C cpalm skrev:
Ha ha, ja det är ju väldigt självklart att ett "1-phase, 1-channel relay with potential-free outputs" har 2 st ingångar och inbyggt astrour 🙂
Jag skulle bli mer förvånad om en pryl som innehåller en dator med internetaccess inte skulle kunna hålla koll på när solen går upp/ner.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
M Millox skrev:
Har du någon information, källa eller liknande till detta? De jag använder på jobbet (typ DOLD/Hitachi) anger oftast att NC-kontakten är svagare än NO-kontakten, som också har också mindre kontaktstuds. Skulle vara intressant att se vad anledningen är att konsumentprylar skriver tvärt om...
NC kontakterna är svagare precis som du skriver, Och NO är starkare vilket jag tror jag skrev.

Anledningen är ganska enkel... ett relä har en fjäder för att dra armen från NO till NC när det inte är spänning på spolen... en fjäder är som starkast när man påverkat den och svagare ju närmare normalläge man kommer, En magnet blir starkare ju närmare den kommer metallen. När NO är aktiv ligger magneten dikt ann... Fjädern är visserligen spänd men magneten måste vara starkare än fjädern i sitt mest utragna läge, när magneten är avstängd så ligger kontakten emot NC med hjälp av fjädern som nu är mindre påverkad än när NO är aktiv

Ok, då måste jag ha missuppfattat vad du menade med att NC-kontakten har en robustare konstruktion.

"Robustheten" är inte en fråga av värde, man använder en "apparat" som med lite marginal klarar den avsedda lasten. Och då får man lita på dom värden som tillverkaren anger.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
M Millox skrev:
Ok, då måste jag ha missuppfattat vad du menade med att NC-kontakten har en robustare konstruktion.
Vissa signaler är säkrare att skicka genom en NC-kontakt. Det gäller då olika typer av larm. Om kabeln går av och det är en NO-kontakt så blir det ett tyst fel på larmet. Om det å andra sidan är en NC-kontakt så blir det larm vid kabelbrott vilket då uppmärksammas.

Fast jag tänkte på kontakten, om det är funktionen i sin helhet som avses är det en annan sak.

Men jag skulle nog inte så kategoriskt säga att det är bättre med NC-kontakt, det beror helt enkelt på applikationen och vad man vill skydda från, vad är felsäkert läge och vad är den mest sannolika felmoden. Det går exempelvis alldeles ypperligt att detektera kabelbrott med en NO-kontakt. Sätt ett motstånd parallellt med kontakten och konstantströmkälla istället för konstantspänning så får du både övervakning på kretsen för fel, kortslutning och öppen krets beroende på spänning i andra änden.

M Millox skrev:
Men jag skulle nog inte så kategoriskt säga att det är bättre med NC-kontakt, det beror helt enkelt på applikationen och vad man vill skydda från, vad är felsäkert läge och vad är den mest sannolika felmoden.
Givetvis. Det var därför jag tog just larm som exempel. Jag tror inte att man kan säga generellt att en NO- eller NC-kontakt är säkrare.

M Millox skrev:
Det går exempelvis alldeles ypperligt att detektera kabelbrott med en NO-kontakt. Sätt ett motstånd parallellt med kontakten och konstantströmkälla istället för konstantspänning så får du både övervakning på kretsen för fel, kortslutning och öppen krets beroende på spänning i andra änden.
Ett problem har ofta flera lösningar. Min erfarenhet av hur man brukar göra kommer från hissar. Och där brukar man vilja ha larmfunktioner som NC. Alltså brutet vid larm. Och jag vill inte behöva förklara för en hissmontör att det måste sitta ett motstånd parallellt med en reläkontakt. Det är ofta svårt nog att förklara skillnaden mellan en ingång och utgång.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Jag skulle bli mer förvånad om en pryl som innehåller en dator med internetaccess inte skulle kunna hålla koll på när solen går upp/ner.
Nu är jag inte jätteinsatt i hemautomation, men jag skulle ändå påstå att de flesta "smarta reläer/pluggar" inte har astrofunktion (autonomt i enheten). De enda jag känner till är Plejd, Wiser och Shelly då uppenbarligen, sen finns det säkert fler jag inte har koll på, men jag skulle säga att det inte alls är en självklar funktion.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har två Tapo pluggar hemma och på kartongen står det inget om astro funktion men när man skall schemalägga dessa i appen så finns det +/- tid i förhållande till solens upp/nedgång att programmera.

Tar dom även hänsyn till latitud? det är ju en mycket stor skillnad på skymningens längd vid olika breddgrader. I norra Sverige är tex behovet av tänd ytterbelysning obefintligt även sedan solen gått ner.

C
E elmont skrev:
Tar dom även hänsyn till latitud? det är ju en mycket stor skillnad på skymningens längd vid olika breddgrader. I norra Sverige är tex behovet av tänd ytterbelysning obefintligt även sedan solen gått ner.
Menar du i allmänhet så är svaret ja, definitivt. Men specifikt Tapo vet jag inget om.
Testkörde konceptuellt detta vinterhalvåret med ett Grässlin-ur i källaren och skarvsladdar runt halva huset, och är grymt nöjd med funktionen. Tänds halvvägs in i skymningen och slocknar halvvägs in i gryningen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är jag inte jätteinsatt i hemautomation, men jag skulle ändå påstå att de flesta "smarta reläer/pluggar" inte har astrofunktion (autonomt i enheten). De enda jag känner till är Plejd, Wiser och Shelly då uppenbarligen, sen finns det säkert fler jag inte har koll på, men jag skulle säga att det inte alls är en självklar funktion.
Plejd lanserade detta redan 2018 😀.

P Pin skrev:
Grässlin introducerade det för snart 100 år sen. Kanske en aktie att gå på?

• Haha
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Menar du i allmänhet så är svaret ja, definitivt. Men specifikt Tapo vet jag inget om.
Testkörde konceptuellt detta vinterhalvåret med ett Grässlin-ur i källaren och skarvsladdar runt halva huset, och är grymt nöjd med funktionen. Tänds halvvägs in i skymningen och slocknar halvvägs in i gryningen.
Bara relävalet kvar då.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och när dom lanserade det lät det som att det var något revolutionerande trots att konkurrenterna haft det som en självklar funktion i flera år.
Men allt går ju att sälja med mördande reklam...

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.