4 262 läst ·
81 svar
4k läst
81 svar
Relästyrt vägguttag?
Kan rekommendera shelly VÄLDIGT konifgurerbart och mindre ecosystem än andraP Pin skrev:
Jag är av den gamla sorterns elektriker och jag fnös väldigt länge över dessa små puckar som man pillar in i alla dosor.
Men det har hänt mycket på marknaden... och att dra ny tråd hela vägen till centralen kostar oftast på tok för mycket, och är inte rimligt att begära av kunden... och kundens plånbok ska man ta hänsyn till... man bygger inte kärnkraftverk hos Svensson...
Mitt hat för puckar bakom brytare och uttag har blivit mycket mindre... sätter man den pucken som ska styra uttaget bakom uttaget det styr... fint... lätt att hitta... sätter man det i ett annat rumm i bakom ett doslock som tapetseras över... mindre bra.
Någon nämner längre fram i tråden att reläet kanske inte har samma kapacitet som brytaren eller det man kopplar in i uttaget, Detta för man titta på, induktiva laster sliter mer på reläer och det fanns en tid då dessa puckar va dumma... men numera har dom inbyggda värmesensorer som dessutom fungerar som termisk överlast när kontakten börjar bli dålig...
ett tips är dock att alltid använda Normally open endast till kraft... och normally closed/closed till signaler... detta för att normally closed är en robustare konstruktion och i vissa datablad så skrivs till och med detta ut
Har du någon information, källa eller liknande till detta? De jag använder på jobbet (typ DOLD/Hitachi) anger oftast att NC-kontakten är svagare än NO-kontakten, som också har också mindre kontaktstuds. Skulle vara intressant att se vad anledningen är att konsumentprylar skriver tvärt om...K KenNo skrev:
Kjell & co påstår iallafall "Tydliga installationsanvisningar i den medföljande manualen". På svenska då får man väl förutsätta (det är väl ett krav?), men den verkar som sagt inte finnas online.A avh67f skrev:
Dessutom har produktbeskrivningarna i allmänhet lite att önska. Letade länge om det fanns någon ingångsmodul innan jag insåg att alla(?) modulerna har ingångar. Likaså att de t.ex. har inbyggt astrour. Borde ju nämnas bland "key features" kan man tycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite synd, verkar ju annars vara bra grejor.
För att det är så självklart kanske?C cpalm skrev:
Ha ha, ja det är ju väldigt självklart att ett "1-phase, 1-channel relay with potential-free outputs" har 2 st ingångar och inbyggt astrour 🙂useless skrev:
En annan sak - Ethernet-kontakten på Pro-modellerna är placerad så att denna kommer inuti kapslingen.
Några restriktioner vad gäller med nätverkskablar i gruppcentralen?
Astrour tycker jag är grundläggande funktion.C cpalm skrev:
Ingångar bör väl finnas minst en av?
Potentialfritt är bra i en del applikationer.
Shellys hemsida är bättre att läsa på än Kjell eller annan butik,
Jag använder shelly 2 Pro ansluten till home assistant. Men jag har även en brytare för att kunna ställa relät manuellt. Mycket trevlig design och den passar bra för den belysning som den sköter.C cpalm skrev:Ha ha, ja det är ju väldigt självklart att ett "1-phase, 1-channel relay with potential-free outputs" har 2 st ingångar och inbyggt astrour 🙂
En annan sak - Ethernet-kontakten på Pro-modellerna är placerad så att denna kommer inuti kapslingen.
Några restriktioner vad gäller med nätverkskablar i gruppcentralen?