C
tommib tommib skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
Precis nåt sånt jag ser framför mig... 👍

Ett rent föredöme på många sätt av vad som syns där.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C
Fast j-vligt tillkrånglat... 😆

• Gilla
GK100
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tex Shelly plug kan konfigureras att slå av vid given effekt.

Eller menar du puckar inbyggda i dosan bakom uttaget? Lite knepigt om någon inte vet om det och försöker koppla in något när relät är frånslaget.
Kan rekommendera shelly VÄLDIGT konifgurerbart och mindre ecosystem än andra

Jag är av den gamla sorterns elektriker och jag fnös väldigt länge över dessa små puckar som man pillar in i alla dosor.

Men det har hänt mycket på marknaden... och att dra ny tråd hela vägen till centralen kostar oftast på tok för mycket, och är inte rimligt att begära av kunden... och kundens plånbok ska man ta hänsyn till... man bygger inte kärnkraftverk hos Svensson...

Mitt hat för puckar bakom brytare och uttag har blivit mycket mindre... sätter man den pucken som ska styra uttaget bakom uttaget det styr... fint... lätt att hitta... sätter man det i ett annat rumm i bakom ett doslock som tapetseras över... mindre bra.

Någon nämner längre fram i tråden att reläet kanske inte har samma kapacitet som brytaren eller det man kopplar in i uttaget, Detta för man titta på, induktiva laster sliter mer på reläer och det fanns en tid då dessa puckar va dumma... men numera har dom inbyggda värmesensorer som dessutom fungerar som termisk överlast när kontakten börjar bli dålig...

ett tips är dock att alltid använda Normally open endast till kraft... och normally closed/closed till signaler... detta för att normally closed är en robustare konstruktion och i vissa datablad så skrivs till och med detta ut

• Gilla
Pin
  • Laddar…
A
Finns svensk bruksanvisning till Shelly numera? Kollade en slumpmässig produkt på deras sida och hittade ingen i alla fall.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K KenNo skrev:
ett tips är dock att alltid använda Normally open endast till kraft... och normally closed/closed till signaler... detta för att normally closed är en robustare konstruktion och i vissa datablad så skrivs till och med detta ut
Har du någon information, källa eller liknande till detta? De jag använder på jobbet (typ DOLD/Hitachi) anger oftast att NC-kontakten är svagare än NO-kontakten, som också har också mindre kontaktstuds. Skulle vara intressant att se vad anledningen är att konsumentprylar skriver tvärt om...

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
C
A avh67f skrev:
Finns svensk bruksanvisning till Shelly numera? Kollade en slumpmässig produkt på deras sida och hittade ingen i alla fall.
Kjell & co påstår iallafall "Tydliga installationsanvisningar i den medföljande manualen". På svenska då får man väl förutsätta (det är väl ett krav?), men den verkar som sagt inte finnas online.

Dessutom har produktbeskrivningarna i allmänhet lite att önska. Letade länge om det fanns någon ingångsmodul innan jag insåg att alla(?) modulerna har ingångar. Likaså att de t.ex. har inbyggt astrour. Borde ju nämnas bland "key features" kan man tycka.

Bild av produktens nyckelfunktioner, inklusive LAN, Wi-Fi, Bluetooth-anslutning, 16A utgång, torra kontakter och stöd för KNXnet/IP kommunikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite synd, verkar ju annars vara bra grejor.

C cpalm skrev:
Dessutom har produktbeskrivningarna i allmänhet lite att önska. Letade länge om det fanns någon ingångsmodul innan jag insåg att alla(?) modulerna har ingångar. Likaså att de t.ex. har inbyggt astrour. Borde ju nämnas bland "key features" kan man tycka.
För att det är så självklart kanske?

C
useless useless skrev:
För att det är så självklart kanske?
Ha ha, ja det är ju väldigt självklart att ett "1-phase, 1-channel relay with potential-free outputs" har 2 st ingångar och inbyggt astrour 🙂

En annan sak - Ethernet-kontakten på Pro-modellerna är placerad så att denna kommer inuti kapslingen.
Några restriktioner vad gäller med nätverkskablar i gruppcentralen?

Hur ser det ut i appen om man kör ex zigbee eller shelly? Eller det finns väl en gång mer. Nån som kan lösa några bilder/video hur det fungerar i appen

F Fjonken skrev:
Hur ser det ut i appen om man kör ex zigbee eller shelly? Eller det finns väl en gång mer. Nån som kan lösa några bilder/video hur det fungerar i appen
I Shelly appen?
Vad undrar du över?

P Pin skrev:
I Shelly appen?
Vad undrar du över?
Ja eller den man styr shelly zigbee eller vad ni använder.

C cpalm skrev:
Ha ha, ja det är ju väldigt självklart att ett "1-phase, 1-channel relay with potential-free outputs" har 2 st ingångar och inbyggt astrour 🙂
Astrour tycker jag är grundläggande funktion.
Ingångar bör väl finnas minst en av?
Potentialfritt är bra i en del applikationer.

Shellys hemsida är bättre att läsa på än Kjell eller annan butik,

C cpalm skrev:

En annan sak - Ethernet-kontakten på Pro-modellerna är placerad så att denna kommer inuti kapslingen.
Några restriktioner vad gäller med nätverkskablar i gruppcentralen?
Jag använder shelly 2 Pro ansluten till home assistant. Men jag har även en brytare för att kunna ställa relät manuellt. Mycket trevlig design och den passar bra för den belysning som den sköter.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Ja eller den man styr shelly zigbee eller vad ni använder.
En Shelly kan man surfa till med en vanlig webbläsare på datorn eller telefonen och göra alla inställningar. Har man flera Shelly kan det vara en idé att ha någon sorts app eller hemautomationssystem där man samlar allihop.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.