thomas33 skrev:
Vidrör INTE aluminiumlamellerna med något! De är tunna och böjer sig om du tex kommer mot med dammsugarmunstycket,
Tack för varningen!

Tänkte nog köra tryckluft på burk - det borde väl funka utan risk för att ha sönder något?

Thiasvovve skrev:
Bästa vore nog att blåsa rent med kompressor.
Har du en tillräckligt bra kompressor och håller för nära så kan även det räcka för att böja de tunna aluminiumlamellerna, det gäller att hålla koll! Det går dock att kamma till i efterhand om det viker sig.

Åttioettan skrev:
Tänkte nog köra tryckluft på burk - det borde väl funka utan risk för att ha sönder något?
Jag tycker att det var för dåligt tryck i burken för att göra någon nytta, jag spolade rent vår pump med varmvatten i tryckspruta, fungerade väldigt bra.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var för dåligt tryck i tryckluft på burk. Funderar på att byta hela skiten, är ju väldigt svårt att hitta nya luftfilter och känns dumt att betala 2x1500kr för dem när aggregatet passerat sin tekniska livslängd för 5-7 år sen. Funderar på att istället köpa en Mitdubishi FH35, modernare och lite mer kraft

Låter som en bra idé. Blir ju lite billigare installation när du bara behöver koppla på rören och strömmen på den nya samt vaccumsuga.

Fått offert på en FH35 inkl installation för 17.500kr efter ROT, verkar det vettigt?

Ser att man kan köpa en på Polarpumpen för 11.900kr, är de auktoriserade säljare?

M
Sätt hellre en Toshiba Dasekai 8. Den går grymt bra!

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Mr_kyl skrev:
Sätt hellre en Toshiba Dasekai 8. Den går grymt bra!
Varför bättre än FH35?

Vad jag vet så köper inte Polarpumpen från svenska agenturer, dock lämnar de ju bra garanti.
Varit mycket problem tidigare med installatörer som gjort dåliga jobb, men de har nog skärpt sig ordentligt.
Tänkte på det jag skrev ovan, och jag skulle klart byta ut rören med.

Thiasvovve skrev:
Vad jag vet så köper inte Polarpumpen från svenska agenturer, dock lämnar de ju bra garanti.
Varit mycket problem tidigare med installatörer som gjort dåliga jobb, men de har nog skärpt sig ordentligt.
Tänkte på det jag skrev ovan, och jag skulle klart byta ut rören med.
Varför byta rören?

Åttioettan skrev:
Varför byta rören?
Rören är en känslig del av hur en pump presterar, jag har sett både knäckta rör och läckande skarvar.
Om du vill ha totalgaranti på pump och installation så vill nog installatören montera allting nytt.
Hålet i väggen kan man dock återanvända.

• Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
Konstaterar att det inte bara var luftvärmepumpen som behöver nytt filter (ventilationsaggregatet) 😬😷

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har läst mycket positivt om FH35 men inte om Toshiban så om någon vill försöka sig på en motivering till varför den skulle vara bättre så vore det uppskattat

Åttioettan skrev:
Konstaterar att det inte bara var luftvärmepumpen som behöver nytt filter (ventilationsaggregatet) 😬😷

[bild]

Har läst mycket positivt om FH35 men inte om Toshiban så om någon vill försöka sig på en motivering till varför den skulle vara bättre så vore det uppskattat
Finns en annan tråd som diskuterar det,
https://www.byggahus.se/forum/varme...35-supreme-daiseikai-8-vs-mitsubich-fh35.html

Peter2400 skrev:
Finns en annan tråd som diskuterar det,
[länk]
Läste den men den gav inte så mycket. På Värmepumpsforum verkar merparten vara för FH35, mycket pga låg och jämn ljudnivå. I tråden du hänvisat till påstås motsatsen. Verkar vara väldigt individuellt vad man föredrar men då FH verkar vara snäppet populärare och dessutom billigare så känns den som rätt väl medmindre någon kan ge saklig motivering på motsatsen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.