt.

Redigerat:
  • Gilla
mosshus1816
  • Laddar…
T TedM skrev:
Eftersom du inte fått något svar än kan jag försöka mig på lite allmänna tips. Det du behöver börja med är ju att fundera på vad huset behöver för att vara beboeligt.

Här är ett par punkter att fundera på:
- Huset behöver bli vattentätt, du skriver att det är läckage runt skorstenen så det behöver ju lagas. Låt en plåtslagare göra det, men fundera på om resten av taket behöver bytas eller åtminstone bara målas samtidigt.
- Du behöver värma huset och ha ok ventilation. En luftvärmepump och ett par ventiler kan ju lösa sånt, speciellt om det bara är till för sommarbruk.
- Om golvet är oisolerat gammalt betonggolv så kommer det vara konstant kallt oavsett årstid. Inte så mysigt. Eftersom fukt kan vandra uppåt genom den så är du också rätt begränsad i vad du kan lägga för golvbeläggning ovanpå.
- Du kommer behöva sätta några skivor invändigt på väggar och tak, och säkert regla upp först så det kan bli rakt. Kan vara klokt med lite invändig isolering i så fall, men det är känsligt när det är ett timmerhus. Finns flera trådar på byggahus om det.
- Gå igenom elen också, och lita inte på att urgamla sladdar ska hålla för evigt.
- Mussäkra, inte kul att ha gnagare inne.
- Försök avgöra syllens skick. Inte kul att upptäcka att man skulle bytt den först, i efterhand.
- Måla och fräscha upp säger sig själv, men det är mycket grundarbete innan man kommer dit.
- Mycket av detta går att göra själv, men det kan så klart kännas överväldigande. Försök bryta ner det i små enskilda moment och researcha ett i taget.
Tack så mycket! Det är väldigt hjälpsamt. Nu vet jag lite vilka frågor jag borde ställa först, och jag kommer att ta någon hit som kan vet mer än vi och kollar. 👍

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Du skriver inte vad som är målet med renoveringen. Är det fortsatt användning som förråd/verkstad eller vill du ha det som vinterbonad bostad? Eller något mittemellan, tex gästhus för sommarbruk?

Om det fortsatt ska vara förråd/verkstad så räcker som sagt att få det vattentätt runt skorstenen. Kanske du skulle ta dit en timmerman som kan bedöma om de nedre stockarna är i behov av att bytas ut eller om något annat behöver göras med grunden för att det inte ska gå fukt upp i stockarna? Det ser nämligen ut som att stockarna delvis ligger direkt på marken. Invändigt ser det ut som att betong möter trä och det är inte heller bra för träet. Så mitt förslag är att börja ta dit en timmerman som kan gamla hus och som kan råda om det behövs åtgärder för att ta hand om husets stomme. Utvändigt ser huset mycket charmigt ut, (förutom taket då.Kanske blir bättre om det målas?). Det bästa för en sådan här gammal byggnad är att underhålla den som den är, inte hålla på med uppvärmning, tilläggsisolering, fönsterbyten etc, vilket dels förfular, dels kan ge problem med fukt.
Tack så mycket! Det låter rimligt.

Skrev lite för mycket däruppe, så det kanske gick under, jag skrev: Min dröm är att bygga om det till en gäststuga en dag (med förbränningstoalett, ett litet badrum med dusch och ett litet kök), så att mina föräldrar och vänner kan bo hos oss under sommaren.

Det är troligen bäst att hitta någon som kan gamla hus och som kan bedöma läget. Kanske är det bäst att fundera på ett nytt attefallshus och behålla det gamla gårdshuset som förråd/verkstad – vi ska se!

mosshus1816 mosshus1816 skrev:

Skrev lite för mycket däruppe, så det kanske gick under, jag skrev: Min dröm är att bygga om det till en gäststuga en dag (med förbränningstoalett, ett litet badrum med dusch och ett litet kök), så att mina föräldrar och vänner kan bo hos oss under sommaren.

Det är troligen bäst att hitta någon som kan gamla hus och som kan bedöma läget. Kanske är det bäst att fundera på ett nytt attefallshus och behålla det gamla gårdshuset som förråd/verkstad – vi ska se!
Kanske var det jag som läste slarvigt :-) Det går säkert att lösa att bygga om till gäststuga utan större problem. Om den bara ska användas på sommaren så går den ju att kallställas vintertid, så behöver den inte isoleras. Viktigt med ventilation så att fukten från bad och kök kan dras ut och inte fastnar som kondens någonstans.

mosshus1816 mosshus1816 skrev:

Ska man ha det som boende, kort eller lång tid. Så är det att göra allt "by the book" som gäller.

Dvs som ovan.

Skalet ska vara tätt.
Se över grund.
Isolera ordentligt. Varmare på vintern. Kallare på sommaren.

Jag skulle säga att taket är det jag skulle börja med. Orkar man inte göra det 'är det dumt göra den andra standardhöjningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.